12 Aralık 2023 Salı

PISA TESTI 2022 SONUÇLARI

. - PISA testi 2022 sonuçları

. Ben yıllar önce PISA 2000, PISA 2003 ve PISA 2006 yılı sonuçlarını inceleyip o zamanlar hazırlayıp sunduğum kendi internet portalımda www.turkischweb.com'adresinde yayınlamıştım.

. PISA sonuçları çok yönlü ve çok boyutlu olarak raporlar halinde büyük boy kitaplar olarak yayınlanır.

. Ayni zamanda da internette kendi adreslerinde genel ve ülkelere göre sonuçları verirler.

. Bu yıl verilen sonuçlara elimden geldiğince kısaca bakıp buraya almak istedim. 06.12.2023

. Uzmanlar ve daha derinlemesine incelemek isteyenler zaten doğru adresleri bilirler.

. PISA testi "Çalışma, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Teşkilatı" (OECD) tarafından yürütülüyor.

. PISA değerlendirmesi, 2000 yılında başladı ve her üç yılda bir tekrarlanıyor.

Ancak OECD'ye göre 2021 değerlendirmesi, "Covid sonrası zorlukları yansıtmak için" 2022'ye ertelendi.

. 15 yaşındaki öğrencilerin kazandıkları bilgi ve becerileri değerlendiren "Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı" (PISA) testinin 2022 sonuçları açıklandı.

- Testler nasıl yapılıyor?

PISA testlerindeki soruların üçte ikisi çoktan seçmeli, geri kalan üçte ikisi ise açık uçlu sorular.

Her okulda yalnızca az sayıda öğrenci aynı soruları yanıtlıyor.

Bunun nedeni, PISA'nın kapsamlı bir dizi "beceri ve yeteneği" ölçmek istemesi.

Bu nedenle tek bir çocuğun cevaplayabileceğinden daha fazla soru (yaklaşık 4,5 saatte) hazırlanıyor ve bu sorular "farklı sınav kağıtları"na bölüştürülüyor.

PISA daha sonra her öğrencinin potansiyelini tahmin etmek için "istatistiksel" bir model kullanıyor.

Ayrıca her öğrencinin yanıtlarından, diğer tüm soruları "yanıtlamış olsalardı" nasıl bir performans sergileyeceklerini tahmin ediyor.

Araştırmadaki bilişsel testler; öğrencilerin karmaşık problemleri ne kadar iyi çözebildiğini, ne kadar eleştirel düşünebildiğini ve etkili iletişim kurabildiğini araştırmaktadır.

Bu da gerçek hayattaki zorluklarla baş etme ve gelecekte başarılı olma konusunda eğitim sistemlerinin öğrencileri ne kadar iyi hazırladığına dair fikir vermektedir.

- Teste kimler katıldı?

Her ülke veya bölgede sınava girecek öğrenci sayısı nüfusun büyüklüğüne göre değişiyor.

2022 değerlendirmesine yaklaşık 700 bin öğrenci katıldı.

Tunus yıllardır teste katılan tek Afrika ülkesiydi.

Ancak 2018'den beri değerlendirmede yer almıyor.

Çin'in Şangay şehri ilk olarak 2009'da PISA'ya katıldı.

Bu kenti 2015'te Pekin, Jiangsu ve Guangdong izledi. 2018'de Guangdong'un yerini Zhejiang aldı.

Çin bir önceki testte her üç kategoride de en iyi performansı sergileyen ülke oldu ancak son tura katılmadı.

Matematik performansındaki cinsiyet farkı, çoğu ülkede 2018 ile 2022 arasında değişmedi.

Performans genel olarak düştü

Son sonuçlar, katılımcı öğrencilerin performansının 2018'e kıyasla okumada 10 puan, matematikte ise neredeyse 15 puan "düştüğünü" gösteriyor.

PISA'ya göre bu, “bir yıllık öğrenimin dörtte üçüne eşdeğer ancak bu düşüşün nedeni yalnızca kısmen Covid-19’a atfedilebilir."

Okuma ve fen alanlarındaki puanlar pandemi öncesi de düşüşteydi.

PISA, temel olarak öğrencilerin matematik okuryazarlığı, fen okuryazarlığı ve okuma becerileri alanlarındaki becerilerini değerlendirmektedir.

Her uygulamada bu üç alandan birisi ağırlıklı alan olarak belirlenmekte, bu alanda yeni sorular geliştirilmekte ve derinlemesine analizler gerçekleştirilmektedir.

PISA 2022 uygulamasında ağırlıklı alan matematik okuryazarlığıdır.

PISA araştırması normalde üçer yıllık döngülerle uygulanmaktadır.

Ancak COVID-19 salgınından dolayı 2021 yılındaki PISA uygulaması bir yıl ertelenerek 2022 yılında gerçekleştirilmiştir.

Ayrıca PISA araştırmasına katılan ülke sayısı giderek artmaktadır.

PISA 2022 uygulaması 37’si OECD üyesi olmak üzere toplam 81 ülkenin katılımıyla gerçekleştirilmiştir.

PISA 2015 ve 2018 uygulamalarında olduğu gibi PISA 2022 uygulaması da ülkelerin birçoğunda bilgisayar tabanlı olarak gerçekleştirilmiştir.

Ancak Kamboçya, Guatemala, Paraguay ve Vietnam’da kâğıt-kalem uygulaması yapılmıştır.

- Matematikte en iyiler

Matematik sıralamasında Singapur'un ardından ikinci sırada yer alan Macau'yu Tayvan, Hong Kong, Japonya, Güney Kore, Estonya, İsviçre, Kanada ve Yeni Zelanda izliyor.

Sonraki 10 sırayı (10. ila 20. sıralar arası) Avrupa ülkeleri alırken Türkiye 39. sırada yer alıyor.

- Fen

Fende Singapur'u sırayla Japonya, Makao, Tayvan, Güney Kore, Estonya, Hong Kong, Kanada, Finlandiya ve Avustralya izliyor.

İngiltere ve ABD 15'inci ve 16'ncı sırada yer alırken, çoğu Avrupa ülkesi yine orta sıralarda.

