. Nasıl Bir Eğitim ve Öğretim Düşünmeliyiz.
·
Gayet
doğaldır ki bu başlığın karşılığı çok uzun yazılar ve "bilimsel"
savlar, görüşler ile açıklanır.
·
Ben burada çok kısa olarak temel ilke
ve bakışın ne ve nasıl olmasının çok daha yararlı olacağına değinmek istiyorum.
·
TÜRKİYE
ileriye dönük olarak "çağdaş"
bir "eğitim - öğretim"e
kavuşmalıdır.
·
Eğitimde
her çocuk ve genç için "şans eşitliği"
sağlanmalıdır.
·
Devlet okulları
çok daha donanımlı ve üst düzeyde olmalıdır.
·
Tüm
bunların yanı
sıra "parasız yatılı devlet okulları" olmalıdır.
·
Her ülke kendi yapısına, ekonomik durumuna, öz
değerlerine, varlıklarına ... göre yurttaşlarına en çağdaş
ve de en uygar bir eğitim
modelini ve işe
yarayacak akılcı bir donanımlı öğretimi sağlamlıdır.
·
Dar
gelirli ya da yoksul ailelerin çocukları da bu dünyada şans
sahibi olmalıdırlar.
·
Eğitim
derken yaşamın her alanına
yayılması gereken bir eğitme, yetiştirme, geliştirme ve yönlendirme bir
terbiye anlaşılmalıdır.
·
Bunun
da adı o ülkenin "ulusal - milli -
öz" eğitimi olmalıdır.
·
Bu anlayışa
ve yaygın eğitime dayalı öğretim modelleri, çeşitliliği ile dayanıklı, ileriye dönük, bilime ve teknolojiye
"doğru
yerleri" veren programlar uygulanmalıdır.
·
Yaşamın
içine doğru, gerçekçi,
işe ve "akla" dayalı,
insana ve özgür iradeye yer veren okul
modelleri geliştirilmelidir.
·
"Sosyal sınıflara göre şans" sahibi olmadan her bir çocuk ve genç için ülkenin her yanında "örgün bir devlet
destekli" okul ve meslek edinme çabaları
sağlanmalıdır.
·
Ülkenin
her bir yanındaki çocuk "ayni
eşit
haklara" sahip olacak bir biçimde eğitimden ve öğretimden
yararlatılmalıdır.
·
Okullar, öğretim
ve eğitim bir kazanç, bir
ticaret dalı
olmamalıdır.
·
Tüm
bunların yanı
sıra yine de kendisini daha da geliştirmek
isteyenler için "ek olanaklar ve
kurumlar" sağlanabilmelidir.
·
Dünya genelindeki maarif konularındaki testlerde, yarışmalarda
bu ülkenin çocuklarının başarıları "gerilerde olmamalıdır".
·
En
büyük kazanç ve övünç konusu milli - ulusal öğretim
ve eğitimde "erişilebilinen düzey"
olmalıdır.
·
Ülkenin yurttaşları, anneler, babalar ve de öğretmenler, eğitmenler bu "düşünce
ve arayış" içinde olmalıdırlar.
·
Hiç bir çocuk ailesinin "sosyal
ve ekonomik yapısından dolayı" öğretimden, eğitimden yoksun bırakılmamalıdır.
·
İnsana
değer verebilen bir topluma ulaşmak için bu tür bir maarif,
eğitim, okul, öğretim "düşünmeli
ve fikir üretebilmeliyiz".
·
Ezbere dayalı
bir öğretme düşüncesinden "vaz" geçilmelidir.
·
Öğrenci "okuduklarını
çok iyi anlayabilecek" bir düzeye doğru yetiştirilmelidir.
·
Derslerdeki öğretme ve öğrenme yöntemleri çocuğun
"aklını ve bilgilerini kullanabileceği",
yeteneklerini sunabileceği biçimde olmalıdır.
·
Çoklu cevaplardan seçmeli ve buna
benzer TEST uygulamalarından kesinlikle "vaz geçilmelidir".
·
En azından
çocuklarının yaşamı için iyi bir şeyler isteyen anne ve
babalar bunları
"istemeli ve böyle" düşünmelidir.
·
Öğretmen yetiştirme, seçme,
yerleştirme ve geliştirme modeli de yine bu temel üzerinde kurulup
uygulanmalıdır.
·
Öğretmenlik bir "meslek" olarak kabul edilip,
"kendi başına" ayrı özellikleri olan, donanımlı "kendi yüksek okulları"nda hazırlanmalıdır.
·
Eğitim, öğretim, öğrenci, öğretmen, ahlak,
meslek... konuları "sağlıklı ve akıllı
biçimde" konuşulabilir olmalıdır.
·
İyi yetiştirilmiş, donanımlı ve
bilinçli öğretmenlerin "adil bir yolla" seçilip yerleştirildiği modelde onlara en iyi yaşamı sağlayacak
memurluk garantisi ve aylıkları verilmelidir.
·
"Çağdaş
hukuk devleti" ve "gelişmiş bir demokratik yönetim"
isteniliyorsa çok sağlıklı bir bakış açısı kesinlikle gereklidir.
·
Bunun
yanı sıra yine eş anlam ve değerde bir "ulusal eğitim ve öğretim:
maarif" gereklidir.
·
Bunun
kapsamı da anadilinin en güçlü olduğu ve öğretmen yetiştirmenin de en ciddiye
alındığı bir sistem gerektirir.
