. - PISA testi 2022 sonuçları
. Ben yıllar önce PISA 2000, PISA 2003 ve PISA 2006
yılı sonuçlarını inceleyip o zamanlar hazırlayıp sunduğum kendi internet
portalımda www.turkischweb.com'adresinde yayınlamıştım.
. PISA sonuçları çok yönlü ve çok boyutlu olarak
raporlar halinde büyük boy kitaplar olarak yayınlanır.
. Ayni zamanda da internette kendi adreslerinde
genel ve ülkelere göre sonuçları verirler.
. Bu yıl verilen sonuçlara elimden geldiğince
kısaca bakıp buraya almak istedim. 06.12.2023
. Uzmanlar ve daha derinlemesine incelemek
isteyenler zaten doğru adresleri bilirler.
. PISA testi "Çalışma, Ekonomik İşbirliği ve
Kalkınma Teşkilatı" (OECD) tarafından yürütülüyor.
. PISA
değerlendirmesi, 2000 yılında başladı ve her üç yılda bir tekrarlanıyor.
Ancak
OECD'ye göre 2021 değerlendirmesi, "Covid sonrası zorlukları yansıtmak
için" 2022'ye ertelendi.
. 15 yaşındaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve
becerileri değerlendiren "Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı"
(PISA) testinin 2022 sonuçları açıklandı.
- Testler nasıl yapılıyor?
PISA
testlerindeki soruların üçte ikisi çoktan seçmeli, geri kalan üçte ikisi ise
açık uçlu sorular.
Her
okulda yalnızca az sayıda öğrenci aynı soruları yanıtlıyor.
Bunun
nedeni, PISA'nın kapsamlı bir dizi "beceri ve yeteneği" ölçmek
istemesi.
Bu
nedenle tek bir çocuğun cevaplayabileceğinden daha fazla soru (yaklaşık 4,5
saatte) hazırlanıyor ve bu sorular "farklı sınav kağıtları"na
bölüştürülüyor.
PISA
daha sonra her öğrencinin potansiyelini tahmin etmek için
"istatistiksel" bir model kullanıyor.
Ayrıca
her öğrencinin yanıtlarından, diğer tüm soruları "yanıtlamış
olsalardı" nasıl bir performans sergileyeceklerini tahmin ediyor.
Araştırmadaki bilişsel testler; öğrencilerin
karmaşık problemleri ne kadar iyi çözebildiğini, ne kadar eleştirel
düşünebildiğini ve etkili iletişim kurabildiğini araştırmaktadır.
Bu da gerçek hayattaki zorluklarla baş etme ve
gelecekte başarılı olma konusunda eğitim sistemlerinin öğrencileri ne kadar iyi
hazırladığına dair fikir vermektedir.
- Teste kimler katıldı?
Her
ülke veya bölgede sınava girecek öğrenci sayısı nüfusun büyüklüğüne göre
değişiyor.
2022
değerlendirmesine yaklaşık 700 bin öğrenci katıldı.
Tunus
yıllardır teste katılan tek Afrika ülkesiydi.
Ancak
2018'den beri değerlendirmede yer almıyor.
Çin'in
Şangay şehri ilk olarak 2009'da PISA'ya katıldı.
Bu
kenti 2015'te Pekin, Jiangsu ve Guangdong izledi. 2018'de Guangdong'un yerini
Zhejiang aldı.
Çin
bir önceki testte her üç kategoride de en iyi performansı sergileyen ülke oldu
ancak son tura katılmadı.
Matematik performansındaki cinsiyet farkı, çoğu
ülkede 2018 ile 2022 arasında değişmedi.
Performans genel olarak düştü
Son
sonuçlar, katılımcı öğrencilerin performansının 2018'e kıyasla okumada 10 puan,
matematikte ise neredeyse 15 puan "düştüğünü" gösteriyor.
PISA'ya
göre bu, “bir yıllık öğrenimin dörtte üçüne eşdeğer ancak bu düşüşün nedeni
yalnızca kısmen Covid-19’a atfedilebilir."
Okuma
ve fen alanlarındaki puanlar pandemi öncesi de düşüşteydi.
PISA, temel olarak öğrencilerin matematik
okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerileri alanlarındaki becerilerini
değerlendirmektedir.
Her uygulamada bu üç alandan birisi ağırlıklı alan
olarak belirlenmekte, bu alanda yeni sorular geliştirilmekte ve derinlemesine
analizler gerçekleştirilmektedir.
PISA 2022 uygulamasında ağırlıklı alan matematik
okuryazarlığıdır.
PISA araştırması normalde üçer yıllık döngülerle
uygulanmaktadır.
Ancak COVID-19 salgınından dolayı 2021 yılındaki
PISA uygulaması bir yıl ertelenerek 2022 yılında gerçekleştirilmiştir.
Ayrıca PISA araştırmasına katılan ülke sayısı
giderek artmaktadır.
PISA 2022 uygulaması 37’si OECD üyesi olmak üzere
toplam 81 ülkenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
PISA 2015 ve 2018 uygulamalarında olduğu gibi PISA
2022 uygulaması da ülkelerin birçoğunda bilgisayar tabanlı olarak
gerçekleştirilmiştir.
Ancak Kamboçya, Guatemala, Paraguay ve Vietnam’da
kâğıt-kalem uygulaması yapılmıştır.
- Matematikte en iyiler
Matematik
sıralamasında Singapur'un ardından ikinci sırada yer alan Macau'yu Tayvan, Hong
Kong, Japonya, Güney Kore, Estonya, İsviçre, Kanada ve Yeni Zelanda izliyor.
Sonraki
10 sırayı (10. ila 20. sıralar arası) Avrupa ülkeleri alırken Türkiye 39.
sırada yer alıyor.
- Fen
Fende
Singapur'u sırayla Japonya, Makao, Tayvan, Güney Kore, Estonya, Hong Kong,
Kanada, Finlandiya ve Avustralya izliyor.
İngiltere
ve ABD 15'inci ve 16'ncı sırada yer alırken, çoğu Avrupa ülkesi yine orta
sıralarda.
