. "Halkbİlİm" Üzerİne
·
FOLKLOR diye kullanılan sözcüğe biz "halkbilim"
deriz.
·
"Folklor" terimi ise Türkçe'ye Fransızca'dan geçmiş olup, folk (halk)
ve lore (bilgi)'den
gelmektedir. Terim ilk kez İngiliz araştırmacı William Thoms (1803-1885) 1846 yılında, Londra'da yayınlanan
“Athenaeum” adlı bir dergideki yazısında kullanmıştır.
·
Thomas söz konusu yazısında halk
edebiyatı ve halk gelenekleri konularındaki ürünleri inceleyen bilim dalına ad
olarak Folklore teriminin kullanılmasını önermiştir.
· Johann Gottfried von Herder de Alman halkının otantik ruhu, geleneği ve kimliğinin belgesi olan folklorün kaydedilmesi ve korunması gerektiğini ilk savunan kişilerden biri olmuştur.
·
"Halk bilimi", Arapça kökenli bir sözcük olan halk ve Türkçe bilim sözcüklerinin
bir tamlama oluşturmasıyla ortaya çıkmıştır.
·
Halkbilim önemli bir konu olduğu kadar, hepimizi,
tüm toplumu ilgilendiren bir yaşamsal alandır.
·
Bir halkın, bir insan topluluğunun, toplumun
geçmişten günümüze kadar süregelen, "ortak yaşama" biçiminden
kaynaklanan, kuşaktan kuşağa sözlü veya uygulamalı olarak aktarılan geniş bir "kültürel
miras" bütünüdür.
·
Her halkın ortak hafızası, gelenekleri, inançları, oyunları,
müzikleri, masalları, yazını, gelenekleri, sanatı ve yaşam tarzıdır.
·
Halkbilim, çok geniş bir kavram olmasına rağmen
genel "halk ile ilgilenen bilim" demektir.
·
Günlük konuşmalarda sıkça karşılaşılan
"folklor" sözcüğü aslında yanlış ya da eksiktir.
·
Ne gibi bir etkinlik, iş var ise ona göre tanımlama
yapmak gerekir.
·
Eğer bir dans ise "halk dansı" denilir.
Bir oyun ise "halk oyunu" denilir.
·
Halkbilim kendi içinde çeşitli bölümlere ayrılır, birçok
temel öğesi vardır:
·
Sözlü edebiyat (yazın) olarak masallar, efsaneler,
destanlar, atasözleri, deyimler, türküler, ninni ve koşmalar… gibi sözlü olarak
aktarılan tüm anlatı türleri halkbilimin zenginliğini oluşturur.
· Toplumsal olaylarda uygulanan gelenekler ve görenekler, düğünler, bayramlar, mevsimsel şenlikler ise halkbilimin önemli bir parçasıdır.
·
Mitolojiler, batıl inançlar, dinî inançların halk
arasındaki yansımaları, halkbilimin incelendiği konular arasındadır. "Bir
köyde yapılan alevi şenliği"
·
Toplumun ortak duygularını ve yaşamını yansıtan "halk
oyunları", halkbilimin en canlı ve görsel öğelerindendir.
·
Halk sanatları ise halkın el emeği göz nuru ile
yaptığı "el sanatları", "giyim kuşam", "mimari",
süsleme sanatları gibi birçok alanı kapsar.
·
"Yerel" yemekler, içecekler ve yemek
yapım teknikleri mutfak kültürü olarak halkbilimin bir parçasıdır.
·
Okullarda uzun yıllardır halk dansları çalışmalar
yapılır, çocuklara bunlar öğretilir.
·
Hemen, hemen her kentte bir ya da daha çok halk
dansları çalışmaları yapan dernekler vardır; yaşlısı, genci oralara katılır ve
dans öğrenirler, birlikte dans ederler.
·
Halkbilimi neden önemlidir diye düşündüğümüzde
şunları görürüzİ
·
Kültürel kimlik olarak halkbilim, bir toplumun kimliğini
oluşturan en önemli unsurlardan biridir.