Estonya'daki öğrenciler, Avrupa'nın en iyilerinden

- Cinsiyet ayrımı

PISA, 2022'de erkeklerin matematikte kızlardan 9 puan daha iyi performans gösterdiğini ancak OECD ülkeleri genelinde kızların okumada erkekleri ortalama 24 puan geride bıraktığını açıkladı.

Matematik performansındaki cinsiyet farkı, çoğu ülkede 2018 ile 2022 arasında değişmedi çünkü her iki cinsiyetin performansı da düştü.

Öğrencinin geçmişi açısından PISA, göçmen olmayan öğrencilerin çoğu ülkede (ama hepsinde değil) tüm alanlarda göçmen öğrencilerden daha iyi performans gösterme eğiliminde olduklarını tespit etti.

.    PISA 2022 OECD Ülke Raporu - Türkiye -     :

. Türkiye'de Nisan-Mayıs 2022 tarihlerinde 60 ilde 196 okuldan 7 bin 250 öğrenci PISA araştırmasına katıldı.

Türkiye’deki politika yapıcılar ve eğitimciler, PISA sonuçlarını uluslararası düzeyde karşılaştırarak diğer ülkelerin politika ve uygulamaları hakkında bilgi sahibi olabilmektedir.

. 81 ülke ve bölgede, 15 yaşındaki gençlerin okuma, matematik ve fen (bilim) seviyelerinin değerlendirildiği 2022 PISA araştırmasında Türkiye matematikte 39, fende 34 ve okumada 36. sırada yer aldı.

Singapur tüm alanlarda birinci oldu.

En son değerlendirme 2018 yılında yapılmıştı; bugün açıklanan 2022 sonuçları pandemiden beri yapılan ilk değerlendirmeyi içeriyor.

PISA 2022 araştırmasına katılan ülke sayısı 2018'den bu yana 79'dan 81'e yükseldi.

2022 değerlendirmesinde, OECD genelinde öğrencilerin seviyelerinde benzeri görülmemiş bir düşüş görüldüğü belirtiliyor.

2018'e göre Türkiye'nin matematikteki puanı sabit kaldı, okumada 10 azaldı, fende ise 8 arttı. Türkiye her üç alanda da 2018'e göre daha üst sıralarda yer aldı.

Güçlü performans gösterenler arasında Çin’e bağlı Makao, Tayvan, Japonya, Güney Kore ve Estonya var.

Hepsi, üç ana kategorinin her birinde ilk 10'da yer alıyor.

Okuma kategorisinde İrlanda, Japonya, Güney Kore öne çıkıyor

Okuma kategorisinde Singapur'u takip eden ülkeler; İrlanda, Japonya, Güney Kore, Tayvan, Estonya, Makao, Kanada, ABD ve Yeni Zelanda.

Türkiye okumada 36. sırada.

2018'e göre bir sıra önde olan İngiltere 13. sırada.

Çoğu Avrupa ülkesi ise orta sıralarda bulunuyor.

Latin Amerika ülkeleri arasında en üst sırada yer alan Şili ise 37. sırada.

Son üç sırada Fas, Özbekistan ve Kamboçya var.

Singapurlu öğrenciler 2015'ten beri hep ilk üçte

PISA 2022 uygulamasına Türkiye İstatistiki Bölge Birimleri Sınıflandırması (İBBS) 1. Düzeyde yer alan 12 bölgeyi temsil eden 196 okul ve 7250 öğrenci ile katılım sağlamıştır.

PISA 2022’ye katılan öğrencilerin devam ettiği okul türlerine bakıldığında en fazla katılımın %56 ile Anadolu liseleri ve %23 ile mesleki ve teknik Anadolu liselerinden olduğu görülmektedir.

PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin matematik alanındaki ortalama puanları 336 ila 575 arasındadır.

Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 438 ve 37 OECD ülkesinin ortalama puanı 472’dir.

Türkiye’nin matematik alanındaki ortalama puanı 453’tür ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.

Türkiye matematik alanında aralarında Yunanistan, Şili, Meksika, Kosta Rika ve Kolombiya olmak üzere beş OECD ülkesinin de olduğu toplam 42 ülkeden daha yüksek performans göstermiştir.

PISA uygulamasına katılan ülke sayısı 2015’ten itibaren artsa da Türkiye’nin matematik alanında, tüm ülkeler ve OECD ülkeleri arasındaki sıralaması yükselmektedir.

Türkiye, PISA 2015’e katılan 72 ülke arasında matematik alanında 50. sırada, 35 OECD ülkesi arasında 34. sırada yer alırken PISA 2018’e katılan 79 ülke arasında 42. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 33. sırada yer almaktadır.

PISA 2022 uygulamasında ise Türkiye 81 ülke arasında 39. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 32. sırada yer almaktadır.

PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin fen alanındaki ortalama puanları 347 ila 561 puan arasındadır.

Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 447 ve 37 OECD ülkesinin ortalama puanı 485’tir.

Türkiye’nin fen alanındaki ortalama puanı 476’dır ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.

Türkiye fen alanında aralarında İsrail, Slovakya, İzlanda, Şili, Yunanistan, Kolombiya, Kosta Rika ve Meksika olmak üzere sekiz OECD ülkesinin de olduğu toplam 47 ülkeden daha yüksek performans göstermiştir.

PISA 2022 uygulaması ile Türkiye’nin ortalama fen alanı performansı 2003’ten "bu yana" en yüksek düzeyine ulaşmıştır.

PISA 2022 sonuçlarına göre katılımcı ülkelerin okuma becerileri alanındaki ortalama puanları 329 ila 543 puan arasındadır.

Bu alanda 81 ülkenin ortalama puanı 435 ve 37 OECD ülkesinin ortalama puanı 476’dır.

Türkiye’nin okuma becerileri alanındaki ortalama puanı 456’dır ve katılımcı ülkelerin ortalamasının üstündedir.