Estonya'daki öğrenciler, Avrupa'nın en iyilerinden
- Cinsiyet ayrımı
PISA,
2022'de erkeklerin matematikte kızlardan 9 puan daha iyi performans
gösterdiğini ancak OECD ülkeleri genelinde kızların okumada erkekleri ortalama
24 puan geride bıraktığını açıkladı.
Matematik
performansındaki cinsiyet farkı, çoğu ülkede 2018 ile 2022 arasında değişmedi
çünkü her iki cinsiyetin performansı da düştü.
Öğrencinin
geçmişi açısından PISA, göçmen olmayan öğrencilerin çoğu ülkede (ama hepsinde
değil) tüm alanlarda göçmen öğrencilerden daha iyi performans gösterme
eğiliminde olduklarını tespit etti.
. PISA 2022
OECD Ülke Raporu - Türkiye - :
. Türkiye'de Nisan-Mayıs 2022 tarihlerinde 60 ilde
196 okuldan 7 bin 250 öğrenci PISA araştırmasına katıldı.
Türkiye’deki politika yapıcılar ve eğitimciler,
PISA sonuçlarını uluslararası düzeyde karşılaştırarak diğer ülkelerin politika
ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilmektedir.
. 81 ülke ve bölgede, 15 yaşındaki gençlerin okuma,
matematik ve fen (bilim) seviyelerinin değerlendirildiği 2022 PISA
araştırmasında Türkiye matematikte 39, fende 34 ve okumada 36. sırada yer aldı.
Singapur tüm alanlarda birinci oldu.
En son değerlendirme 2018 yılında yapılmıştı; bugün
açıklanan 2022 sonuçları pandemiden beri yapılan ilk değerlendirmeyi içeriyor.
PISA 2022 araştırmasına katılan ülke sayısı
2018'den bu yana 79'dan 81'e yükseldi.
2022 değerlendirmesinde, OECD genelinde
öğrencilerin seviyelerinde benzeri görülmemiş bir düşüş görüldüğü belirtiliyor.
2018'e göre Türkiye'nin matematikteki puanı sabit
kaldı, okumada 10 azaldı, fende ise 8 arttı. Türkiye her üç alanda da 2018'e
göre daha üst sıralarda yer aldı.
Güçlü performans gösterenler arasında Çin’e bağlı
Makao, Tayvan, Japonya, Güney Kore ve Estonya var.
Hepsi, üç ana kategorinin her birinde ilk 10'da yer
alıyor.
Okuma kategorisinde İrlanda, Japonya, Güney Kore
öne çıkıyor
Okuma kategorisinde Singapur'u takip eden ülkeler;
İrlanda, Japonya, Güney Kore, Tayvan, Estonya, Makao, Kanada, ABD ve Yeni
Zelanda.
Türkiye okumada 36. sırada.
2018'e göre bir sıra önde olan İngiltere 13.
sırada.
Çoğu Avrupa ülkesi ise orta sıralarda bulunuyor.
Latin Amerika ülkeleri arasında en üst sırada yer
alan Şili ise 37. sırada.
Son üç sırada Fas, Özbekistan ve Kamboçya var.
Singapurlu öğrenciler 2015'ten beri hep ilk üçte
PISA 2022 uygulamasına Türkiye İstatistiki Bölge
Birimleri Sınıflandırması (İBBS) 1. Düzeyde yer alan 12 bölgeyi temsil eden 196
okul ve 7250 öğrenci ile katılım sağlamıştır.
PISA 2022’ye katılan öğrencilerin devam ettiği okul
türlerine bakıldığında en fazla katılımın %56 ile Anadolu liseleri ve %23 ile
mesleki ve teknik Anadolu liselerinden olduğu görülmektedir.
PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin
matematik alanındaki ortalama puanları 336 ila 575 arasındadır.
Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 438 ve 37 OECD
ülkesinin ortalama puanı 472’dir.
Türkiye’nin matematik alanındaki ortalama puanı
453’tür ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.
Türkiye matematik alanında aralarında Yunanistan,
Şili, Meksika, Kosta Rika ve Kolombiya olmak üzere beş OECD ülkesinin de olduğu
toplam 42 ülkeden daha yüksek performans göstermiştir.
PISA uygulamasına katılan ülke sayısı 2015’ten
itibaren artsa da Türkiye’nin matematik alanında, tüm ülkeler ve OECD ülkeleri
arasındaki sıralaması yükselmektedir.
Türkiye, PISA 2015’e katılan 72 ülke arasında
matematik alanında 50. sırada, 35 OECD ülkesi arasında 34. sırada yer alırken
PISA 2018’e katılan 79 ülke arasında 42. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 33.
sırada yer almaktadır.
PISA 2022 uygulamasında ise Türkiye 81 ülke
arasında 39. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 32. sırada yer almaktadır.
PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin fen
alanındaki ortalama puanları 347 ila 561 puan arasındadır.
Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 447 ve 37 OECD
ülkesinin ortalama puanı 485’tir.
Türkiye’nin fen alanındaki ortalama puanı 476’dır
ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.
Türkiye fen alanında aralarında İsrail, Slovakya,
İzlanda, Şili, Yunanistan, Kolombiya, Kosta Rika ve Meksika olmak üzere sekiz
OECD ülkesinin de olduğu toplam 47 ülkeden daha yüksek performans göstermiştir.
PISA 2022 uygulaması ile Türkiye’nin ortalama fen
alanı performansı 2003’ten "bu yana" en yüksek düzeyine ulaşmıştır.
PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin
okuma becerileri alanındaki ortalama puanları 329 ila 543 puan arasındadır.
Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 435 ve 37 OECD
ülkesinin ortalama puanı 476’dır.
Türkiye’nin okuma becerileri alanındaki ortalama
puanı 456’dır ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.
Bu performansı ile Türkiye okuma becerileri
alanında aralarında Şili, Slovakya, Yunanistan, İzlanda, Meksika, Kosta Rika ve
Kolombiya olmak üzere yedi OECD ülkesinin de olduğu toplam 45 ülkeden daha
yüksek sırada yer almıştır.
PISA 2022 uygulamasında ise Türkiye uygulamaya
katılan 81 ülke arasında 36. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 30. sırada yer
almaktadır.
