Sistematik Tarama ve Denetleme
§
Türkiye'de
virüsün yayılma hızı nedir?
§
Bir
"afet bölgesi" açıklaması var mıdır?
§
Ülke
genelinde salgın durumunun saptanması ve kontrol altına alınması çok kolay
değildir.
§
Birçok
uzman her geçen gün çok daha derinlemesine ve gerçekci açıklamalarda bulunuyor.
§
Kamu
görevlileri ve bakanlıklar da yine üzerilerine düşen görevleri en iyi bir
biçimde yapmağa ve halkı da bilgilendirmeğe çalışıyorlar.
§
Tüm
bunlara rağmen, alınan kararlara ve önlemlere, yasaklara rağmen sirayet hiç
durmadan artmaktadır.
§
Sade
bireyler olarak da durumu az çok izlemekteyiz.
§
Ben
de görüşlerimi burada dile getirmek istiyorum.
§
Ülke
genelinde toplumsal hareketlilik kesinlikle kısıtlanmalıdır.
§
Aksi
halde virüsün yayılması çok hızlanacaktır.
§
Çünkü
insanlar birbirleriyle hep iletişim halinde olmak isteyeceklerdir.
§
Taşıyıcı
durumda olan ve henüz bir hastalığa yakalanmamış insanlar her ilişkiye geçtiği
kişiye virüsü bulaştırmaktadır ve bu da çığ gibi yayılmaktadır.
§
Bugün
bazı ilçeler giriş ve çıkışları yasaklamış durumda.
§
Sağlık
sisteminin, salgınla mücadele sitem ve programlarının daha akılcı bir
sistematiğe döndürülmesi kesinlikle yararlı olacaktır.
§
Yani
sadece teknolojik gelişim ve elimizdeki gereçler, ilaç ve tedavi yeterli
olamayacaktır.
§
Büyük
hastanelere, kliniklere sahip olmak çok iyidir.
§
Yeni
oluşturulan "pandemi kurulları" doğrudur ve gereklidir.
§
Ama
tüm bu üst örgütlenmenin tabanda çok daha geniş bir sistematik ile
desteklenmesi kesinlikle daha çok yarar sağlayacaktır.
§
Halk
sağlığı uzmanları ve kentlerin her yerine yayılmış olan sağlık ocakları daha
çok desteklenmeli ve onlardan daha çok yararlanabilmelidir.
§
Bir
geniş "örgün" tarama ve araştırma, tedavi" destek sistemi
oluşturulmalıdır.
§
Büyük
hastanelere gidiş- geliş ve gereksiz bir trafik önlenebilir.
§
Her
bir küçük nedenle insanlar hastanelere gitmemelidir.
§
Onların
her bir gidişleri oradaki insanlara virüsü bulaştırma tehlikesini beraberinde
getirmektedir.
§
Ya
da o kişinin büyük hastanelerdeki diğer taşıyıcılardan virüsü kapması olasılığı
vardır.
§
Tabandaki
sağlık ocaklarında çalışan hekimler kendi hastalarına hizmet ve danışmanlık
vermelidir.
§
Sağlık
ocaklarının sorunlarına çözümler bulunmalıdır.
§
Buralarda
çalışan hekimlerin görüşleri, istekleri önemsenmeli ve dikkate alınmalıdır.
§
Aile
hekimliği çok daha önemsenmeli ve sağlık sitemi içerisinde çok daha donanımlı
ve işlerlikli bir yapıya kavuşturulmalıdır.
§
Türkiye
bu konuda örnek olarak bir Almanya modelini almıştır ilk adımda.
§
Ancak
bugün baktığınızda Almanya ile çok ciddi farklılıklar taşımaktadır.
§
"Aile
hekimliği"nin işlerliliği sadece sağlık ocağına yüklenmiş gibidir.