Bu performansı ile Türkiye okuma becerileri alanında aralarında Şili, Slovakya, Yunanistan, İzlanda, Meksika, Kosta Rika ve Kolombiya olmak üzere yedi OECD ülkesinin de olduğu toplam 45 ülkeden daha yüksek sırada yer almıştır.

PISA 2022 uygulamasında ise Türkiye uygulamaya katılan 81 ülke arasında 36. sırada, 37 OECD ülkesi arasında 30. sırada yer almaktadır.

Türkiye’de matematik alanında öğrencilerin %61,3’ü, fen alanında %75,3’ü ve okuma becerileri alanında %70,7’si asgari performans düzeyine ulaşmıştır.

Okuma becerileri alanında üst performans düzeyindeki öğrenci oranının diğer alanlara kıyasla düşük olması dikkat çekmektedir.

Okul türlerine göre yapılan analizlerde her üç alanda da fen lisesindeki öğrencilerin diğer okul türlerine göre daha yüksek performans gösterdiği belirlenmiştir.

PISA 2022’de PISA 2018’e göre Anadolu liselerinde ve mesleki teknik Anadolu liselerinde eğitimine devam eden öğrencilerin ortalama performansları her üç alanda da düşüş göstermiştir.

PISA’da ayrıca öğrencilerin sosyoekonomik durumları ve performansları arasındaki ilişki de incelenmektedir.

Türkiye’deki öğrencilerin Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Durum (ESKD) indeksi OECD ülkelerine göre daha düşük seviyededir (-1,19).

Türkiye’de matematik alanındaki öğrenci performanslarındaki farklılığın %12,6’sı, fen alanındaki farklılığın %10,3’ü ve okuma becerileri alanındaki farklılığın ise %9,8’i öğrencilerin sosyoekonomik durumlarından kaynaklanmaktadır.

Bu durum OECD ülkelerinde sırasıyla %15,5, %14,2 ve %12,6’dır.

Üç alanda da öğrenci performanslarının "sosyoekonomik durumdan etkilenme" düzeyi OECD ülkelerine kıyasla Türkiye’de daha azdır.

2022 sonuçlarına göre Türkiye’deki avantajlı ve dezavantajlı öğrenciler arasındaki performans farkı matematik alanında 82, fen alanında 74 ve okuma becerileri alanında 69 puandır.

Bu gruplar arasındaki performans farkı OECD ülkelerinde sırasıyla 93, 96 ve 93 puandır.

PISA 2022’de incelenen kaynaklardan biri de zamandır.

Zaman kaynakları okul öncesi eğitime katılım ve öğrenmeye ayrılan zaman olarak iki farklı şekilde değerlendirilmektedir.

PISA 2022 sonuçlarına göre Türkiye’de öğrencilerin çoğunluğu (%44) bir yıl okul öncesi eğitime katılırken %21’i iki yıl ve %11’i de üç yıl veya daha fazla okul öncesi eğitim görmüştür.

Bu oranlar OECD ülkelerinde sırasıyla %14, %24 ve %57’dir.

Hem Türkiye hem de OECD ülkelerinde haftalık 27 saate kadar öğrenme için ayrılan zaman öğrencilerin matematik performanslarına olumlu yönde katkı sağlarken öğrenmeye 27 saatten daha fazla zaman ayıran öğrencilerin performanslarının düştüğü görülmektedir.

PISA 2022 uygulamasında öğrenci anketinden elde edilen verilere göre Türkiye’deki öğrencilerin çoğu okulda ve okul çevresinde kendisini güvende hissettiğini belirtmiştir.

Yaklaşık her dört öğrenciden biri ise PISA uygulamasından önceki dört hafta içinde okulda güvenlik riskleriyle karşılaştığını (ör. bir öğrencinin başka bir öğrenciyi yaralamakla tehdit ettiğini duymak, okulda çeteler görmek) bildirmiştir.

Türkiye’deki öğrencilerin en sık yaşadıklarını bildirdikleri zorbalık deneyimleri sözel ve ilişkisel zorbalıktır.

PISA 2022 uygulamasında PISA 2018’e göre “Diğer öğrenciler beni bilerek yalnız bıraktı.” ve “Diğer öğrenciler benimle alay etti.” davranışlarıyla en az ayda birkaç defa karşılaştığını bildiren öğrenci oranları artmıştır.

Türkiye’de yaklaşık her on öğrenciden üçü okulda kendini yalnız, dışlanmış gibi ve okula ait değilmiş gibi hissettiğini bildirmiştir.

Her on öğrenciden yedisi ise kendini okula ait hissettiğini, diğer öğrenciler tarafından sevildiğini ve diğer öğrencilerle kolaylıkla arkadaşlık kurduğunu bildirmiştir.

Türkiye’de 15 yaş grubundaki öğrencilerin %67’si her gün ya da hemen hemen her gün ebeveynleriyle birlikte öğle yemeği ya da akşam yemeği yediğini bildirmiştir.

Yaklaşık iki öğrenciden biri ise her gün ya da hemen hemen her gün ebeveynlerinin kendileriyle sadece konuşarak zaman geçirdiğini ve okulda ne yaptığını sorduğunu bildirmiştir.

Her 10 öğrenciden bir veya ikisi ise ebeveynleriyle bu deneyimleri hiç veya hemen hemen hiç yaşamadığını bildirmiştir.

- Almanya'daki 15 yaşındaki öğrenciler sınavda ne kadar başarılı oldu?

·       Matematik, okuma ve fen performansındaki eğilimler:

·       Ortalama 2022 sonuçları matematik, okuma ve fen alanlarında 2018 yılına göre düşüş gösterdi.

·       Genel olarak 2022 sonuçları, her üç konuda da PISA tarafından şimdiye kadar ölçülen en düşük sonuçlardır. Matematik ve okuma alanlarında 2018 ile 2022 ortalama puanları arasındaki fark, 15 yaş civarındaki öğrencilerin tüm bir okul yılı boyunca elde ettiği tipik kazanımla hemen hemen aynı büyüklüktedir. Ancak 2018 ile 2022 yılları arasında ortalama puanlardaki keskin düşüş, (konuya bağlı olarak) 2012 veya 2015 civarında daha önce başlayan bir trendin tersine döndüğünü doğruladı ve güçlendirdi.