Türkiye’de matematik alanında öğrencilerin %61,3’ü,
fen alanında %75,3’ü ve okuma becerileri alanında %70,7’si asgari performans
düzeyine ulaşmıştır.
Okuma becerileri alanında üst performans
düzeyindeki öğrenci oranının diğer alanlara kıyasla düşük olması dikkat
çekmektedir.
Okul türlerine göre yapılan analizlerde her üç
alanda da fen lisesindeki öğrencilerin diğer okul türlerine göre daha yüksek
performans gösterdiği belirlenmiştir.
PISA 2022’de PISA 2018’e göre Anadolu liselerinde
ve mesleki teknik Anadolu liselerinde eğitimine devam eden öğrencilerin
ortalama performansları her üç alanda da düşüş göstermiştir.
PISA’da ayrıca öğrencilerin sosyoekonomik durumları
ve performansları arasındaki ilişki de incelenmektedir.
Türkiye’deki öğrencilerin Ekonomik, Sosyal ve
Kültürel Durum (ESKD) indeksi OECD ülkelerine göre daha düşük seviyededir
(-1,19).
Türkiye’de matematik alanındaki öğrenci
performanslarındaki farklılığın %12,6’sı, fen alanındaki farklılığın %10,3’ü ve
okuma becerileri alanındaki farklılığın ise %9,8’i öğrencilerin sosyoekonomik
durumlarından kaynaklanmaktadır.
Bu durum OECD ülkelerinde sırasıyla %15,5, %14,2 ve
%12,6’dır.
Üç alanda da öğrenci performanslarının "sosyoekonomik
durumdan etkilenme" düzeyi OECD ülkelerine kıyasla Türkiye’de daha azdır.
2022 sonuçlarına göre Türkiye’deki avantajlı ve
dezavantajlı öğrenciler arasındaki performans farkı matematik alanında 82, fen
alanında 74 ve okuma becerileri alanında 69 puandır.
Bu gruplar arasındaki performans farkı OECD
ülkelerinde sırasıyla 93, 96 ve 93 puandır.
PISA 2022’de incelenen kaynaklardan biri de
zamandır.
Zaman kaynakları okul öncesi eğitime katılım ve
öğrenmeye ayrılan zaman olarak iki farklı şekilde değerlendirilmektedir.
PISA 2022 sonuçlarına göre Türkiye’de öğrencilerin
çoğunluğu (%44) bir yıl okul öncesi eğitime katılırken %21’i iki yıl ve %11’i
de üç yıl veya daha fazla okul öncesi eğitim görmüştür.
Bu oranlar OECD ülkelerinde sırasıyla %14, %24 ve
%57’dir.
Hem Türkiye hem de OECD ülkelerinde haftalık 27
saate kadar öğrenme için ayrılan zaman öğrencilerin matematik performanslarına
olumlu yönde katkı sağlarken öğrenmeye 27 saatten daha fazla zaman ayıran
öğrencilerin performanslarının düştüğü görülmektedir.
PISA 2022 uygulamasında öğrenci anketinden elde
edilen verilere göre Türkiye’deki öğrencilerin çoğu okulda ve okul çevresinde
kendisini güvende hissettiğini belirtmiştir.
Yaklaşık her dört öğrenciden biri ise PISA
uygulamasından önceki dört hafta içinde okulda güvenlik riskleriyle
karşılaştığını (ör. bir öğrencinin başka bir öğrenciyi yaralamakla tehdit
ettiğini duymak, okulda çeteler görmek) bildirmiştir.
Türkiye’deki öğrencilerin en sık yaşadıklarını
bildirdikleri zorbalık deneyimleri sözel ve ilişkisel zorbalıktır.
PISA 2022 uygulamasında PISA 2018’e göre “Diğer
öğrenciler beni bilerek yalnız bıraktı.” ve “Diğer öğrenciler benimle alay
etti.” davranışlarıyla en az ayda birkaç defa karşılaştığını bildiren öğrenci
oranları artmıştır.
Türkiye’de yaklaşık her on öğrenciden üçü okulda
kendini yalnız, dışlanmış gibi ve okula ait değilmiş gibi hissettiğini
bildirmiştir.
Her on öğrenciden yedisi ise kendini okula ait
hissettiğini, diğer öğrenciler tarafından sevildiğini ve diğer öğrencilerle
kolaylıkla arkadaşlık kurduğunu bildirmiştir.
Türkiye’de 15 yaş grubundaki öğrencilerin %67’si
her gün ya da hemen hemen her gün ebeveynleriyle birlikte öğle yemeği ya da
akşam yemeği yediğini bildirmiştir.
Yaklaşık iki öğrenciden biri ise her gün ya da
hemen hemen her gün ebeveynlerinin kendileriyle sadece konuşarak zaman
geçirdiğini ve okulda ne yaptığını sorduğunu bildirmiştir.
Her 10 öğrenciden bir veya ikisi ise ebeveynleriyle
bu deneyimleri hiç veya hemen hemen hiç yaşamadığını bildirmiştir.
- Almanya'daki 15 yaşındaki öğrenciler sınavda ne
kadar başarılı oldu?
·
Matematik, okuma ve fen performansındaki eğilimler:
·
Ortalama 2022 sonuçları matematik, okuma ve fen
alanlarında 2018 yılına göre düşüş gösterdi.
·
Genel olarak 2022 sonuçları, her üç konuda da PISA
tarafından şimdiye kadar ölçülen en düşük sonuçlardır. Matematik ve okuma
alanlarında 2018 ile 2022 ortalama puanları arasındaki fark, 15 yaş civarındaki
öğrencilerin tüm bir okul yılı boyunca elde ettiği tipik kazanımla hemen hemen
aynı büyüklüktedir. Ancak 2018 ile 2022 yılları arasında ortalama
puanlardaki keskin düşüş, (konuya bağlı olarak) 2012 veya 2015 civarında daha
önce başlayan bir trendin tersine döndüğünü doğruladı ve güçlendirdi.
