"ERKEN YAŞ ÇOCUĞA" ÇİZGİ ÖZGÜRLÜĞÜ
·
Çocukların
kendilerini tanımaları ve sanatsal yöne eğilimlerini göstermeleri için onlara küçük
yaşlarda neler yapılabilir?
·
İki
ana kural ilk adım için çok önemli:
1) Yaşı ne denli küçük
ise üzerinde çalışacağı taban (kağıt) o denli büyük olmalıdır.
2) Yaşı ne denli küçük
ise eline alacağı kalemler o denli kalın çizer olmalıdır. Fırça ile çalışacaksa
da ilk adımları büyük fırçalar olmalıdır.
·
Benim
önerim ilk başlarda keçe kalemler olmalıdır.
·
Daha
sonra renk çalışmaları olabilir.
·
Daha
da sonra belki sulu boya olabilir.
·
Mumlu
kalemler de çok yaygın kullanılır. Ben bunu hiç tercih etmedim.
·
Kuru
kalem ve kurşun kalem çalışmaları ise daha ileri yaşlarda örneğin 7- 8
yaşlarında olmalıdır.
·
Küçük
çocuğa DIN-A 4 resim defteri ve kalın keçeli kalemler verebilirsiniz.
·
İstediği
gibi karalasın, çizsin, renklendirsin.
·
Sadece
yırtmak yok!
·
İstediği
zaman bıraksın .. Yeni başlasın..
·
Tekrar
daha önce yaptığını eline alabilir ve devam edebilir.
·
Siz
sadece temiz çalışmasını söyleyin.
·
Çizgilerini
o kendisi belirlesin. ...
·
Bir
çalışmada üç evreyi düşünebiliriz:
1) Kalın ve kaba
çizgilerle kağıdın üstüne "içinden geldiği" gibi çizimler yapmak.
2) Biraz daha ince bir
keçe kalemle dajha önce çizilmiş olanların üzerine "ekleme" çizimler
yapmak.
3) Biraz daha ince bir
kalem ile daha önceki çizimlerin eklemelerle geliştirilmesi.
·
Siyah
keçe kalem ile göreceksiniz, çocuklar çok güzel "yapıtlar" ortaya
çıkarabileceklerdir. Bunları böyle bırakabilirsiniz.
·
Renkli
çalışmalar da olsun dediğinizde ise yine önce kalın keçe kalemlerle başlamak
çocuğun önünü açacaktır.
·
8-10
yaşlarında çocuk artık sulu boyaya ve ince çalışmalara hazır olmuş olacaktır.
·
İncelikler,
ayrıntılı çalışmalar, fotoğrafsal görüntülü objeler tasarlamağa başlama yaşı da
ortalama olarak bence yine 9-10 yaşlarında bir olgunluğa erişmiş olacaktır.
·
Çok
küçük yaştaki çocukların çalışması için de parmak ve avuş içi çalışmalarını da
yaptırmak olabilir.
·
Bu
durumda yine büyük ölçülerde kağıtlar kullanılır. Boya için ise bu iş için hazırlanmış
boyalar satılmaktadır.
·
Bana
sorarsanız şunu önerebilirim: Duvar boyalarında kullanılan renklendirici tüpler
(300-500 ml) kullanılabilir. Hem çok ucuzdur, hem de işe çok yarar. Çocuk küçük
ise bu tüplerden çıkarılacak renkleri siz ona önceden hazırlayıp önüne
koyabilirsiniz.
·
Çocukların
beyinsel etkenliklere girebilmesi hem kişiliğinin gelişmesine yarayacaktır, hem
ye yine beyinsel gelişiminde çok yararlı olacaktır.
·
Bir
önerim de şu olacaktır:
·
Tüm
bu çalışmalar sizin ve özellikle de çocuğunuz için "NORMAL" sıradan bir
çalışma gibi olmalıdır.
·
Aşırı
övgüler, aşırı yönlendirmeler ve de yargılamalar, gereksiz müdahaleler yarardan
çok zarar verecektir.
·
Ana
amaç nedir, diye iyi düşünmek gerekir.
- Amacımız çocuğun zamanını iyi ve yararlı değerlendirebilmesidir.
- Amacımız: Çocuğun yeteneklerinin ortaya çıkarılabilmesi ve
geliştirilmesidir.
- Amacımız : Toplumda ve yaşamda "sanatsal duygulara"
yaklaşmaya hazır olabilmesidir.
- Amacımız: Aile içerisinde birlikte ve uyumlu bir ortak beraberliğin,
çalışmanın yapılabilmesi aile yaşamına huzur ve mutluluk verecektir. (sosyal
amaç)
·
Beden,
zihin, el, göz, kol, parmak "koordinasyonu"nun işlerliliğinin ve
gelişiminin sağlanmasıdır. (Eşgüdümsel amaç)
·
Ama
hiç bir zaman çocuğun bir "sanat eseri" çıkarmasını beklemeyin.
·
Çalışmalar,
desenler, boyamalar, resimler belli bir yerde ve özenle korunmalıdır.
·
Bir
deneseniz, olur mu?
·
Göreceksiniz
çok sevineceksiniz.
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
. 2021.01.30, MŞ.