·       Son dönemde (2018'den 2022'ye), en yüksek puan alan öğrenciler (en yüksek puana sahip %10) ile en zayıf öğrenciler (en düşük puana sahip %10) arasındaki fark matematik, okuma ve fen bilimlerinde önemli ölçüde değişmedi. Matematikte performans hem yüksek hem de düşük başarılılar için benzer ölçüde düştü.

·       2012 ile karşılaştırıldığında temel yeterlilik seviyesinin (Seviye 2) altında puan alan öğrencilerin oranı matematikte yüzde 12 puan arttı; okumada yüzde 11 puan; ve bilimde yüzde 11 puan arttı.

·       Almanya'daki öğrenciler matematik ve okumada OECD ortalamasına yakın, fen bilimlerinde ise OECD ortalamasından daha yüksek puanlar aldılar.

·       Almanya'daki benzer sayıda öğrenci, OECD ülkelerinin ortalamasına göre, en az bir konuda en iyi performansı gösterenler (Seviye 5 veya 6) oldu. Aynı zamanda, OECD ülkelerindeki ortalamadan daha büyük bir öğrenci oranı, her üç derste de minimum düzeyde yeterlilik (Seviye 2 veya daha yüksek) elde etti.

·       Öğrencilerin matematikte bildikleri ve yapabilecekleri

·       Almanya'da öğrencilerin %70'i matematikte en az Düzey 2 yeterliliğine ulaştı (OECD ortalaması: %69). En azından, bu öğrenciler basit bir durumun matematiksel olarak nasıl temsil edilebileceğini doğrudan talimat olmadan yorumlayabilir ve tanıyabilirler (örneğin, iki alternatif rotadaki toplam mesafeyi karşılaştırmak veya fiyatları farklı bir para birimine dönüştürmek). Singapur, Makao (Çin), Japonya, Hong Kong (Çin)*, Çin Taipei ve Estonya'daki (bu paya göre azalan sırada) öğrencilerin %85'inden fazlası bu seviyede veya üzerinde performans gösterdi.

·       Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %9'u matematikte en iyi performans gösterenlerdi; bu da onların PISA matematik testinde Düzey 5 veya 6'ya ulaştıkları anlamına geliyor (OECD ortalaması: %9). Altı Asya ülkesi ve ekonomisi bunu yapan öğrencilerin en büyük payına sahip oldu: Singapur (%41), Çin Taipei (%32), Makao (Çin) (%29), Hong Kong (Çin)* (%27), Japonya ( %23 ve Kore (%23). Bu seviyelerde öğrenciler karmaşık durumları matematiksel olarak modelleyebilir ve bunlarla başa çıkmak için uygun problem çözme stratejilerini seçebilir, karşılaştırabilir ve değerlendirebilir. PISA 2022'ye katılan 81 ülke ve ekonomiden yalnızca 16'sında öğrencilerin %10'undan fazlası Seviye 5 veya 6 yeterliliğine ulaştı.

Öğrencilerin okuma sırasında bildikleri ve yapabilecekleri

·       Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %75'i okumada Seviye 2 veya daha üstüne ulaştı (OECD ortalaması: %74). Bu öğrenciler en azından orta uzunlukta bir metindeki ana fikri belirleyebilir, açık, bazen karmaşık kriterlere dayalı bilgi bulabilir ve açıkça istendiğinde metinlerin amacı ve biçimi üzerinde düşünebilirler. Okumada minimum yeterliliğe (Seviye 2 veya üzeri) ulaşan 15 yaşındaki öğrencilerin payı Singapur'da %89'dan Kamboçya'da %8'e kadar değişmektedir.

·       Almanya'da öğrencilerin %8'i okumada Seviye 5 veya daha yüksek puan aldı (OECD ortalaması: %7). Bu öğrenciler uzun metinleri anlayabilir, soyut veya mantık dışı kavramlarla uğraşabilir ve bilginin içeriği veya kaynağına ilişkin örtülü ipuçlarına dayanarak gerçekler ve görüşler arasında ayrım yapabilirler.

Öğrencilerin fen bilimlerinde bildikleri ve yapabilecekleri

·       Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %77'si fen bilimlerinde Seviye 2 veya daha üstüne ulaştı (OECD ortalaması: %76). Bu öğrenciler en azından tanıdık bilimsel olgular için doğru açıklamayı tanıyabilir ve bu bilgiyi, basit durumlarda, sağlanan verilere dayanarak bir sonucun geçerli olup olmadığını belirlemek için kullanabilirler.

·       Almanya'da öğrencilerin %10'u fen bilimlerinde en iyi performans gösterenlerdi; bu da onların Seviye 5 veya 6'da yeterli oldukları anlamına geliyor (OECD ortalaması: %7). Bu öğrenciler, bilime ilişkin bilgilerini, alışılmadık olanlar da dahil olmak üzere çok çeşitli durumlara yaratıcı ve özerk bir şekilde uygulayabilirler.

-  Almanya içindeki performans boşlukları

.    Sosyo-ekonomik ayrımlar

·       PISA ekonomik, sosyal ve kültürel statü endeksi, PISA sınavına giren tüm öğrencilerin yaşadıkları ülkeye bakılmaksızın aynı sosyo-ekonomik ölçeğe yerleştirilebileceği şekilde hesaplanıyor. Bu, farklı ülkelerdeki benzer sosyo-ekonomik altyapıya sahip öğrencilerin performanslarını karşılaştırmak için bu endeksi kullanmanın mümkün olduğu anlamına gelir. Almanya'da öğrencilerin %31'i (en büyük pay) sosyo-ekonomik ölçeğin en iyi uluslararası beşte birlik diliminde yer aldı; bu da onların 2022'de PISA sınavına giren en avantajlı öğrenciler arasında yer aldıkları anlamına geliyor. Matematikteki ortalama puanları 534 puandı. puanlar; Benzer sosyo-ekonomik geçmişe sahip öğrenciler için en yüksek oranlardan biri.