·
Son dönemde (2018'den 2022'ye), en yüksek puan alan
öğrenciler (en yüksek puana sahip %10) ile en zayıf öğrenciler (en düşük puana
sahip %10) arasındaki fark matematik, okuma ve fen bilimlerinde önemli ölçüde
değişmedi. Matematikte performans hem yüksek hem de düşük başarılılar için
benzer ölçüde düştü.
·
2012 ile karşılaştırıldığında temel yeterlilik
seviyesinin (Seviye 2) altında puan alan öğrencilerin oranı matematikte yüzde
12 puan arttı; okumada yüzde 11 puan; ve bilimde yüzde 11 puan arttı.
·
Almanya'daki öğrenciler matematik ve okumada OECD
ortalamasına yakın, fen bilimlerinde ise OECD ortalamasından daha yüksek
puanlar aldılar.
·
Almanya'daki benzer sayıda öğrenci, OECD
ülkelerinin ortalamasına göre, en az bir konuda en iyi performansı gösterenler
(Seviye 5 veya 6) oldu. Aynı zamanda, OECD ülkelerindeki ortalamadan daha
büyük bir öğrenci oranı, her üç derste de minimum düzeyde yeterlilik (Seviye 2
veya daha yüksek) elde etti.
·
Öğrencilerin matematikte bildikleri ve
yapabilecekleri
·
Almanya'da öğrencilerin %70'i matematikte en az
Düzey 2 yeterliliğine ulaştı (OECD ortalaması: %69). En azından, bu
öğrenciler basit bir durumun matematiksel olarak nasıl temsil edilebileceğini
doğrudan talimat olmadan yorumlayabilir ve tanıyabilirler (örneğin, iki
alternatif rotadaki toplam mesafeyi karşılaştırmak veya fiyatları farklı bir
para birimine dönüştürmek). Singapur, Makao (Çin), Japonya, Hong Kong
(Çin)*, Çin Taipei ve Estonya'daki (bu paya göre azalan sırada) öğrencilerin
%85'inden fazlası bu seviyede veya üzerinde performans gösterdi.
·
Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %9'u matematikte
en iyi performans gösterenlerdi; bu da onların PISA matematik testinde Düzey 5
veya 6'ya ulaştıkları anlamına geliyor (OECD ortalaması: %9). Altı Asya
ülkesi ve ekonomisi bunu yapan öğrencilerin en büyük payına sahip oldu:
Singapur (%41), Çin Taipei (%32), Makao (Çin) (%29), Hong Kong (Çin)* (%27),
Japonya ( %23 ve Kore (%23). Bu seviyelerde öğrenciler karmaşık durumları
matematiksel olarak modelleyebilir ve bunlarla başa çıkmak için uygun problem
çözme stratejilerini seçebilir, karşılaştırabilir ve
değerlendirebilir. PISA 2022'ye katılan 81 ülke ve ekonomiden yalnızca
16'sında öğrencilerin %10'undan fazlası Seviye 5 veya 6 yeterliliğine ulaştı.
Öğrencilerin okuma
sırasında bildikleri ve yapabilecekleri
·
Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %75'i okumada
Seviye 2 veya daha üstüne ulaştı (OECD ortalaması: %74). Bu öğrenciler en
azından orta uzunlukta bir metindeki ana fikri belirleyebilir, açık, bazen
karmaşık kriterlere dayalı bilgi bulabilir ve açıkça istendiğinde metinlerin
amacı ve biçimi üzerinde düşünebilirler. Okumada minimum yeterliliğe
(Seviye 2 veya üzeri) ulaşan 15 yaşındaki öğrencilerin payı Singapur'da %89'dan
Kamboçya'da %8'e kadar değişmektedir.
·
Almanya'da öğrencilerin %8'i okumada Seviye 5 veya
daha yüksek puan aldı (OECD ortalaması: %7). Bu öğrenciler uzun metinleri
anlayabilir, soyut veya mantık dışı kavramlarla uğraşabilir ve bilginin içeriği
veya kaynağına ilişkin örtülü ipuçlarına dayanarak gerçekler ve görüşler
arasında ayrım yapabilirler.
Öğrencilerin fen
bilimlerinde bildikleri ve yapabilecekleri
·
Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %77'si fen
bilimlerinde Seviye 2 veya daha üstüne ulaştı (OECD ortalaması: %76). Bu
öğrenciler en azından tanıdık bilimsel olgular için doğru açıklamayı
tanıyabilir ve bu bilgiyi, basit durumlarda, sağlanan verilere dayanarak bir
sonucun geçerli olup olmadığını belirlemek için kullanabilirler.
·
Almanya'da öğrencilerin %10'u fen bilimlerinde en
iyi performans gösterenlerdi; bu da onların Seviye 5 veya 6'da yeterli
oldukları anlamına geliyor (OECD ortalaması: %7). Bu öğrenciler, bilime
ilişkin bilgilerini, alışılmadık olanlar da dahil olmak üzere çok çeşitli
durumlara yaratıcı ve özerk bir şekilde uygulayabilirler.
- Almanya
içindeki performans boşlukları
. Sosyo-ekonomik ayrımlar
·
PISA ekonomik, sosyal ve kültürel statü endeksi,
PISA sınavına giren tüm öğrencilerin yaşadıkları ülkeye bakılmaksızın aynı
sosyo-ekonomik ölçeğe yerleştirilebileceği şekilde hesaplanıyor. Bu,
farklı ülkelerdeki benzer sosyo-ekonomik altyapıya sahip öğrencilerin performanslarını
karşılaştırmak için bu endeksi kullanmanın mümkün olduğu anlamına
gelir. Almanya'da öğrencilerin %31'i (en büyük pay) sosyo-ekonomik ölçeğin
en iyi uluslararası beşte birlik diliminde yer aldı; bu da onların 2022'de PISA
sınavına giren en avantajlı öğrenciler arasında yer aldıkları anlamına geliyor.
Matematikteki ortalama puanları 534 puandı. puanlar; Benzer sosyo-ekonomik
geçmişe sahip öğrenciler için en yüksek oranlardan biri.
