16 Eylül 2018 Pazar

Eğitim Konuşmak

  Herkes "eğitim" konuşuyor.
     Ağzı olan konuşur... gibi bir durum.
·       Bol bol kocaman laflar, süslemeler, iddialar, özendirmeler, dünya örnekleri, uzmanlar, çok bilenler... ana sorunun dışında her şeyi heyecanla konuşuyor.
·       Sanki Türkiye tarihinde hiç bir model, yenilik, çağdaşlık yaşamamış gibi...
·       Üretime, bilim ve sanata, zanaata, estetiğe, eğitimde eşitliğe, köyün kalkındırılmasına,sosyal ve ekonomik, kültürel bir top yekün hedeflere yönelik bir OKUL SİSTEMİ deneyimi olmamış gibi...
·       Başarılı ve yurt sever öğretmenler kısa bir zamanda tüm ülkeye yayılmamış gibi...
·       Feodal sistemin ve politikacıların korkularıyla, devlet kendi eliyle Türkiye'nin kurtuluşuna giden aydınlanmacı sistemi kaldırdı.
·       Okullar kapatıldı.
·       Merak edenler oturup araştırsınlar, okusunlar.
·       Yurt sever ve çağdaş olmak isteyenler bugünkü tartışmalar, konuşmalara, süslü laflara değil belgelere, kaynaklara ve tarihimize baksınlar.
·       Şu an kendini eğitimci olarak tanıtan uzmanlar, yabancı dilden sözcüklerle yaptıkları açıklamalarda bu "Köy enstitüleri" için "nostaljik" tanımlamasını kullandı. Bunların 21. yüzyıl için artık geçerli olmadığını söyleyebildi.
·       TV deki uzmanların sunumları, tartışmalar o denli şaşırtıcı ki..
·       Ülke gerçeklerinin çok dışında ve de çok batı özentili, bilimsellik paketleriyle süslenmiş....
·       Öğretmen de öğretmen konuşuluyor, tartışılıyor.
·       Öğretmenden neler bekleniyor...
·       Öğretmen olacakların sadece olmak istedikleri okullar için "öğretmen okullarında" yetişmiş olması gerektiğinden söz edilmiyor.
·       Bir yüksek okul bitirenin öğretmen olabileceği var sayılıyor.
·       Öğretmen meslek lisesi ve onun üzerinde öğretmenlik yüksek okulu, öğretmenlik fakülteleri olması gerekir.
·       Okulların ülke genelinde çok daha iyi fiziki koşullara kavuşturulması gerekir.
·       Özel okul sistemi yerine düzeyi ve donanımı çok yüksek devlet okulları modeli geliştirilmeli.
·       Eğitimin bir meta olmasının önüne geçirilmesi gerekir.
·       Eğitimin yöntemi ve de öğretselliği (didaktik) üzerinde daha bilimsel ve çağdaş olmak gerekir.
·       Eğitim-öğretim-veli-okul seçimi-meslek seçimi üzerinde çok daha akılcı bir "zihniyet" oluşturulmalıdır.
·       Velilerin çocuklarına dönük eğitim-öğretim ile ilgili ilgileri-korkuları-beklentileri yeniden ele alınmalı ve de sakin bir düzeye çekilmelidir.
·       Öğretmen yetiştirme ve yerleştirme, hizmet içi seminer ve kurslar çok daha demokratik ve sistematik olmalıdır.
·       Öğretmenin özlük hakları daha üst düzeye çekilmelidir.
·       Okullar kendi kent ve mahalleleriyle bütünsel olarak düşünülmelidir. Kent kütüphaneleri geliştirilmelidir.
·       Okul-veli ilişkileri, okul içi öğrenci ve veli danışmanlıkları sistematik olarak geliştirilmelidir.
·       Özel pedagojik gereksinimi olan çocuklar için yine kendi özelliklerine göre devletin "özel eğitim okulları" olmalıdır.
·       Velilerin eğitim danışmanlığı için sistematik bir örgütleme düşünmeliyiz.
·       Üzerinde durulacak çok daha geniş alanlar vardır.
·       "Öğretmenler kurtaracak" demek ise çok sevimli bir söz olarak gülümsetecektir.
·       Devlet "ülkenin her yerinde" çok daha yüksek bir düzeyde ve donanımda devlet okul modelleri geliştirmelidir.
·       Öğretmenlik bir meslektir denilmeli ve de buna göre erken yaştan öğretmen liselerinden başlanılmalıdır.
·       Öğretmen yetiştirme için kendine özgü okul ve üst bölümler kesinlikle olmalıdır.
·       İhtiyaca göre bölümler ve dallar açılmalıdır.
·       Örneğin öğretmen meslek yüksek okulları kendi içlerinde okul türüne göre öğretmen yetiştirmelidir.
·       İlkokullar için öğretmenlik, orta okullar için öğretmenlik, liseler için öğretmenlik, özel öğretim okulları için öğretmenlik, sanat ve zanaat okulları için öğretmenlik...