·       PISA ekonomik, sosyal ve kültürel statü endeksi, öğrencileri her ülke ve ekonomi içinde en dezavantajlı olandan en avantajlı olana doğru sıralamak ve eşit büyüklükte (her biri ülke nüfusunun %25'ini oluşturan) dört öğrenci grubu oluşturmak için de kullanılabilir. Her ülkede/ekonomide 15 yaşındaki öğrenciler). Almanya'da sosyo-ekonomik açıdan avantajlı öğrenciler (sosyo-ekonomik statü açısından en üstteki %25), dezavantajlı öğrencileri (en alttaki %25) matematikte 111 puan geride bıraktı. Bu, OECD ülkeleri genelinde iki grup arasındaki ortalama farktan (93 puan) daha büyüktür.

·       2012 ile 2022 yılları arasında, sosyo-ekonomik statü açısından öğrencilerin en üst ve en alt %25'lik kesimi arasındaki matematik performansı farkı, ortalama olarak Almanya'da ve OECD ülkeleri genelinde sabit kaldı.

·       Sosyo-ekonomik durum, PISA'ya katılan tüm ülke ve ekonomilerde matematik performansının bir göstergesiydi. Almanya'da PISA 2022'de matematik performansındaki farklılığın %19'unu oluşturuyordu (OECD ülkeleri genelinde ortalama %15'e kıyasla).

·       Almanya'daki dezavantajlı öğrencilerin yaklaşık %10'u matematik performansının en üst çeyreğinde puan almayı başardı. Bu öğrenciler, sosyo-ekonomik dezavantajlarına rağmen, kendi ülkelerindeki öğrencilerle karşılaştırıldığında eğitimde mükemmelliğe ulaştıkları için akademik açıdan dayanıklı sayılabilirler. OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak dezavantajlı öğrencilerin %10'u kendi ülkelerindeki matematik performansında en üst çeyrekte puan aldı.

- Performansta cinsiyet farklılıkları

·       Erkekler matematikte kızlardan 11 puan geride kaldı; Almanya'da kızlar okumada erkekleri 19 puan geride bıraktı. Küresel olarak, matematik alanında, 40 ülke ve ekonomide erkekler kızlardan daha iyi performans gösterirken, diğer 17 ülke ve ekonomide kızlar erkeklerden daha iyi performans gösterdi ve geri kalan 24 ülke veya ekonomide anlamlı bir fark bulunamadı. Okumada kızlar ortalama olarak iki ülke ve ekonomide erkeklerden daha yüksek puan aldı. PISA 2022'ye katılan ülkeler ve ekonomiler (81 üzerinden 79).

·       Almanya'da matematikte düşük performans gösterenlerin oranı erkekler (%28) ve kızlar (%31) arasında benzerdir; Ancak okumada bu pay erkekler arasında daha fazladır (kızların %22'si ve erkeklerin %29'u okumada Düzey 2'nin altında puan almıştır). Matematikte en iyi performans gösterenler söz konusu olduğunda, erkekler arasındaki pay (%10) kızlardan (%7) daha fazladır; Ancak okumada bu pay kızlar arasında daha fazladır (kızların %9'u ve erkeklerin %7'si okumada Düzey 5 veya 6'da puan almıştır).

·       2012 ile 2022 yılları arasında Almanya'daki kız ve erkek öğrenciler arasında matematik performansı benzer ölçüde azaldı.

- Göçmen geçmişi ve öğrenci performansı

·       Göçmen öğrenciler, ebeveynleri öğrencinin PISA sınavına girdiği ülke/ekonomi dışında bir ülkede/ekonomide doğmuş olan öğrenciler olarak tanımlanır. Göçmen kökenli öğrenciler birinci ve ikinci nesil göçmenler olarak ayırt edilebilir. Birinci nesil göçmenler, aynı zamanda değerlendirme ülkesinin dışında doğmuş olanlardır; İkinci nesil öğrenciler, değerlendirmenin yapıldığı ülkede doğan ancak ebeveyn(ler)i değerlendirmenin yapıldığı ülke dışında doğmuş öğrencilerdir.

·       Almanya'da göçmen öğrencilerin payı 2022'de %26'ya yükseldi (2012'de %13). 2022'de 15 yaşındaki öğrencilerin %9'u birinci nesil göçmenlerdi, yani başka bir ülkede/ekonomide doğmuşlardı ve aileleri ancak son yıllarda Almanya'ya taşınmıştı. Bu birinci kuşak göçmen öğrencilerin %19'u Almanya'ya 5 yaşında veya daha önce gelmiş; %20'si 12 yaşından sonra ve ilkokul sınıflarını başka bir eğitim sisteminde tamamladıktan sonra geldi.

·       Almanya'daki göçmen öğrenciler, göçmen olmayan öğrencilere göre daha dezavantajlı bir sosyo-ekonomik profile sahip olma eğilimindedir; Tüm öğrencilerin %25'i sosyo-ekonomik açıdan dezavantajlı kabul edilirken, göçmen kökenli öğrenciler arasında buna karşılık gelen oran %42'dir. Göçmen öğrencilerin yaklaşık %63'ü (ve geri kalan tüm öğrencilerin %5'i), çoğu zaman evde konuştukları dilin PISA değerlendirmesine girdikleri dilden farklı olduğunu bildirdi.

·       Matematikte, göçmen ve göçmen olmayan öğrenciler arasındaki ortalama performans farkı, göçmen olmayan öğrenciler lehine 59 puandı; bu anlamlı bir farktı. Öğrencilerin sosyo-ekonomik profili hesaba katıldığında göçmen olmayan öğrenciler lehine 32 puanlık anlamlı bir fark gözlendi.

·       Okumada, göçmen ve göçmen olmayan öğrenciler arasındaki ortalama performans farkı, göçmen olmayan öğrenciler lehine 67 puandı, bu da anlamlı bir farktı. Öğrencilerin sosyo-ekonomik profili hesaba katıldığında göçmen olmayan öğrenciler lehine 40 puanlık anlamlı bir fark gözlendi.