·
PISA ekonomik, sosyal ve kültürel statü endeksi,
öğrencileri her ülke ve ekonomi içinde en dezavantajlı olandan en avantajlı
olana doğru sıralamak ve eşit büyüklükte (her biri ülke nüfusunun %25'ini
oluşturan) dört öğrenci grubu oluşturmak için de kullanılabilir. Her
ülkede/ekonomide 15 yaşındaki öğrenciler). Almanya'da sosyo-ekonomik
açıdan avantajlı öğrenciler (sosyo-ekonomik statü açısından en üstteki %25),
dezavantajlı öğrencileri (en alttaki %25) matematikte 111 puan geride
bıraktı. Bu, OECD ülkeleri genelinde iki grup arasındaki ortalama farktan
(93 puan) daha büyüktür.
·
2012 ile 2022 yılları arasında, sosyo-ekonomik
statü açısından öğrencilerin en üst ve en alt %25'lik kesimi arasındaki
matematik performansı farkı, ortalama olarak Almanya'da ve OECD ülkeleri
genelinde sabit kaldı.
·
Sosyo-ekonomik durum, PISA'ya katılan tüm ülke ve
ekonomilerde matematik performansının bir göstergesiydi. Almanya'da PISA
2022'de matematik performansındaki farklılığın %19'unu oluşturuyordu (OECD
ülkeleri genelinde ortalama %15'e kıyasla).
·
Almanya'daki dezavantajlı öğrencilerin yaklaşık
%10'u matematik performansının en üst çeyreğinde puan almayı başardı. Bu
öğrenciler, sosyo-ekonomik dezavantajlarına rağmen, kendi ülkelerindeki
öğrencilerle karşılaştırıldığında eğitimde mükemmelliğe ulaştıkları için
akademik açıdan dayanıklı sayılabilirler. OECD ülkeleri genelinde ortalama
olarak dezavantajlı öğrencilerin %10'u kendi ülkelerindeki matematik
performansında en üst çeyrekte puan aldı.
- Performansta cinsiyet
farklılıkları
·
Erkekler matematikte kızlardan 11 puan geride
kaldı; Almanya'da kızlar okumada erkekleri 19 puan geride
bıraktı. Küresel olarak, matematik alanında, 40 ülke ve ekonomide erkekler
kızlardan daha iyi performans gösterirken, diğer 17 ülke ve ekonomide kızlar
erkeklerden daha iyi performans gösterdi ve geri kalan 24 ülke veya ekonomide
anlamlı bir fark bulunamadı. Okumada kızlar ortalama olarak iki ülke ve
ekonomide erkeklerden daha yüksek puan aldı. PISA 2022'ye katılan ülkeler ve
ekonomiler (81 üzerinden 79).
·
Almanya'da matematikte düşük performans
gösterenlerin oranı erkekler (%28) ve kızlar (%31) arasında
benzerdir; Ancak okumada bu pay erkekler arasında daha fazladır (kızların
%22'si ve erkeklerin %29'u okumada Düzey 2'nin altında puan
almıştır). Matematikte en iyi performans gösterenler söz konusu olduğunda,
erkekler arasındaki pay (%10) kızlardan (%7) daha fazladır; Ancak okumada
bu pay kızlar arasında daha fazladır (kızların %9'u ve erkeklerin %7'si okumada
Düzey 5 veya 6'da puan almıştır).
·
2012 ile 2022 yılları arasında Almanya'daki kız ve
erkek öğrenciler arasında matematik performansı benzer ölçüde azaldı.
- Göçmen geçmişi ve
öğrenci performansı
·
Göçmen öğrenciler, ebeveynleri öğrencinin PISA
sınavına girdiği ülke/ekonomi dışında bir ülkede/ekonomide doğmuş olan
öğrenciler olarak tanımlanır. Göçmen kökenli öğrenciler birinci ve ikinci
nesil göçmenler olarak ayırt edilebilir. Birinci nesil göçmenler, aynı
zamanda değerlendirme ülkesinin dışında doğmuş olanlardır; İkinci nesil
öğrenciler, değerlendirmenin yapıldığı ülkede doğan ancak ebeveyn(ler)i
değerlendirmenin yapıldığı ülke dışında doğmuş öğrencilerdir.
·
Almanya'da göçmen öğrencilerin payı 2022'de %26'ya
yükseldi (2012'de %13). 2022'de 15 yaşındaki öğrencilerin %9'u birinci
nesil göçmenlerdi, yani başka bir ülkede/ekonomide doğmuşlardı ve aileleri
ancak son yıllarda Almanya'ya taşınmıştı. Bu birinci kuşak göçmen
öğrencilerin %19'u Almanya'ya 5 yaşında veya daha önce gelmiş; %20'si 12
yaşından sonra ve ilkokul sınıflarını başka bir eğitim sisteminde tamamladıktan
sonra geldi.
·
Almanya'daki göçmen öğrenciler, göçmen olmayan
öğrencilere göre daha dezavantajlı bir sosyo-ekonomik profile sahip olma
eğilimindedir; Tüm öğrencilerin %25'i sosyo-ekonomik açıdan dezavantajlı
kabul edilirken, göçmen kökenli öğrenciler arasında buna karşılık gelen oran
%42'dir. Göçmen öğrencilerin yaklaşık %63'ü (ve geri kalan tüm
öğrencilerin %5'i), çoğu zaman evde konuştukları dilin PISA değerlendirmesine
girdikleri dilden farklı olduğunu bildirdi.
·
Matematikte, göçmen ve göçmen olmayan öğrenciler
arasındaki ortalama performans farkı, göçmen olmayan öğrenciler lehine 59
puandı; bu anlamlı bir farktı. Öğrencilerin sosyo-ekonomik profili hesaba
katıldığında göçmen olmayan öğrenciler lehine 32 puanlık anlamlı bir fark
gözlendi.
·
Okumada, göçmen ve göçmen olmayan öğrenciler
arasındaki ortalama performans farkı, göçmen olmayan öğrenciler lehine 67
puandı, bu da anlamlı bir farktı. Öğrencilerin sosyo-ekonomik profili
hesaba katıldığında göçmen olmayan öğrenciler lehine 40 puanlık anlamlı bir fark
gözlendi.
- Almanya'da okul hayatı
nasıl?