§
Benim
deneyimlerime göre ilk söylenmesi gereken şudur:
§
Sağlık
ocağı bir devlet kurumu mudur, yoksa özel bir hekimlik yapılanması mıdır?
§
Bu
çok açık olarak belirlenmemiş gibi...
§
Oralar
ilk bakışda bir "mahalle sağlık hizmeti" gibi görülüyor ve "kamu
hizmeti" gibi algılanıyor.
§
Ama
öte yönden orada çalışan hekimler "ücret"lerini "baktıkları
hastalar" üzerinden SGK üzerinden alıyorlar sanıyorum.
§
Tüm
bina v. b. harcamaları, masraflar ... kimin tarafından karşılanıyor?
§
Tam
açıklık yok gibi....
§
Bazı
binaları hayır severler yaptırıp bağışlamış.
§
Bazıları
geçici kulübeler gibi duruyor.
§
Sağlık
ocaklarının hijyenik durumu, temizlik anlayışları ise ortada...
§
Ziyarete
gelen kişiler (hasta) bir an önce işi görülsün evine dönsün diye bakıyor.
§
Hekimler
de genelde yoğunlukdan şikayetciler ve bıkmışlık, umursamazlık yaşıyorlar.
§
Sağlık
ocağı dışındaki hekimlik hizmetleri ise özel muayenehaneler, klinikler, özel
hastaneler olarak görülüyor.
§
Salgınla
mücadele döneminde "özel hastaneler" de devlet hastaneleri gibi işlev
görmekle görevlendirildi.
§
Bu
başarılı ve doğru bir karardır.
§
Temelde
yapılması gereken şu anki sağlık ocaklarının çok daha işlevsel, hijyenik ve
donanımlı hale getirilmesidir.
§
Sigortalı
normal yurttaş buralarda çok daha iyi ve geniş hizmet alabilmelidir.
§
Hastanelere
gidiş ve polikliniklere başvuru oranı kesinlikle düşürülmelidir.
§
Sağlık
ocakları destek paketleri almalıdır.
§
Bugün
ise genel sağlık sistemi içerisinde "sağlık ocakları"nın daha iyi
nasıl değerlendirilmesi akla gelmelidir?
§
Devlet
ilaç ve sağlık elemanlarına, hastanelere bakış açısını yöneltmekle çok iyi
yapıyor gibi görünse de asıl göz altına alınması gereken TOPLUMDUR.
§
Bunun
için de sağlık kurumları ve sağlık ocakları bir yeni görevlendirme ile
"belli adreslerin" insanlarını incelemeli onlara hizmet vermeli,
tarama ve kayıtlar yapılmalıdır.
§
Tüm
verilerin son adres olarak, sağlık bakanlığında ve görevlendirilebilecek bir
üst sağlık bilimi kurumunda toplanarak değerlendirilmeli ve gelen bilgilere
göre de yeni uygulama, karar ve önlemlere girişilmelidir.
§
Ancak,
bu geniş perspektifli bir "arama, tarama ve saptama, değerlendirme"
yöntemi ile "ani süprizlerle" karşılaşılmadan, PANDEMİK virüs
tehlikesine karşı "ulusal bir savaş" verilebilir.
§
Şu
an ki uygulamalara göre ise sadece "hastalık belirtisi gösteren"
kişilerin tedavisine yönelik çalışmalar yapılıyor.
§
Dışarıda,
toplumun çeşitli kitlelerinde bulunan "taşıyıcı" kişileri saptamak
oldukca zor olmaktadır.
§
Her
bir sağlık ocağının ve orada görevli hekimlerin ellerinde (PC) kayıtlı hane,
aile, birey olmalıdır.
§
Bu
kişilerin kişilik bilgileri, hastalıkları, muayeneleri, kullandıkları ilaçlar,
son durumları kayıt halindedir.
§
Bu
kişiler SGK tarafından sigortalı olanlardır.
§
Sigorta
kapsamının dışında olan yurttaşlar, mahalle sakinleri ise bu sağlık ocaklarında
kayıt altında değildir.