- Almanya'da okul hayatı nasıl?

·       Öğrencilerin okula aidiyet duygusu ve yaşam doyumları

·       2022 yılında Almanya'daki öğrencilerin %69'u okulda kolayca arkadaş edindiğini (OECD ortalaması: %76), %76'sı ise okula ait olduğunu hissettiğini (OECD ortalaması: %75) bildirdi. Bu arada, %12'si okulda kendini yalnız hissettiğini, %12'si ise okulda yabancı veya olayların dışında kaldığını ifade etti (OECD ortalaması: %16 ve %17). Almanya'da 2018 yılıyla karşılaştırıldığında öğrencilerin okula aidiyet duygusunda önemli bir değişiklik olmadı.

·       Daha genel olarak öğrencilerin yaşamdan memnuniyeti son yıllarda birçok ülke ve ekonomide azaldı. 2022'de Almanya'daki öğrencilerin %22'si hayatlarından memnun olmadıklarını bildirdi: hayattan memnuniyetlerini 0 ile 10 arasında değişen bir ölçekte 0 ile 4 arasında derecelendirdiler. 2018'de daha az sayıda öğrenci hayattan memnun değildi (17 %). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak hayattan memnun olmayan öğrencilerin oranı 2015'te %11'den 2018'de %16'ya, 2022'de ise %18'e yükseldi.

- Matematik derslerinde destek ve disiplin

·       Almanya'da öğrencilerin %60'ı çoğu matematik dersinde öğretmenin her öğrencinin öğrenmesiyle ilgilendiğini (OECD ortalaması: %63) ve %73'ü öğrencilerin ihtiyaç duyduğunda öğretmenin ekstra yardım sağladığını (OECD ortalaması: 70) bildirmiştir. %). 2012 yılında ise karşılık gelen paylar %49 ve %70 idi. 2022'deki matematik sonuçları, on yıl öncesine kıyasla, daha fazla öğrencinin ihtiyaç duyduğunda öğretmenlerin ekstra yardım sağladığını bildirdiği eğitim sistemlerinde ortalama olarak daha az düşme eğilimi gösterdi.

·       Pek çok öğrenci matematik öğrenimi için uygun olmayan bir disiplin ortamında çalışıyor: 2022'de Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %28'i derslerin çoğunda veya tamamında iyi çalışamadıklarını bildirdi (OECD ortalaması: %23); Öğrencilerin %38'i öğretmenin söylediklerini dinlemiyor (OECD ortalaması: %30); Öğrencilerin %28'inin dikkati dijital cihazlar kullanırken dağılıyor (OECD ortalaması: %30); ve %27'sinin dikkati dijital cihaz kullanan diğer öğrenciler tarafından dağılıyor (OECD ortalaması: %25). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak, okul tesislerinde cep telefonu kullanımı yasaklandığında öğrencilerin dijital cihazlar kullanırken dikkatlerinin dağıldığını bildirme olasılıkları daha düşüktü.

- Okulda ve çevresinde güvende hissetmek

·       PISA 2022 verileri, performansın yüksek kaldığı ve öğrencilerin aidiyet duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde öğrencilerin kendilerini daha güvende hissettiklerini ve okuldaki zorbalığa ve diğer risklere daha az maruz kaldıklarını göstermektedir.

·       Kızların yaklaşık %21'i ve erkeklerin %21'i ayda en az birkaç kez zorbalık eylemlerinin kurbanı olduklarını bildirdi (OECD ortalaması: kızların %20'si ve erkeklerin %21'i). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak, 2018'e kıyasla 2022'de daha az öğrenci zorbalığa maruz kaldı: örneğin, 2018'de %11'e kıyasla, 2022'de öğrencilerin yalnızca %7'si diğer öğrencilerin kendileri hakkında kötü söylentiler yaydığını bildirdi. Almanya'da da, karşılık gelen oranlar küçüldü (2018'deki %10'a kıyasla 2022'de %7).

- Ebeveynlerin öğrenmeye katılımı

·       Okul müdürlerinden toplanan PISA verileri, birçok ülkede/ekonomide okula ve öğrenmeye katılan ebeveynlerin yüzdesinin 2018 ile 2022 arasında önemli ölçüde azaldığını göstermektedir. 

·       Almanya'da durum böyle değildi. 2022'de Almanya'daki öğrencilerin %28'i, müdürlerin önceki akademik yılda ailelerin en az yarısının çocuklarının ilerlemesini kendi inisiyatifiyle (ve %46'sı öğretmenin inisiyatifiyle) bir öğretmenle tartıştığını bildirdiği okullarda bulunuyordu. 

·       2018'de buna karşılık gelen rakam %30 (ve %50) idi. 2018 ve 2022 yılları arasında ebeveyn katılımı konusunda daha olumlu eğilimlere sahip olan sistemler (yani, çocuklarının ilerlemesini kendi inisiyatifleriyle bir öğretmenle tartışan ebeveynlerin payının daha az azaldığı sistemler) matematikte daha istikrarlı veya gelişmiş performans gösterme eğilimindeydi.

-  COVID ile ilgili okulların kapanması sırasında öğrenme

·       Öğrenci anketinin sonunda öğrencilerin okulların kapanması sırasındaki deneyimlerine ilişkin sorular yer aldı. Almanya'daki öğrencilerin yalnızca %64'ü bu son bölüme ulaştığından, "COVID ile ilgili okul kapanışları sırasında öğrenme" başlığı altındaki sonuçların yorumlanmasında dikkatli olunması tavsiye edilir.

·       Almanya'da öğrencilerin %71'i okul binalarının COVID-19 nedeniyle üç aydan uzun süre kapalı olduğunu bildirdi. OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak öğrencilerin %51'i benzer şekilde uzun okul kapanışları yaşadı. 

·       Performansın yüksek kaldığı ve öğrencilerin aidiyet duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde, daha az sayıda öğrenci daha uzun süreli okul kapanması yaşadı.

·       Uzaktan öğrenme sırasında, Almanya'daki öğrencilerin %35'i haftada en az bir kez okul ödevlerini anlamada ve öğrencilerin %23'ü kendilerine okul çalışmalarında yardımcı olabilecek birini bulmada sorun yaşadı (OECD ortalamaları: %34 ve %24). 

·       Performansın yüksek kaldığı ve öğrencilerin aidiyet duygusunun geliştiği eğitim sistemlerinde, uzaktan öğrenme sırasında daha az öğrenci sorunla karşılaştı.

·       Okullar kapatıldığında öğrencilerin refahına yönelik destek genellikle sınırlıydı. Almanya'da öğrencilerin %48'i, video iletişim programındaki canlı sanal dersler yoluyla günlük olarak desteklendiklerini bildirdi. Öğrencilerin yalnızca %9'u okuldan biri tarafından günlük olarak nasıl hissettiklerinin sorulduğunu bildirdi (OECD ortalamaları: %51 ve %13).

·       Gelecekte okul binalarının tekrar kapanması gerekirse, OECD genelinde pek çok öğrenci uzaktan öğrenim için dijital teknolojiyi kullanma konusunda kendine güvenirken, daha az sayıda öğrenci kendi öğrenmelerinin sorumluluğunu alma konusunda kendine güveniyor. 

·       Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %79'u video iletişim programı kullanma konusunda kendinden emin veya çok emin hissediyor ve öğrencilerin %59'u okul ödevlerini yapmaya kendilerini motive etme konusunda kendinden emin veya çok emin hissediyor (OECD ortalamaları: %77 ve %58).

-  PISA bize başka neler söylüyor?

-  Eğitime yatırılan kaynaklar

·       Eğitim harcamaları öğrenci performansıyla yalnızca belirli bir ölçüde ilişkilidir. 6 ila 15 yaş arasındaki tüm ilk ve orta öğretim yılları boyunca öğrenci başına kümülatif harcamanın 2019'da 75.000 ABD Dolarının (SAGP) altında olduğu ülkeler/ekonomiler arasında, eğitime daha yüksek harcama, PISA matematik puanlarında daha yüksek puanlarla ilişkilendirildi Ölçek. 

·       Ancak kümülatif harcaması 75.000 ABD Dolarından (SAGP) fazla olan ülkeler/ekonomiler arasında durum böyle değildi. Bu ikinci grup ülke/ekonomi için, mali kaynakların kullanılma şekilleri, öğrenci performansı açısından eğitime yapılan yatırım seviyesinden daha önemli görünmektedir. Almanya'da, 6 ile 15 yaş arasındaki on yaşın üzerindeki öğrenci başına kümülatif harcama yaklaşık 121.100 ABD Dolarına (SAGP) eşdeğerdi.

·       Karşılaştırılabilir verilere sahip tüm ülkelerin/ekonomilerin yaklaşık yarısında, 2022'de okul müdürlerinin öğretim elemanı eksikliği bildirme olasılığı 2018'deki meslektaşlarına göre daha yüksekti. Almanya'da da durum böyleydi. 

·       2022'de Almanya'daki öğrencilerin %73'ü, müdürün okulun eğitim verme kapasitesinin öğretim personeli eksikliği (ve %25'i de yetersiz veya yetersiz nitelikli öğretim personeli) nedeniyle engellendiğini bildirdiği okullarda okuyordu. 2018 yılında ise karşılık gelen oranlar %57 ve %16 idi. 

·       Çoğu ülkede/ekonomide, müdürünün öğretim elemanı eksikliği bildirdiği okullara devam eden öğrenciler matematikte, müdürünün öğretim elemanı sıkıntısı olmadığını veya daha az bildirdiğini bildirdiği okullardaki öğrencilere göre daha düşük puanlar aldılar.

- Öğrencilerin okul hayatı boyunca nasıl ilerlediği

·       2022 yılında PISA sınavına girildiğinde Almanya'daki 15 yaşındaki öğrencilerin %47'si 10. sınıfa kayıtlıydı.

·       Almanya'da %96'sı okul öncesi eğitime bir yıl veya daha uzun süre devam ettiklerini bildirdi (OECD ortalaması: %94). OECD ülkeleri genelinde ortalama olarak, okul öncesi eğitime bir yıl veya daha uzun süre devam eden öğrenciler, 15 yaşında, sosyo-ekonomik durum hesaba katıldığında bile, hiç katılmamış veya bir yıldan az bir süre devam eden öğrencilere göre matematikte daha yüksek puan aldılar. faktörler.

·       Almanya'daki öğrencilerin yaklaşık %19'u ilkokula başladıktan sonra en az bir kez sınıf tekrarı yaptıklarını bildirdi (OECD ortalaması: %9). Yüksek performanslı sistemlerde sınıf tekrarı daha az yaygın olma eğilimindedir.

- Okul özerkliği

·       Almanya'da öğrencilerin %41'i, öğretmenleri işe alma konusunda asıl sorumluluğun müdürlere ait olduğu bir okula gidiyordu (OECD ortalaması: %60) ve %55'i, hangi öğrenme materyallerinin kullanılacağını seçme konusunda asıl sorumluluğun öğretmenlere ait olduğu bir okula kayıtlıydı (OECD). ortalama: %76). Yüksek performanslı okul sistemlerinin çoğu, bu sorumlulukları müdürlere ve öğretmenlere emanet etme eğilimindedir.

- PISA 2022'nin temel özellikleri

- İçerik

·       PISA 2022 araştırması, okuma ve bilimin yan alanlar, yaratıcı düşünmenin ise yenilikçi değerlendirme alanı olduğu matematiğe odaklandı. PISA 2022, ülkeler ve ekonomiler için isteğe bağlı olan gençlerin finansal okuryazarlığına ilişkin bir değerlendirmeyi de içeriyordu. 

·       Matematik, okuma ve fen bilimleri sonuçları 5 Aralık 2023'te, yaratıcı düşünme ve finansal okuryazarlık sonuçları ise 2024'te yayınlanacak.

- Öğrenciler

·       2022'de değerlendirmeye yaklaşık 690.000 öğrenci katıldı; bu sayı, katılımcı 81 ülke ve ekonomideki okullardaki 15 yaşındaki yaklaşık 29 milyon öğrenciyi temsil ediyor.

·       Almanya'da, 257 okulda 6.116 öğrenci matematik, okuma veya fen alanlarındaki değerlendirmeyi tamamladı; bu, yaklaşık 681.400 15 yaşındaki öğrenciyi temsil ediyor (15 yaşındaki toplam nüfusun tahmini olarak %92'si).

- Değerlendirme

·       Öğrenciler her biri bir konuya ayrılmış iki saatlik testlere tabi tutuldu. 

·       Farklı öğrencilere farklı test soruları ve farklı konu kombinasyonları verildi (örneğin matematik ardından okuma veya fen bilimleri ardından matematik vb.). 

·       Test maddeleri çoktan seçmeli sorular ve öğrencilerin kendi yanıtlarını oluşturmalarını gerektiren soruların bir karışımıydı.

·       Öğrenciler ayrıca tamamlanması yaklaşık 35 dakika süren bir arka plan anketini de yanıtladılar. 

·       Ankette öğrencilerin kendileri, tutumları, eğilimleri ve inançları, evleri, okulları ve öğrenme deneyimleri hakkında bilgi aranıyordu. Okul müdürleri okul yönetimi, organizasyonu ve öğrenme ortamı hakkında bir anket doldurdu.

·       Bazı ülkeler/ekonomiler ayrıca daha fazla bilgi edinmek amacıyla öğrencilere, ebeveynlere ve/veya öğretmenlere ek anketler dağıtmıştır. Bu isteğe bağlı anketlerden elde edilen bulgular bu notun kapsamında değildir.

- PISA 2022 Sonuçları (Cilt I)

- Eğitimde Öğrenmenin ve Eşitliğin Durumu

OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarında neler bildiklerini ve bildikleriyle neler yapabileceklerini inceliyor. 

Öğrenci öğrenme çıktılarının bugüne kadarki en kapsamlı ve titiz uluslararası değerlendirmesini sağlar. 

PISA'dan elde edilen sonuçlar, dünya çapında elde edilen öğrenme çıktılarının kalitesini ve eşitliğini göstermekte ve eğitimcilerin ve politika yapıcıların diğer ülkelerde uygulanan politika ve uygulamalardan öğrenmesine olanak tanımaktadır. 

Bu, PISA 2022 sekizinci değerlendirme turu sonuçlarını sunan beş ciltten biridir.

Cilt I, Eğitimde Öğrenmenin ve Eşitliğin Durumu, öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarındaki performansını açıklar; performanstaki cinsiyet farklılıklarını inceler; ve performansın öğrencilerin sosyo-ekonomik durumu ve göçmen geçmişiyle nasıl ilişkili olduğunu araştırır. 

Aynı zamanda önceki PISA değerlendirmelerinden bu yana öğrenme çıktılarının kalitesinin ve eşitliğinin nasıl geliştiğini de açıklamaktadır.

PISA 2022 Sonuçları (Cilt II)

- Kesinti Sırasında ve Kesintiden Öğrenme

OECD Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA), öğrencilerin matematik, okuma ve fen alanlarında neler bildiklerini ve bildikleriyle neler yapabileceklerini inceliyor. 

Öğrenci öğrenme çıktılarının bugüne kadarki en kapsamlı ve titiz uluslararası değerlendirmesini sağlar. 

PISA'dan elde edilen sonuçlar, dünya çapında elde edilen öğrenme çıktılarının kalitesini ve eşitliğini göstermekte ve eğitimcilerin ve politika yapıcıların diğer ülkelerde uygulanan politika ve uygulamalardan öğrenmesine olanak tanımaktadır. 

Bu, COVID-19 küresel salgını sırasında gerçekleştirilen PISA 2022 değerlendirmesinin sekizinci turunun sonuçlarını sunan beş ciltten biridir. 

Cilt II, Kesinti Sırasında ve Kesintiden Öğrenme, eğitimdeki dayanıklılığa odaklanır ve bunun eğitim sistemleri, okullar ve öğrencilerle olan ilişkisini analiz eder. 

Bu cilt şunları kapsamaktadır: okulların kapanması sırasında ve sonrasında öğrenme; okulda yaşam ve evden destek; öğrencilerin okuldaki yolları; eğitime yapılan yatırımlar; ve okul yönetimi. 

Karşılaştırılabilir veriler mevcut olduğunda bu göstergelerdeki eğilimler incelenir.

- PISA testinin sonuçları ne anlatıyor?

- Konu gelecek için, halk için NE ANLAMA geliyor?

- BU KONU ve sonuçları kimler için önem taşımaktadır?

- SONUÇLARA GÖRE önümüzdeki dönemde ne gibi değişiklikler yapılabilir, yapılmalıdır, hangi kurum ve görevliler, kitleler sonuçların iyiye doğru değiştirmesi konusunda kendilerine "görev ve sorumluluk" üstlenmelidirler?

. Bu testleri ciddiye alıp, kafa yoran, düşünebilen ve düşünce-fikir üretebilen birileri var mıdır?

.     Öğretmen Gönen Çıbıkcı, 07.12.2023

.      Bazı kaynaklar:

https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/germany-1a2cf137#chapter-d1e11

https://www.oecd.org/publication/pisa-2022-results/country-notes/

https://pisa.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2023_12/05125555_pisa2022_rapor_051223.pdf

https://pisa.meb.gov.tr/www/pisa-2022-turkiye-raporu-yayimlandi/icerik/11

https://www.bbc.com/turkce/articles/c192x7d8r44o

https://tr.euronews.com/2023/12/05/pisa-2022-dunyada-fen-matematik-ve-okuma-alanlarinda-en-iyi-10-ulke

https://www.sonhaber.eu/pisa-almanya-hollanda-ve-belcika-egitim-alaninda-geriliyor

https://www.ntv.com.tr/egitim/pisa-nedir-pisa-arastirmasinin-sonuclari-nerede-ve-nasil-kullanilir,ZhuQyP9-v0a5zGbqWwTUBw

………………