·       Bu model Türkiye çapında en uygun bölgesel özelliklere göre dağıtılmalıdır.
·       Üniversitelerdeki "bilim ve araştırma" işi her zaman önemlidir. Eğitim fakülteleri (pedagoji) kendine özgü bir dal olarak düşünülmelidir. Oradaki hedefler bilimsellik olarak düşünülmelidir. Bu fakülteler öğretmenlik için düşünülmemelidir, tıpkı diğer tüm fakülte dallarında olduğu gibi..
·       Üstün yetenekliler için ayrıca destek okulları açmalıdır.
·       Endüstri ve ticaret, tarım, denizcilik, zanaat.. dallarında çalışabilecek eleman için uygulamalarıyla birlikte meslek okulları yeniden kurulmalıdır.
·       Çağın gelişmesine ve yarına yönelik meslek öğrenimi araştırmaları, öğretmen yetiştirme araştırmaları... üniversite araştırmalarında yer almalıdır.
·       Dünyanın değişimine ayak uydurmak ne kadar önemli ise buna paralel olarak ülke gerçeklerine ve gereksinimlerine göre bir "milli eğitim" modeli geliştirilmelidir.
·       Öğrenciler kendi okullarında bireysel özelliklerine göre, genel programın yanı sıra araştırma, çalışma, deneyimleme, sorgulama, derleme, toparlama... yapabilmelidir. Bunun için okulların programları düzenlenmelidir.
·       Merak, sorgulama, araştırma, deneyimleme, düşünmek ve çözümleme yolları aramak gibi esas bir öğrenme ruhu aşılanmalıdır.
·       Belli ders dallarında sınıflar arasında ortak geçişli çalışma+öğrenme grupları, dersleri olmalıdır.
·       Büyük okullarda, liselerde okulların kendi yemekhanesi, kendi mutfağı olabilmelidir.
·       Kentlerin kendi içindeki okullara yönelik spor merkezleri ve yüzme havuzları inşaa edilmelidir. Buralarda spor dersleri ve geliştirilmiş spor programları olmalıdır.
·       Kent merkezlerinde yerel yönetimlerle ve aile iş birliği ile sosyal alanlarda öğrencilere yönelik çalışmalar düzenlenmelidir.
·       Boş zamanları değerlendirme ve kişisel gelişimi destekleme kursları düzenlenmelidir.
·       Okulların içerisinde öğrencilerin becerilerini geliştirici, iletişimi geliştirici, üretime yönelik dersler, çalışma grupları olması gerekir. Sanat, el işi, ev ekonomisi, spor, tarım... konularında programlı ve seçmeli dersler, atölyeler olmalıdır.
·       Lise düzeyindeki okulların çevrelerindeki yüksek okullarla, endüstri ve ticaret, tarım sektörleriyle programlanmış staj-inceleme-uygulama olanakları sağlanmalıdır.
·       Ülke genelinde her düzey okulun öğrenci ve sınıflarına yönelik tatil programları sunulmalıdır. Yaz kursları, seminerler, işlikler... sağlanmalıdır.
·       Tabii ki bu makalenin kapsamının dışında sistematik bir eğitim-öğretim geliştirme tasarım modeli sunulabilir. Şematik bir yol ile açıklamak, sorgulamak ve öneriler geliştirmek gerekirdi tabii ki ...
·       Daha önce de bu konuda birçok yazılarım olmuştur. Sayfalarımda bunları bulabilirsiniz
·       Ben her iki ülkenin eğitim sistemini ve özellikle de Almanya'daki devlet okullarını göz önünde tutarak yazdım.
·       50 yıla yakın öğretmenlik deneyimimle ve de 20 yılı aşkın veli dernekleri çalışmalarımla bu görüşleri geliştirdim.
·       Bunlara paralel olarak kişisel eğitim-öğretim araştırma ve derlemelerimin bana kazandırdıklarıyla bu görüşlerimi sizlere sunmak istiyorum.
·       İnternetdeki portalım yılların birikimiyle hazırlanmıştır ve herkese açıktır. Oradan yararlanabilirsiniz. Orada hem Türkçe hem de Alman diliyle birçok sayfa bulabilirsiniz.
·       Yine internetde benim iki daldaki BLOG çalışmalarımda yazılarımı okuyabilirsiniz. Bunların içinde dil ve anadili ile, öğretmenler ile ilgili, eğitim ile ilgili birçok yazı bulacaksınız.
·       Sizlerden ricam bu yazılara da bakarak daha geniş bir görüş bütünlüğüne doğru gidebilmenizdir.
·       En güzel dileklerimle...
·       Sevgi ve saygılarımla...
      
  Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 16.09.2018, K.