§
Maddi
durumu iyi olanlar, özel sağlık sigortasını kullananlar kitlesi ise bu sağlık
ocaklarında kayıtlı değildir.
§
Bu
kargaşa yaratan bir sistemdir.
§
Şeffaflık
ve ülke genelinde bir "tablo" elde edebilme oldukca güçtür.
§
Hangi
mahallede, hangi sokakda ne tür hastalıklar vardır?
§
Ne
tür bir yayılma görülmektedir?
§
Hangi
insan grubu ne tür hastalıklarla karşı karşıyadır?
§
Bu
verilerin güncel olarak saptanması ve üst kurumların bunları yine genel ülke
tablosu içerisinde değerlendirmesi gerekir.
§
İlk
bakışda sağlık ocaklarına fazladan bir yük getirecek gibi düşünülebilir.
§
Doğrudur.
§
Bu
nedenle de sağlık ocaklarının temelde reforme edilmesi gerekir.
§
Şu
an için ise salgınla savaş konusunda ülkeden tüm verilere sahip olmak gerekir:
§
Nüfus
müdürlükleri, il sağlık müdürlükleri, sağlık ocakları hızlı bir koordinasyonla
"verilerin elde" edilmesi için acil bir tarama, saptama,
değerlendirme çalışmalarına girişebilirler.
§
Kentlerin,
mahallelerin, bölgelerin sıkışıklık oranları böylelikle ortaya çıkacaktır.
§
Hangi
birey bulunduğu yerde kaç bin kişi ile yaşamaktadır?
§
Bir
km2 ye kaç kişi düşmektedir?
§
İstanbul,
İzmir en sıkışıklık yaşayan kentlerdir.
§
İstanbul'da
bir kişi 17 bin kişi ile birlikte yaşamaktadır.
§
Bazı
ilçelerde ise bu sayı 86 bin olmuştur.
§
Her
il, her ilçe ve her bölge ayni durumda değildir.
§
Sıkışıklık
endeksi saptandığı gibi oralardaki sağlık, hastalık ve risk durumları nedir?
§
Hangi
bölgeler daha çok sorun taşımalıdır?
§
Nerelere
daha çok eğilmek ve oralarda neler yapmak gerekir?
§
Başka
hangi konulara eğilmeliyiz, hangi alanları daha da ayrıca incelemeliyiz?
§
Halk
sağlığı uzmanları, virologlar ve diğer uzman hekimler ve de sağlık bakanlığı
yöneticileri böyle veriler olduğunda kısıtlı olanakları çok daha iyi
kullanabileceklerdir.
§
Büyük
tabloyu aslında ortaya çıkarabilmek asıl hedefimiz olmalıdır.
§
Bunları
bilebildiğimizde sağlık politikaları ve önlemlerinde aciliyet ya da ilk sırada
olanlar... saptanacaktır.
§
Nerede,
hangi kısıtlamalar, yasaklar getirilmelidir?
§
En
akıllı, en doğru yol ile eldeki kaynaklar nasıl kullanılmalıdır?
§
Bu konunun temel düşüncesi "virüs
salgınında" neler yapılabilir? idi.
§
Ben
de bu gün aklıma gelen düşüncemi sundum.
Saygılarımla...
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2020.04.01, MŞ.
**HABER TÜRK Teke Tek :::
- Acil Servisler üzerine yorum yapan Prof. Dr.Başar Cander anlatıyor...
- Acil Servisler üzerine yorum yapan Prof. Dr.Başar Cander anlatıyor...
"Cepheyi önde kurmamız gerekli
"Hastanelerin yükünü hafifletmek gerekir!
"Ön tedbirlerin gerekli olduğunu anlatıyor. 14.04.2020 -21:45
"Ön tedbirlerin gerekli olduğunu anlatıyor. 14.04.2020 -21:45