·
Öğrencilerin okula aidiyet duygusu ve yaşam
doyumları
·
2022 yılında Almanya'daki öğrencilerin %69'u okulda
kolayca arkadaş edindiğini (OECD ortalaması: %76), %76'sı ise okula ait
olduğunu hissettiğini (OECD ortalaması: %75) bildirdi. Bu arada, %12'si
okulda kendini yalnız hissettiğini, %12'si ise okulda yabancı veya olayların
dışında kaldığını ifade etti (OECD ortalaması: %16 ve %17). Almanya'da
2018 yılıyla karşılaştırıldığında öğrencilerin okula aidiyet duygusunda önemli
bir değişiklik olmadı.
·
Daha genel olarak öğrencilerin yaşamdan memnuniyeti
son yıllarda birçok ülke ve ekonomide azaldı. 2022'de Almanya'daki
öğrencilerin %22'si hayatlarından memnun olmadıklarını bildirdi: hayattan
memnuniyetlerini 0 ile 10 arasında değişen bir ölçekte 0 ile 4 arasında
derecelendirdiler. 2018'de daha az sayıda öğrenci hayattan memnun değildi (17
%). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak hayattan memnun olmayan
öğrencilerin oranı 2015'te %11'den 2018'de %16'ya, 2022'de ise %18'e yükseldi.
- Matematik derslerinde
destek ve disiplin
·
Almanya'da öğrencilerin %60'ı çoğu matematik
dersinde öğretmenin her öğrencinin öğrenmesiyle ilgilendiğini (OECD ortalaması:
%63) ve %73'ü öğrencilerin ihtiyaç duyduğunda öğretmenin ekstra yardım
sağladığını (OECD ortalaması: 70) bildirmiştir. %). 2012 yılında ise
karşılık gelen paylar %49 ve %70 idi. 2022'deki matematik sonuçları, on
yıl öncesine kıyasla, daha fazla öğrencinin ihtiyaç duyduğunda öğretmenlerin
ekstra yardım sağladığını bildirdiği eğitim sistemlerinde ortalama olarak daha
az düşme eğilimi gösterdi.
·
Pek çok öğrenci matematik öğrenimi için uygun
olmayan bir disiplin ortamında çalışıyor: 2022'de Almanya'daki öğrencilerin
yaklaşık %28'i derslerin çoğunda veya tamamında iyi çalışamadıklarını bildirdi
(OECD ortalaması: %23); Öğrencilerin %38'i öğretmenin söylediklerini
dinlemiyor (OECD ortalaması: %30); Öğrencilerin %28'inin dikkati dijital
cihazlar kullanırken dağılıyor (OECD ortalaması: %30); ve %27'sinin
dikkati dijital cihaz kullanan diğer öğrenciler tarafından dağılıyor (OECD
ortalaması: %25). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak, okul
tesislerinde cep telefonu kullanımı yasaklandığında öğrencilerin dijital
cihazlar kullanırken dikkatlerinin dağıldığını bildirme olasılıkları daha
düşüktü.
- Okulda ve çevresinde
güvende hissetmek
·
PISA 2022 verileri, performansın yüksek kaldığı ve
öğrencilerin aidiyet duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde öğrencilerin
kendilerini daha güvende hissettiklerini ve okuldaki zorbalığa ve diğer
risklere daha az maruz kaldıklarını göstermektedir.
·
Kızların yaklaşık %21'i ve erkeklerin %21'i ayda en
az birkaç kez zorbalık eylemlerinin kurbanı olduklarını bildirdi (OECD
ortalaması: kızların %20'si ve erkeklerin %21'i). OECD ülkeleri genelinde
ortalama olarak, 2018'e kıyasla 2022'de daha az öğrenci zorbalığa maruz kaldı:
örneğin, 2018'de %11'e kıyasla, 2022'de öğrencilerin yalnızca %7'si diğer
öğrencilerin kendileri hakkında kötü söylentiler yaydığını bildirdi. Almanya'da
da, karşılık gelen oranlar küçüldü (2018'deki %10'a kıyasla 2022'de %7).
- Ebeveynlerin öğrenmeye
katılımı
·
Okul müdürlerinden toplanan PISA verileri, birçok
ülkede/ekonomide okula ve öğrenmeye katılan ebeveynlerin yüzdesinin 2018 ile
2022 arasında önemli ölçüde azaldığını göstermektedir.
·
Almanya'da durum böyle değildi. 2022'de
Almanya'daki öğrencilerin %28'i, müdürlerin önceki akademik yılda ailelerin en
az yarısının çocuklarının ilerlemesini kendi inisiyatifiyle (ve %46'sı
öğretmenin inisiyatifiyle) bir öğretmenle tartıştığını bildirdiği okullarda bulunuyordu.
·
2018'de buna karşılık gelen rakam %30 (ve %50)
idi. 2018 ve 2022 yılları arasında ebeveyn katılımı konusunda daha olumlu
eğilimlere sahip olan sistemler (yani, çocuklarının ilerlemesini kendi
inisiyatifleriyle bir öğretmenle tartışan ebeveynlerin payının daha az azaldığı
sistemler) matematikte daha istikrarlı veya gelişmiş performans gösterme
eğilimindeydi.
- COVID ile ilgili okulların kapanması
sırasında öğrenme
·
Öğrenci anketinin sonunda öğrencilerin okulların
kapanması sırasındaki deneyimlerine ilişkin sorular yer aldı. Almanya'daki
öğrencilerin yalnızca %64'ü bu son bölüme ulaştığından, "COVID ile ilgili
okul kapanışları sırasında öğrenme" başlığı altındaki sonuçların
yorumlanmasında dikkatli olunması tavsiye edilir.
·
Almanya'da öğrencilerin %71'i okul binalarının
COVID-19 nedeniyle üç aydan uzun süre kapalı olduğunu bildirdi. OECD
ülkeleri genelinde ortalama olarak öğrencilerin %51'i benzer şekilde uzun okul
kapanışları yaşadı.
·
Performansın yüksek kaldığı ve öğrencilerin aidiyet
duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde, daha az sayıda öğrenci daha uzun
süreli okul kapanması yaşadı.
·
Uzaktan öğrenme sırasında, Almanya'daki
öğrencilerin %35'i haftada en az bir kez okul ödevlerini anlamada ve
öğrencilerin %23'ü kendilerine okul çalışmalarında yardımcı olabilecek birini
bulmada sorun yaşadı (OECD ortalamaları: %34 ve %24).
·
Performansın yüksek kaldığı ve öğrencilerin aidiyet
duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde, uzaktan öğrenme sırasında daha az
öğrenci sorunla karşılaştı.
·
Okullar kapatıldığında öğrencilerin refahına
yönelik destek genellikle sınırlıydı. Almanya'da öğrencilerin %48'i, video
iletişim programındaki canlı sanal dersler yoluyla günlük olarak
desteklendiklerini bildirdi. Öğrencilerin yalnızca %9'u okuldan biri
tarafından günlük olarak nasıl hissettiklerinin sorulduğunu bildirdi (OECD
ortalamaları: %51 ve %13).
·
Gelecekte okul binalarının tekrar kapanması
gerekirse, OECD genelinde pek çok öğrenci uzaktan öğrenim için dijital
teknolojiyi kullanma konusunda kendine güvenirken, daha az sayıda öğrenci kendi
öğrenmelerinin sorumluluğunu alma konusunda kendine güveniyor.
·
Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %79'u video
iletişim programı kullanma konusunda kendinden emin veya çok emin hissediyor ve
öğrencilerin %59'u okul ödevlerini yapmaya kendilerini motive etme konusunda
kendinden emin veya çok emin hissediyor (OECD ortalamaları: %77 ve %58).
- PISA bize
başka neler söylüyor?
- Eğitime yatırılan kaynaklar
·
Eğitim harcamaları öğrenci performansıyla yalnızca
belirli bir ölçüde ilişkilidir. 6 ila 15 yaş arasındaki tüm ilk ve orta
öğretim yılları boyunca öğrenci başına kümülatif harcamanın 2019'da 75.000 ABD
Dolarının (SAGP) altında olduğu ülkeler/ekonomiler arasında, eğitime daha
yüksek harcama, PISA matematik puanlarında daha yüksek puanlarla ilişkilendirildi
Ölçek.
·
Ancak kümülatif harcaması 75.000 ABD Dolarından
(SAGP) fazla olan ülkeler/ekonomiler arasında durum böyle değildi. Bu
ikinci grup ülke/ekonomi için, mali kaynakların kullanılma şekilleri, öğrenci
performansı açısından eğitime yapılan yatırım seviyesinden daha önemli
görünmektedir. Almanya'da, 6 ile 15 yaş arasındaki on yaşın üzerindeki
öğrenci başına kümülatif harcama yaklaşık 121.100 ABD Dolarına (SAGP)
eşdeğerdi.
·
Karşılaştırılabilir verilere sahip tüm
ülkelerin/ekonomilerin yaklaşık yarısında, 2022'de okul müdürlerinin öğretim
elemanı eksikliği bildirme olasılığı 2018'deki meslektaşlarına göre daha
yüksekti. Almanya'da da durum böyleydi.
·
2022'de Almanya'daki öğrencilerin %73'ü, müdürün
okulun eğitim verme kapasitesinin öğretim personeli eksikliği (ve %25'i de
yetersiz veya yetersiz nitelikli öğretim personeli) nedeniyle engellendiğini
bildirdiği okullarda okuyordu. 2018 yılında ise karşılık gelen oranlar %57
ve %16 idi.
·
Çoğu ülkede/ekonomide, müdürünün öğretim elemanı
eksikliği bildirdiği okullara devam eden öğrenciler matematikte, müdürünün
öğretim elemanı sıkıntısı olmadığını veya daha az bildirdiğini bildirdiği
okullardaki öğrencilere göre daha düşük puanlar aldılar.
- Öğrencilerin okul hayatı
boyunca nasıl ilerlediği
·
2022 yılında PISA sınavına girildiğinde
Almanya'daki 15 yaşındaki öğrencilerin %47'si 10. sınıfa kayıtlıydı.
·
Almanya'da %96'sı okul öncesi eğitime bir yıl veya
daha uzun süre devam ettiklerini bildirdi (OECD ortalaması: %94). OECD
ülkeleri genelinde ortalama olarak, okul öncesi eğitime bir yıl veya daha uzun
süre devam eden öğrenciler, 15 yaşında, sosyo-ekonomik durum hesaba
katıldığında bile, hiç katılmamış veya bir yıldan az bir süre devam eden
öğrencilere göre matematikte daha yüksek puan aldılar. faktörler.
·
Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %19'u ilkokula
başladıktan sonra en az bir kez sınıf tekrarı yaptıklarını bildirdi (OECD
ortalaması: %9). Yüksek performanslı sistemlerde sınıf tekrarı daha az
yaygın olma eğilimindedir.
- Okul özerkliği
·
Almanya'da öğrencilerin %41'i, öğretmenleri işe
alma konusunda asıl sorumluluğun müdürlere ait olduğu bir okula gidiyordu (OECD
ortalaması: %60) ve %55'i, hangi öğrenme materyallerinin kullanılacağını seçme
konusunda asıl sorumluluğun öğretmenlere ait olduğu bir okula kayıtlıydı (OECD).
ortalama: %76). Yüksek performanslı okul sistemlerinin çoğu, bu
sorumlulukları müdürlere ve öğretmenlere emanet etme eğilimindedir.
- PISA 2022'nin temel özellikleri
- İçerik
·
PISA 2022 araştırması, okuma ve bilimin yan
alanlar, yaratıcı düşünmenin ise yenilikçi değerlendirme alanı olduğu
matematiğe odaklandı. PISA 2022, ülkeler ve ekonomiler için isteğe bağlı
olan gençlerin finansal okuryazarlığına ilişkin bir değerlendirmeyi de
içeriyordu.
·
Matematik, okuma ve fen bilimleri sonuçları 5
Aralık 2023'te, yaratıcı düşünme ve finansal okuryazarlık sonuçları ise 2024'te
yayınlanacak.
- Öğrenciler
·
2022'de değerlendirmeye yaklaşık 690.000 öğrenci
katıldı; bu sayı, katılımcı 81 ülke ve ekonomideki okullardaki 15 yaşındaki
yaklaşık 29 milyon öğrenciyi temsil ediyor.
·
Almanya'da, 257 okulda 6.116 öğrenci matematik,
okuma veya fen alanlarındaki değerlendirmeyi tamamladı; bu, yaklaşık 681.400 15
yaşındaki öğrenciyi temsil ediyor (15 yaşındaki toplam nüfusun tahmini olarak
%92'si).
- Değerlendirme
·
Öğrenciler her biri bir konuya ayrılmış iki saatlik
testlere tabi tutuldu.
·
Farklı öğrencilere farklı test soruları ve farklı
konu kombinasyonları verildi (örneğin matematik ardından okuma veya fen
bilimleri ardından matematik vb.).
·
Test maddeleri çoktan seçmeli sorular ve öğrencilerin
kendi yanıtlarını oluşturmalarını gerektiren soruların bir karışımıydı.
·
Öğrenciler ayrıca tamamlanması yaklaşık 35 dakika
süren bir arka plan anketini de yanıtladılar.
·
Ankette öğrencilerin kendileri, tutumları,
eğilimleri ve inançları, evleri, okulları ve öğrenme deneyimleri hakkında bilgi
aranıyordu. Okul müdürleri okul yönetimi, organizasyonu ve öğrenme ortamı
hakkında bir anket doldurdu.
·
Bazı ülkeler/ekonomiler ayrıca daha fazla bilgi
edinmek amacıyla öğrencilere, ebeveynlere ve/veya öğretmenlere ek anketler
dağıtmıştır. Bu isteğe bağlı anketlerden elde edilen bulgular bu notun
kapsamında değildir.
- PISA
2022 Sonuçları (Cilt I)
- Eğitimde Öğrenmenin ve
Eşitliğin Durumu
OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı
(PISA), öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarında neler bildiklerini ve
bildikleriyle neler yapabileceklerini inceliyor.
Öğrenci öğrenme çıktılarının bugüne kadarki en
kapsamlı ve titiz uluslararası değerlendirmesini sağlar.
PISA'dan elde edilen sonuçlar, dünya çapında elde
edilen öğrenme çıktılarının kalitesini ve eşitliğini göstermekte ve
eğitimcilerin ve politika yapıcıların diğer ülkelerde uygulanan politika ve
uygulamalardan öğrenmesine olanak tanımaktadır.
Bu, PISA 2022 sekizinci değerlendirme turu
sonuçlarını sunan beş ciltten biridir.
Cilt I, Eğitimde Öğrenmenin ve Eşitliğin Durumu,
öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarındaki performansını
açıklar; performanstaki cinsiyet farklılıklarını inceler; ve
performansın öğrencilerin sosyo-ekonomik durumu ve göçmen geçmişiyle nasıl
ilişkili olduğunu araştırır.
Aynı zamanda önceki PISA değerlendirmelerinden bu
yana öğrenme çıktılarının kalitesinin ve eşitliğinin nasıl geliştiğini de
açıklamaktadır.
PISA
2022 Sonuçları (Cilt II)
- Kesinti Sırasında ve
Kesintiden Öğrenme
OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı
(PISA), öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarında neler bildiklerini ve
bildikleriyle neler yapabileceklerini inceliyor.
Öğrenci öğrenme çıktılarının bugüne kadarki en
kapsamlı ve titiz uluslararası değerlendirmesini sağlar.
PISA'dan elde edilen sonuçlar, dünya çapında elde
edilen öğrenme çıktılarının kalitesini ve eşitliğini göstermekte ve
eğitimcilerin ve politika yapıcıların diğer ülkelerde uygulanan politika ve
uygulamalardan öğrenmesine olanak tanımaktadır.
Bu, COVID-19 küresel salgını sırasında
gerçekleştirilen PISA 2022 değerlendirmesinin sekizinci turunun sonuçlarını
sunan beş ciltten biridir.
Cilt II, Kesinti Sırasında ve Kesintiden Öğrenme,
eğitimdeki dayanıklılığa odaklanır ve bunun eğitim sistemleri, okullar ve
öğrencilerle olan ilişkisini analiz eder.
Bu cilt şunları kapsamaktadır: okulların kapanması
sırasında ve sonrasında öğrenme; okulda yaşam ve evden
destek; öğrencilerin okuldaki yolları; eğitime yapılan
yatırımlar; ve okul yönetimi.
Karşılaştırılabilir veriler mevcut olduğunda bu
göstergelerdeki eğilimler incelenir.
- PISA testinin sonuçları ne anlatıyor?
- Konu gelecek için, halk için NE ANLAMA geliyor?
- BU KONU ve sonuçları kimler için önem
taşımaktadır?
- SONUÇLARA GÖRE önümüzdeki dönemde ne gibi
değişiklikler yapılabilir, yapılmalıdır, hangi kurum ve görevliler, kitleler
sonuçların iyiye doğru değiştirmesi konusunda kendilerine "görev ve
sorumluluk" üstlenmelidirler?
. Bu testleri ciddiye alıp, kafa yoran, düşünebilen
ve düşünce-fikir üretebilen birileri var mıdır?
. Öğretmen
Gönen Çıbıkcı, 07.12.2023
. Bazı kaynaklar:
https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/germany-1a2cf137#chapter-d1e11
https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/
https://pisa.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_12/05125555_pisa2022_rapor_051223.pdf
https://pisa.meb.gov.tr/www/pisa-2022-turkiye-raporu-yayimlandi/icerik/11
https://www.bbc.com/turkce/articles/c192x7d8r44o
https://tr.euronews.com/2023/12/05/pisa-2022-dunyada-fen-matematik-ve-okuma-alanlarinda-en-iyi-10-ulke
https://www.sonhaber.eu/pisa-almanya-hollanda-ve-belcika-egitim-alaninda-geriliyor
https://www.ntv.com.tr/egitim/pisa-nedir-pisa-arastirmasinin-sonuclari-nerede-ve-nasil-kullanilir,ZhuQyP9-v0a5zGbqWwTUBw
………………