·
Tarihsel bilgi olarak halkbilim, geçmişteki yaşam
koşullarını, sosyal yapıyı ve inançları anlamamıza yardımcı olur.
·
Eğitimde halkbilim, çocukların sosyalleşmesi, dil
gelişimleri ve kültürel değerleri öğrenmesi açısından önemlidir.
·
Turizm, gezgincilik halkbilim olarak bir ülkenin
turizm potansiyelini artıran önemli bir değerdir.
·
Halkbilimi nasıl koruyabiliriz?
·
Halkbilim, günümüzde hızlı değişen dünyada unutulma
tehlikesiyle karşı karşıyadır.
·
Bu nedenle halkbilimin korunması ve gelecek kuşaklara
aktarılması büyük önem taşımaktadır.
·
Halkbilimsel unsurların bilimsel yöntemlerle
araştırılması ve belgelenmesi gerekir.
·
Okullarda ve toplumda halkbilim bilincini artırmak
için konuşmalar, gösteriler, sunumlar yapılır.
·
Halkbilimsel etkinliklerin düzenlenmesi,
yaygınlaşması değerinin anlaşılması için yerel, ya da bölgesel şenlikler, yarışmalar
yapılır.
·
Halkbilimsel çalışmalarla ilgili kitap, dergi ve
diğer yayınlar hazırlanır; akademik araştırmalar, yayınlar, toplantılar
düzenlenir.
·
Eğer belirli bir halkbilimsel konu hakkında daha ayrıntılı
bilgi almak istediğimizde kitaplara, internetteki kaynaklara başvurmalıyız.
·
Belki de evinizde kitaplığınızda bu alanda çıkmış Türk
halk masalları, Anadolu'nun yöresel yemekleri veya belirli bir halk oyununun
tarihçesi, türküler, efsaneler… gibi kitaplarınız vardır.
·
Halkbilimin gücü ve önemi o halk için olduğu kadar
dünya kültürel değerleri için de çok önemli, büyük varsıllıktır.
·
Her insan aslında kendi ait olduğu toplumun özellikleri
içerisinden halkbilimsel birçok varsıllığı almıştır.
·
Ömrü boyunca bu varlıkları arttıkça artırmış ve
çevresi ile de çok daha iyi bir birliktelik ve iletişim kurmuştur.
·
Özellikle türküler, halk dansları her an bir
yerlerde karşımıza çıkar ve bizi içine çeker. Onlar bizden birer parçadır ve
bizi tümleştirir.
·
Küçük bir örnek olarak ben müzikle ve bir çalgı ile
hiç ilgilenmedim, yalnızca dinledim; bir koroya bile katılmadım, saz çalmadım…
·
Bunlar büyük eksiklikler denilebilir.
·
Öte yandan kendi kitaplığımda bu alanda çok sayıda
önemli kitaplar, derlemeler bulunmaktadır; ve bunlar benim için gurur
kaynağıdır.
·
Zaman, zaman bir "türküler" içeren kitabı
alıp, bir bakayım desem, o denli çok ve incelenebilecek parça ile karşılaşılır
ki kitabı elinizden bırakamazsınız.
·
Türk halk danslar çalındığında ise hemen kalkıp, oynamak isterim; bu da bir
varsıllık benim için.
·
Halkbilim o denli geniş ve yaygındır ki
derinlemesine ve genişlemesine araştırmalar yapmaya kalkmış olsak bir ömür
geçer…
·
Halkın birliği ve kendine, ülkesine, devletine
sahip çıkabilmesi, korunması açısından da yurttaşlık bilinci vermesi nedeni ile
çok önemlidir.
·
Yabancı kültürleri özentisi olup, belki de hiç
anlamadan onların etkisi altında kalmak hiç de sağlıklı ve yararlı değildir.
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.01.07, MŞ.
. (Kişisel araştırma ve değerlendirme yazım)