·
Ülkenin
halkının bugünlerin çocuklarından oluşacağını kavrayıp o çocukları en iyi ve en
donanımlı ve de ülkenin kendi öz çıkarları doğrultusunda yetiştirecek, eğitecek
bir sistem gerekir.
·
Bunun
da en az iki kanalı varsa bunlardan birisi öğretmenlerin yetiştirilmesi,
donanımı ve eğitimidir.
·
Diğeri
ise çocuklar, yani öğrencilerdir.
·
Çocuklar
için yüksek öğretime değin tüm okullar ve sınıflar ücretsiz devlet okulu
olmalıdır.
·
Öğrencilerin
her türlü temel beslenmesi devlet tarafından okulla birlikte karşılanmalıdır.
·
Öğrencilerin
okul için gereksindiği her türlü araç, gereç, kitap ve donatılar devlet
tarafından karşılanmalı, ücretsiz olmalıdır.
·
Eğitim
öğretimde şans eşitliği tüm ülkede eşit olarak sağlandığında ancak sağlıklı ve
güvenilir bir eğitim - öğretim sisteminden yararlanılabilir.
·
Okulların
donanımları ve modernleştirilmesi, çağdaş teknolojiye uyumu ise en üst düzeyde
tutularak devlet tarafından karşılanmalıdır.
·
"Özel
olarak paralı olan bir okul türü" olmamalıdır.
·
Yüksek
öğretime değin tüm öğrencilerin yaş düzeylerine uygun temel bilimler ile ilgili
dersler almalıdır.
·
Okuduğunu
anlayabilen, okudukları üzerinde fikir ve düşünce üretebilen akla ve mantığa
dayalı bir eğitim ve içerikle öğrenci yetiştirilmelidir.
·
Her
sınıf ve ders kendi içinde öğrencilerin anlayıp, kavraması ve eleştirisel
düşünsel bakışla özümsemesi ilkesine dayanarak işlenmelidir.
·
"Test"
adı verilen ölçme, değerlendirme sistemi tamamen kaldırılmalıdır.
·
Ülke
genelinde uzmanlık dallarına göre oluşturulacak lise modellerinde türlerine
göre ağırlıklı fen bilimleri, sanat dalları, yabancı diller, sosyal bilimler,
spor v.b dersler ve işlikleri olmalıdır.
·
Derslerin
işlenmesinde öğrencilerin aktif katılımları sağlanırken iş eğitimi ilkesine
öncelik verilmelidir.
·
Yüksek
öğretime, üniversiteye giriş için ülke genelinde bir sınav yerine öğrencini
bitirdiği lisenin belirlediği bitirme notu ve belgesi belirleyici olmalıdır.
·
Her
üniversite, fakülte ve yüksek okul kendi belirleyeceği kıstaslara göre
öğrencileri kendisi kabul etmelidir.
·
Öğretmen
yetiştirme de yine tüm bu bakış açıları yönünde genel ve uzmanlık
öğretmenliğine yönelik olarak düzenlenmeli ve geliştirilmelidir.
·
Öğretmenlik
bir meslek olarak daha "öğretimi döneminde" kavratılmalı ve buna
uygun donanım ve olanaklarla beslenmelidir.
·
Öğretmen
olarak hazırlanan kişi buna uygun sınavlardan, stajlardan geçirilmelidir.
·
Bir
devlet sorumluluğu ve görev anlayışı taşıması gereken öğretmen görevli olacağı
okulun yapısına uygun olarak hazırlanmış olmalıdır.
·
Öğretmen
olarak mesleğine giren kişi ayni zaman da kendini yetiştirmek, geliştirmek için
olanaklara da kavuşabilmelidir.
·
Öğretmenlerin
maaşları ülkenin, çağın gerektirdiği en iyi düzeyde olmalıdır.
·
Öğretmenlerin
yaşamı, sosyal ve ekonomik düzeyleri en seçkin bir düzeyde olmalıdır.
·
Kentlerin
en uygun yerlerinde öğretmenler için toplu yaşam alanları ayrılmalı ve
buralardaki yaşam, barınma çağdaş özellikleri kapsadığı gibi öğretmenin
gelişimine de yarayacak bir model olmalıdır.
·
Öğretmenlerin
meslek içi gelişim ve ilerleme programları devlet tarafından karşılanmalı ve
özgürce sunulmalıdır.
·
Çağın
gereklerine erişebilen, enerjisi, umutları ve de öz güveni yüksek öğretmen
modeli her açıdan istenmeli ve bu meslek toplumda olması gereken en yüksek
düzeye erişmelidir.
·
Ancak
bunları sağladığımızda çocuklarımız güvenli ve yetkin ellerde
yetiştirilebilecektir.
·
Tüm
bu anlattıklarım birer "ütopya" gibi gelirse de inanın ki insanlar her
zaman iyi ve gerçekten güzel "hayaller" kurmalıdırlar.
·
İyi, doğru ve güzel olanı, yararlı ve çağdaş olanı
düşünmenin zevkine varabilmeliyiz.
·
Türkiye
Cumhuriyetinde Anayasa ve Yasalar Geçerlidir ve Uygulanmalıdır.
·
Okullarda
eğitim-öğretim için uygulanılacak ders programları ve içerikleri anayasaya ve Milli
Eğitim Temel Yasasına aykırı olamaz.
. Öğretmen
Gönen ÇIBIKCI, 2021.03.04
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: