23 Eylül 2021 Perşembe

Nasıl Bir Eğitim ve Öğretim

.  Nasıl Bir Eğitim ve Öğretim Düşünmeliyiz.

·       Gayet doğaldır ki bu başlığın karşılığı çok uzun yazılar ve "bilimsel" savlar, görüşler ile açıklanır.

·       Ben burada çok kısa olarak temel ilke ve bakışın ne ve nasıl olmasının çok daha yararlı olacağına değinmek istiyorum.

·       TÜRKİYE ileriye dönük olarak "çağdaş" bir "eğitim - öğretim"e kavuşmalıdır.

·       Eğitimde her çocuk ve genç için "şans eşitliği" sağlanmalıdır.

·       Devlet okulları çok daha donanımlı ve üst düzeyde olmalıdır.

·       Tüm bunların yanı sıra "parasız yatılı devlet okulları" olmalıdır.

·       Her ülke kendi yapısına, ekonomik durumuna, öz değerlerine, varlıklarına ... göre yurttaşlarına en çağdaş ve de en uygar bir eğitim modelini ve işe yarayacak akılcı bir donanımlı öğretimi sağlamlıdır.

·       Dar gelirli ya da yoksul ailelerin çocukları da bu dünyada şans sahibi olmalıdırlar.

·       Eğitim derken yaşamın her alanına yayılması gereken bir eğitme, yetiştirme, geliştirme ve yönlendirme bir terbiye anlaşılmalıdır.

·       Bunun da adı o ülkenin "ulusal - milli - öz" eğitimi olmalıdır.

·       Bu anlayışa ve yaygın eğitime dayalı öğretim modelleri, çeşitliliği ile dayanıklı, ileriye dönük, bilime ve teknolojiye "doğru yerleri" veren programlar uygulanmalıdır.

·       Yaşamın içine doğru, gerçekçi, işe ve "akla" dayalı, insana ve özgür iradeye yer veren okul modelleri geliştirilmelidir.

·       "Sosyal sınıflara göre şans" sahibi olmadan her bir çocuk ve genç için ülkenin her yanında "örgün bir devlet destekli" okul ve meslek edinme çabaları sağlanmalıdır.

·       Ülkenin her bir yanındaki çocuk "ayni eşit haklara" sahip olacak bir biçimde eğitimden ve öğretimden yararlatılmalıdır.

·       Okullar, öğretim ve eğitim bir kazanç, bir ticaret dalı olmamalıdır.

·       Tüm bunların yanı sıra yine de kendisini daha da geliştirmek isteyenler için "ek olanaklar ve kurumlar" sağlanabilmelidir.

·       Dünya genelindeki maarif konularındaki testlerde, yarışmalarda bu ülkenin çocuklarının başarıları "gerilerde olmamalıdır".

·       En büyük kazanç ve övünç konusu milli - ulusal öğretim ve eğitimde "erişilebilinen düzey" olmalıdır.

·       Ülkenin yurttaşları, anneler, babalar ve de öğretmenler, eğitmenler bu "düşünce ve arayış" içinde olmalıdırlar.

·       Hiç bir çocuk ailesinin "sosyal ve ekonomik yapısından dolayı" öğretimden, eğitimden yoksun bırakılmamalıdır.

·       İnsana değer verebilen bir topluma ulaşmak için bu tür bir maarif, eğitim, okul, öğretim "düşünmeli ve fikir üretebilmeliyiz".

·       Ezbere dayalı bir öğretme düşüncesinden "vaz" geçilmelidir.

·       Öğrenci "okuduklarını çok iyi anlayabilecek" bir düzeye doğru yetiştirilmelidir.

·       Derslerdeki öğretme ve öğrenme yöntemleri çocuğun "aklını ve bilgilerini kullanabileceği", yeteneklerini sunabileceği biçimde olmalıdır.

·       Çoklu cevaplardan seçmeli ve buna benzer TEST uygulamalarından kesinlikle "vaz geçilmelidir".

·       En azından çocuklarının yaşamı için iyi bir şeyler isteyen anne ve babalar bunları "istemeli ve böyle" düşünmelidir.

·       Öğretmen yetiştirme, seçme, yerleştirme ve geliştirme modeli de yine bu temel üzerinde kurulup uygulanmalıdır.

·       Öğretmenlik bir "meslek" olarak kabul edilip, "kendi başına" ayrı özellikleri olan, donanımlı "kendi yüksek okulları"nda hazırlanmalıdır.

·       Eğitim, öğretim, öğrenci, öğretmen, ahlak, meslek... konuları "sağlıklı ve akıllı biçimde" konuşulabilir olmalıdır.

·       İyi yetiştirilmiş, donanımlı ve bilinçli öğretmenlerin "adil bir yolla" seçilip yerleştirildiği modelde onlara en iyi yaşamı sağlayacak memurluk garantisi ve aylıkları verilmelidir.

·       "Çağdaş hukuk devleti" ve "gelişmiş bir demokratik yönetim" isteniliyorsa çok sağlıklı bir bakış açısı kesinlikle gereklidir.

·       Bunun yanı sıra yine eş anlam ve değerde bir "ulusal eğitim ve öğretim: maarif" gereklidir.

·       Bunun kapsamı da anadilinin en güçlü olduğu ve öğretmen yetiştirmenin de en ciddiye alındığı bir sistem gerektirir.

·       Ülkenin halkının bugünlerin çocuklarından oluşacağını kavrayıp o çocukları en iyi ve en donanımlı ve de ülkenin kendi öz çıkarları doğrultusunda yetiştirecek, eğitecek bir  sistem gerekir.

·       Bunun da en az iki kanalı varsa bunlardan birisi öğretmenlerin yetiştirilmesi, donanımı ve eğitimidir.

·       Diğeri ise çocuklar, yani öğrencilerdir.

·       Çocuklar için yüksek öğretime değin tüm okullar ve sınıflar ücretsiz devlet okulu olmalıdır.

·       Öğrencilerin her türlü temel beslenmesi devlet tarafından okulla birlikte karşılanmalıdır.

·       Öğrencilerin okul için gereksindiği her türlü araç, gereç, kitap ve donatılar devlet tarafından karşılanmalı, ücretsiz olmalıdır.

·       Eğitim öğretimde şans eşitliği tüm ülkede eşit olarak sağlandığında ancak sağlıklı ve güvenilir bir eğitim - öğretim sisteminden yararlanılabilir.

·       Okulların donanımları ve modernleştirilmesi, çağdaş teknolojiye uyumu ise en üst düzeyde tutularak devlet tarafından karşılanmalıdır.

·       "Özel olarak paralı olan bir okul türü" olmamalıdır.

·       Yüksek öğretime değin tüm öğrencilerin yaş düzeylerine uygun temel bilimler ile ilgili dersler almalıdır.

·       Okuduğunu anlayabilen, okudukları üzerinde fikir ve düşünce üretebilen akla ve mantığa dayalı bir eğitim ve içerikle öğrenci yetiştirilmelidir.

·       Her sınıf ve ders kendi içinde öğrencilerin anlayıp, kavraması ve eleştirisel düşünsel bakışla özümsemesi ilkesine dayanarak işlenmelidir.

·       "Test" adı verilen ölçme, değerlendirme sistemi tamamen kaldırılmalıdır.

·       Ülke genelinde uzmanlık dallarına göre oluşturulacak lise modellerinde türlerine göre ağırlıklı fen bilimleri, sanat dalları, yabancı diller, sosyal bilimler, spor  v.b dersler ve işlikleri olmalıdır.

·       Derslerin işlenmesinde öğrencilerin aktif katılımları sağlanırken iş eğitimi ilkesine öncelik verilmelidir.

·       Yüksek öğretime, üniversiteye giriş için ülke genelinde bir sınav yerine öğrencini bitirdiği lisenin belirlediği bitirme notu ve belgesi belirleyici olmalıdır.

·       Her üniversite, fakülte ve yüksek okul kendi belirleyeceği kıstaslara göre öğrencileri kendisi kabul etmelidir.

·       Öğretmen yetiştirme de yine tüm bu bakış açıları yönünde genel ve uzmanlık öğretmenliğine yönelik olarak düzenlenmeli ve geliştirilmelidir.

·       Öğretmenlik bir meslek olarak daha "öğretimi döneminde" kavratılmalı ve buna uygun donanım ve olanaklarla beslenmelidir.

·       Öğretmen olarak hazırlanan kişi buna uygun sınavlardan, stajlardan geçirilmelidir.

·       Bir devlet sorumluluğu ve görev anlayışı taşıması gereken öğretmen görevli olacağı okulun yapısına uygun olarak hazırlanmış olmalıdır.

·       Öğretmen olarak mesleğine giren kişi ayni zaman da kendini yetiştirmek, geliştirmek için olanaklara da kavuşabilmelidir.

·       Öğretmenlerin maaşları ülkenin, çağın gerektirdiği en iyi düzeyde olmalıdır.

·       Öğretmenlerin yaşamı, sosyal ve ekonomik düzeyleri en seçkin bir düzeyde olmalıdır.

·       Kentlerin en uygun yerlerinde öğretmenler için toplu yaşam alanları ayrılmalı ve buralardaki yaşam, barınma çağdaş özellikleri kapsadığı gibi öğretmenin gelişimine de yarayacak bir model olmalıdır.

·       Öğretmenlerin meslek içi gelişim ve ilerleme programları devlet tarafından karşılanmalı ve özgürce sunulmalıdır.

·       Çağın gereklerine erişebilen, enerjisi, umutları ve de öz güveni yüksek öğretmen modeli her açıdan istenmeli ve bu meslek toplumda olması gereken en yüksek düzeye erişmelidir.

·       Ancak bunları sağladığımızda çocuklarımız güvenli ve yetkin ellerde yetiştirilebilecektir.

·       Tüm bu anlattıklarım birer "ütopya" gibi gelirse de inanın ki insanlar her zaman iyi ve gerçekten güzel "hayaller" kurmalıdırlar.

·       İyi, doğru ve güzel olanı, yararlı ve çağdaş olanı düşünmenin zevkine varabilmeliyiz.

·       Türkiye Cumhuriyetinde Anayasa ve Yasalar Geçerlidir ve Uygulanmalıdır.

·       Okullarda eğitim-öğretim için uygulanılacak ders programları ve içerikleri anayasaya ve Milli Eğitim Temel Yasasına aykırı olamaz.

.       Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2021.03.04   


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: