. TÜRKİYE
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE UYUM YASASINI MECLİSTE KABUL ETMİŞ MİDİR?
- Evet,
Türkiye İklim Değişikliği ve Uyum Yasası Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM)
sunulmuş ve kabul edilme süreci devam etmektedir.
. Son gelişmeler itibarıyla (15 Nisan 2025):
-TBMM Genel
Kurulu'nda İklim Kanunu Teklifi'nin görüşmelerine başlanmıştır.
-Teklifin ilk
4 maddesi TBMM Genel Kurulu'nda kabul edilmiştir.
-Görüşmelerin
15 Nisan 2025 Salı günü devam etmesi beklenirken, gelen tepkiler üzerine
görüşmeler şimdilik TBMM gündeminden çıkarılmıştır.
Teklifin
tekrar komisyona gönderileceği belirtilmektedir.
-Dolayısıyla,
yasanın tamamı henüz Meclis'ten geçmiş değildir, ancak ilk aşaması
tamamlanmıştır.
-Süreç,
Meclis'teki görüşmelerin yeniden başlamasıyla devam edecektir.
. İKLİM
YASASI NEDİR?
- Türkiye ve
halkı için zararları nelerdir? Neden çekilmek zorundayız?
İklim yasası,
genel olarak, sera gazı emisyonlarını azaltmayı ve iklim değişikliğinin olumsuz
etkilerine karşı toplumu ve ekosistemleri güçlendirmeyi amaçlayan yasal
düzenlemeler bütünüdür.
. Bu yasalar, ülkelerin uluslar arası iklim
anlaşmaları kapsamındaki taahhütlerini yerine getirmelerine yardımcı olurken,
aynı zamanda ulusal düzeyde iklim değişikliğiyle mücadele ve uyum çabalarını
çerçevelendirir.
7 Nisan 2025
tarihinde yürürlüğe giren "İklim Değişikliği ve Uyum Yasası" ile
Türkiye, iklim değişikliğiyle mücadelede yasal bir çerçeve oluşturmuştur.
. Türkiye
ve Halkı İçin Olası Zararları:
İklim
yasasının potansiyel zararları, uygulamanın detaylarına, geçiş sürecinin
yönetimine ve ekonomik yapıya bağlı olarak değişiklik gösterebilir.
. Bazı olası zararlar şunlar olabilir:
-Ekonomik
Yük:
Özellikle
küçük ve orta ölçekli işletmeler için yeni raporlama, denetim, belgelendirme ve
yatırım yapma zorunlulukları maliyet artışına neden olabilir. Bu durum, bazı
işletmelerin rekabet gücünü azaltabilir ve hatta kapanmalarına yol açabilir.
-Tarım
Sektöründe Zorluklar:
Su yönetimi
kısıtlamaları, alternatif ürün zorunlulukları, gübre ve ilaç kullanımındaki
sınırlamalar gibi faktörler tarımsal üretimde verim düşüşüne ve maliyet
artışına neden olabilir.
Bu durum,
gıda fiyatlarını yükseltebilir ve gıda güvenliğini etkileyebilir.
Özellikle
kurak bölgelerde üretim daralması yaşanabilir.
-Enerji
Sektöründe Dönüşüm Maliyeti:
Fosil
yakıtlardan yenilenebilir enerji kaynaklarına geçiş süreci önemli yatırımlar
gerektirebilir. Bu durum, enerji fiyatlarına yansıyabilir.
-İstihdam
Kayıpları:
Özellikle
fosil yakıtlarla ilgili sektörlerde dönüşüm nedeniyle iş kayıpları yaşanabilir.
-Rekabet
Dezavantajı:
Uyum
sürecinde yavaş davranan veya yeterli destek alamayan sektörler, uluslararası
pazarlarda rekabet dezavantajı yaşayabilir.
Özellikle
Avrupa Birliği'nin Yeşil Mutabakatı ile uyum zorunluluğu, ihracat yapan
sektörler için ek yükümlülükler getirebilir.
-Sosyal
Etkiler:
Artan
maliyetler ve fiyatlar, özellikle düşük gelirli kesimleri olumsuz
etkileyebilir.
. Türkiye'de 2025 yılında yürürlüğe giren bir
iklim yasası bulunmaktadır.
- Belki
sorunuzda kastettiğiniz, Türkiye'nin geçmişte Paris İklim Anlaşması'nı
onaylama sürecindeki gecikmeler ve bu konudaki tartışmalar olabilir.
- Türkiye,
Paris Anlaşması'nı 2021 yılında onaylamıştır ve 2053 yılına kadar net sıfır
emisyon hedefi belirlemiştir.
Türkiye'nin
Paris Anlaşması'nı onaylama sürecinde yaşadığı bazı zorluklar ve dile getirdiği
gerekçeler şunlardı:
-Finansman
Talebi:
Türkiye,
gelişmiş ülkelerin iklim değişikliğiyle mücadele için gelişmekte olan ülkelere
yönelik taahhüt ettiği finansmana (özellikle Yeşil İklim Fonu) adil bir şekilde
erişemediğini belirtiyordu.
Gelişmiş
ülkelerle aynı kategoride değerlendirilmek istemiyordu.
-Ekonomik
Kalkınma Öncelikleri:
Türkiye,
ekonomik kalkınma hedefleriyle iklim değişikliğiyle mücadele çabalarını
dengelemek gerektiğini vurguluyordu.
-Adil Yük
Paylaşımı:
Türkiye,
iklim değişikliğine tarihi sorumluluğu daha az olan bir ülke olarak,
yükümlülüklerin adil bir şekilde paylaşılması gerektiğini savunuyordu.
. Ancak sonuç olarak Türkiye, küresel iklim
değişikliğiyle mücadelede yerini almış ve Paris Anlaşması'nı onaylayarak uzun
vadeli iklim hedeflerini belirlemiştir.
. Şu anda gündemde olan, bu hedeflere ulaşmak
için gerekli politikaların uygulanması ve iklim yasasının hayata
geçirilmesidir.
. ALMANYA
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE UYUM YASASINI KABUL ETMİŞ MİDİR?
. Almanya'da İklim Koruma Yasası
(Klimaschutzgesetz) yürürlüktedir. Bu yasa, ülkenin sera gazı emisyonlarını
azaltma hedeflerini ve iklim değişikliğinin etkilerine uyum sağlama çabalarını
yasal bir çerçeveye oturtmaktadır.
Almanya'nın
ilk İklim Koruma Yasası 2019 yılında kabul edilmiş, ancak daha sonra Anayasa
Mahkemesi'nin 2021 yılında aldığı bir karar üzerine 2021 yılında güncellenerek
daha da sıkılaştırılmıştır.
Güncellenen
İklim Koruma Yasası'nın temel hedefleri şunlardır:
-Sera gazı
emisyonlarının 1990 seviyelerine kıyasla 2030'a kadar en az %65 oranında
azaltılması.
-2040'a kadar
emisyonların en az %88 oranında azaltılması.
-2045 yılına
kadar iklim nötrlüğüne ulaşılması.
-2050'den
sonra negatif emisyonlara ulaşılması.
Yasa ayrıca,
bu hedeflere ulaşmak için sektörel emisyon hedefleri belirlemekte ve hedeflere
uyulmaması durumunda alınacak önlemleri düzenlemektedir. İklim Değişikliği
Bilirkişi Kurulu (Expertenrat für Klimafragen) yasanın uygulanmasını
denetlemekte ve hükümete tavsiyelerde bulunmaktadır.
. Son olarak, Nisan 2024'te Alman koalisyon
hükümeti, iklim koruma yasasında bazı esneklikler getiren bir güncelleme
üzerinde anlaşmaya varmıştır. Bu güncelleme, katı sektörel hedefler yerine
genel emisyon azaltım hedeflerine odaklanmayı amaçlamaktadır. Ancak bu
değişiklikler hala tartışılmaktadır ve yasanın temel hedefleri yürürlüktedir.
. Özetle, Almanya'da kapsamlı bir İklim
Değişikliği ve Uyum Yasası yürürlüktedir ve sürekli olarak güncellenmektedir.
. DÜNYADA
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE UYUM YASASINI KABUL ETMİŞ ÜLKELER HANGİLERİDİR?
. Dünya genelinde birçok ülke, iklim
değişikliğiyle mücadele ve uyum çabalarını yasal bir zemine oturtmak amacıyla İklim
Değişikliği ve Uyum Yasaları veya benzeri çerçeve yasalar kabul etmiştir. Bu
yasaların kapsamı, hedefleri ve mekanizmaları ülkeden ülkeye farklılık
gösterebilir.
. Kesin ve güncel bir liste sunmak dinamik bir
süreç olduğundan zor olsa da, "Climate Change Laws of the World" veri
tabanı gibi kaynaklar bu konuda kapsamlı bilgiler sunmaktadır. Bu tür veri
tabanları, ülkelerin ulusal düzeydeki iklim değişikliğiyle ilgili yasalarını ve
politikalarını derlemektedir.
. İklim Değişikliği ve Uyum Yasası kabul eden
veya bu yönde önemli adımlar atmış bazı ülkeler şunlardır:
A) Avrupa
Birliği (AB) Ülkeleri:
Birçok AB
üyesi ülke, AB'nin genel iklim politikalarına ek olarak kendi ulusal iklim
yasalarını oluşturmuştur.
-Almanya:
İklim Koruma Yasası (Klimaschutzgesetz)
-Fransa:
Enerji ve İklim Yasası (Loi relative à l'énergie et au climat)
-Birleşik
Krallık: İklim Değişikliği Yasası (Climate Change Act)
-Danimarka:
İklim Yasası (Klimaloven)
-İrlanda:
İklim Eylemi ve Düşük Karbon Geliştirme Yasası (Climate Action and Low Carbon
Development Act)
-İspanya:
İklim Değişikliği ve Enerji Geçişi Yasası (Ley de Cambio Climático y Transición
Energética)
- İsveç:
İklim Politikası Çerçevesi (Klimatpolitiska ramverket)
B) Diğer
Avrupa Ülkeleri:
-Norveç:
İklim Değişikliği Yasası (Klimatiloven)
-İsviçre: CO2
Yasası (CO2-Gesetz)
C) Okyanusya:
-Yeni
Zelanda: İklim Değişikliği Yanıtı (Sıfır Karbon) Değişiklik Yasası (Climate
Change Response (Zero Carbon) Amendment Act)
-Fiji: İklim
Değişikliği Yasası (Taslak) (Climate Change Act (Draft))
-Avustralya:
İklim Değişikliği Yasası (Climate Change Act)
-Bahamalar:
İklim Değişikliği ve Karbon Piyasası Girişimleri Yasası (Climate Change and
Carbon Market Initiatives Act)
Ç) Asya:
-Japonya:
Sera Gazı Emisyon Azaltımının Teşviki Hakkında Kanun (Law Concerning the
Promotion of the Measures to Cope with Global Warming) gibi çeşitli
düzenlemeler bulunmaktadır.
-Güney Kore:
Sera Gazı Emisyonlarının Ticareti ve Tahsisi Hakkında Kanun (Act on the
Allocation and Trading of Greenhouse Gas Emissions Permits) gibi yasalar
mevcuttur.
-Hindistan:
Enerji Koruma (Değişiklik) Tasarısı (Energy Conservation (Amendment) Bill) gibi
adımlar atılmıştır.
D) Amerika:
-Kanada:
Net-Sıfır Emisyonlar Hesap Verebilirlik Yasası (Net-Zero Emissions Accountability
Act)
-Şili: İklim
Değişikliği Çerçeve Yasası (Marco Legal de Cambio Climático)
E) Afrika:
-Nijerya:
İklim Değişikliği Yasası (Climate Change Act)
-Kenya: İklim
Değişikliği Eylem Planı (Climate Change Action Plan) gibi politika belgeleri
bulunmaktadır.
Önemli
Notlar:
Bu liste
kapsamlı değildir ve sürekli değişmektedir.
Birçok ülke
iklim politikalarını geliştirme ve yasal çerçeveler oluşturma sürecindedir.
Bazı
ülkelerde "İklim Değişikliği ve Uyum Yasası" adı altında tek bir
kapsamlı yasa bulunmayabilir, ancak farklı sektörleri ve konuları düzenleyen
çeşitli yasalar ve politikalar iklim değişikliğiyle mücadele ve uyum
hedeflerine hizmet edebilir.
Bazı
ülkelerin anayasalarında da iklim değişikliğiyle ilgili hükümler bulunmaktadır.
. En güncel ve detaylı bilgi için Climate
Change Laws of the World gibi veri tabanlarını ve ilgili ülkelerin resmi
kaynaklarını incelemek faydalı olacaktır.
. TÜRKİYE'NİN
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE UYUM YASASINI KABUL "ETMEME" İHTİMALİ VAR MI?
. Evet, Türkiye'nin İklim Değişikliği ve Uyum
Yasası'nı tamamen kabul etmeme ihtimali her zaman vardır, ancak mevcut durumda
bu ihtimalin ne kadar yüksek olduğunu söylemek zordur.
. Kabul Etmeme İhtimalini Artıran Faktörler:
-Siyasi İrade
Değişikliği:
Meclis
çoğunluğunun veya hükümetin değişmesi durumunda, iklim politikalarına verilen
önem azalabilir ve yasa tasarısı geri çekilebilir veya rafa kaldırılabilir.
-Ekonomik
Endişeler:
Yasanın
getireceği potansiyel ekonomik yükler ve sektörler üzerindeki olası olumsuz
etkiler gerekçesiyle bazı kesimlerden gelen baskılar artabilir ve bu durum
yasalaşma sürecini olumsuz etkileyebilir. Özellikle ekonomik zorlukların
yaşandığı dönemlerde bu endişeler daha da belirginleşebilir.
-Toplumsal
Muhalefet:
Yasanın
içeriği ve etkileri konusunda kamuoyunda geniş çaplı bir anlaşmazlık veya
muhalefet oluşursa, siyasi aktörler bu tepkileri dikkate alarak yasayı
erteleyebilir veya tamamen reddedebilir.
-Lobi
Faaliyetleri:
Fosil yakıt
endüstrisi gibi yasanın kendilerine maliyet getireceğini düşünen sektörlerin
yoğun lobi faaliyetleri, yasanın kabulünü zorlaştırabilir veya içeriğini
sulandırabilir.
-Teknik ve
Uygulama Zorlukları:
Yasanın
uygulanabilirliği konusunda ciddi teknik zorluklar veya belirsizlikler ortaya
çıkarsa, Meclis yasanın yeniden değerlendirilmesine veya geri çekilmesine karar
verebilir.
. "Kabul
Etme" İhtimalini Güçlendiren Faktörler:
. Uluslararası Baskı ve Taahhütler:
Türkiye'nin
Paris İklim Anlaşması'nı onaylamış olması ve 2053 net sıfır emisyon hedefi gibi
uluslararası taahhütleri bulunmaktadır. Bu taahhütlerin yerine getirilmesi için
yasal bir çerçeve oluşturulması gerekmektedir. Uluslararası toplumun ve finans
kuruluşlarının iklim politikalarına yönelik artan beklentisi de bu yönde bir
baskı oluşturmaktadır.
. İklim Değişikliğinin Artan Etkileri:
Türkiye'nin
de giderek daha fazla hissettiği kuraklık, sel, orman yangınları gibi iklim
değişikliğinin olumsuz etkileri, kamuoyunda ve siyasette iklim eylemi için bir
farkındalık ve talep oluşturmaktadır.
. Avrupa Birliği ile Uyum Süreci:
Türkiye'nin
AB Yeşil Mutabakatı'na uyum sağlama çabaları, iklim yasasının kabul edilmesini
önemli kılmaktadır. AB ile ticari ilişkilerin sürdürülebilirliği için bu uyum
zorunludur.
. Siyasi İradenin Varlığı (Şu An İçin):
Şu anki
hükümetin ve Meclis'teki çoğunluğun iklim yasasını gündeme almış ve ilk
aşamasını geçirmiş olması, siyasi iradenin varlığını göstermektedir. Ancak,
yukarıda belirtildiği gibi bu irade değişebilir.
. Toplumsal Bilinç ve Talepler:
Çevre
örgütleri, bilim insanları ve giderek artan sayıda vatandaş, iklim
değişikliğiyle mücadele için güçlü bir yasal çerçeve talep etmektedir.
. Sonuç: .
Şu an
itibarıyla Türkiye'nin İklim Değişikliği ve Uyum Yasası'nı tamamen kabul etmeme
ihtimali düşük olsa da tamamen ortadan kalkmış değildir.
Yasanın
Meclis gündeminden çıkarılması ve tekrar komisyona gönderilmesi, sürecin
beklenenden daha karmaşık ve tartışmalı olabileceğini göstermektedir.
Yasanın nihai
olarak kabul edilip edilmeyeceği, siyasi gelişmeler, ekonomik koşullar,
toplumsal tepkiler ve lobi faaliyetleri gibi çeşitli faktörlere bağlı
olacaktır.
Sürecin
yakından takip edilmesi önemlidir. 15.04.2025
https://gemini.google.com/app/fd8f9131aebb92fe?hl=tr
- İKLİM KANUNU NEDİR, NE DEĞİLDİR...
AKP'nin hazırladığı
İklim Kanun teklifi Meclis Genel Kurulu'nda geçtiğimiz hafta ele alındı, 20
maddeden ilk dördü kabul edildi. Görüşmelere yarın (15 Nisan 2025) devam
edilecek.
Ancak çok
sayıda soru işareti ve dezenformasyon var. Nedir bu İklim Kanunu, kim neden
karşı çıkıyor...
Türkiye’nin yaklaşık iki yıldır gündeminde olan
ve geçtiğimiz hafta itibarıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi (TBMM) Genel
Kurulu'nda görüşmelerine başlanan İklim Kanunu hakkında çok sayıda soru işareti
bulunuyor. Sosyal medyada ortaya çıkan dezenformasyon senaryolarıyla birlikte
kafalar iyice karıştı. Kanun, Türkiye'nin 2053 net sıfır emisyon
hedefine ulaşması ve iklim değişikliğiyle etkin mücadele edilmesi amaçlı
düzenlemeler içeriyor.
https://www.odatv.com/ozel/turkiyenin-kafasini-karistiran-gundem-iklim-kanunu-nedir-ne-degildir-120094511?sayfa=3
- İKLİM KANUNU NEDİR? 14 Nisan 2025 11:30
- İklim
kanunu, iklim değişikliğiyle mücadele etmek amacıyla doğa dostu politikaların
ve önleyici tedbirlerin toplandığı hukuki bir metindir. İklim yasasıyla, karbon
salınımının azaltılması, yenilenebilir enerji kaynaklarının yaygılaştırılması
ve sürdürülebilir bir gelecek oluşturulması amaçlanır.
Kurumların ve
kişilerin uymaları gereken standartlar belirlenir.
Sera gazı
emisyonlarını düşürecek adımlar atılır.
İklim kanunu
nedire bir örnek olarak , Türkiye Cumhuriyeti Çevre, Şehircilik
ve İklim Değişikliği Bakanlığı‘nın yayınladığı, 2024-2030 yılları arasında uygulamaya
geçirilmesi beklenen Azaltım Stratejisi ve Eylem Planı verilebilir. Bu
eylem planında elektrikli araçların yaygınlaşması, atık dönüşüm sistemleri vb.
uygulamalarla alınabilecek tedbirler belirlenmiştir.
İklim
yasasının çevre dostu politikaları her alanda değişim gerektirir.
Tarımdan
sanayiye, ulaştırmadan inşaata kadar kapsamlı bir dönüşüm öngörülür.
Örneğin,
Avrupa’da uygulanan kapsamlı iklim kanunlarında, şirketlerin doğaya daha az zarar
veren teknolojilere yatırım yapması zorunlu kılınmıştır.
Ülkemizde
uygulanan ÇED Raporu ve Çevre İzin Belgesi süreçleri
de önleyici tedbirlere güzel birer örnektir. ÇED Raporu ve Çevre İzin Belgesi
sayesinde şirketlerin tamamen kazanç odaklı bir şekilde faaliyetlerini
sürdürmelerinin önüne geçilir. Faaliyetlerini sürdürürken çevreye zarar
vermemeleri amaçlanır.
1. İKLİM KANUNU GEREKLİ Mİ?
Dünya
genelinde ısınma oranının 1,5°C’lik eşiği aşmaması, Paris Antlaşması‘nda
da üzerinde durulması planlanan, bilim insanlarının ortak bir talebidir.
Bu kritik
sınır aşıldığında, gezegenin büyük bir bölümünde yağış rejimleri değişebilir ve
besin zinciri derinden etkilenebilir.
-Ekonomik
İstikrarı Korur:
Şiddetli hava
olayları, sel ve kuraklık gibi afetler, tarım ve turizm gibi sektörlerde
milyarlarca dolarlık zarara yol açar. İklim yasası, iklim krizinin yıkıcı
etkilerini sınırlayarak ekonominin devamlılığını sağlar.
-Toplumsal
Dönüşümü Hızlandırır:
Kanunlar,
toplumu etkileyen en güçlü araçlardır. İklim kanunu, bireylerin ve şirketlerin
enerji tüketimini azaltmaya ve daha temiz kaynaklara yönelmeye teşvik eder.
-Doğa ile
Uyumlu Yaşamı Destekler:
Doğal
kaynakların hızla tükenmesine karşı alınacak tedbirler, gelecek nesillerin de
sürdürülebilir bir dünyada yaşamasına yardımcı olur.
-Küresel
Sorumluluğu Üstlenir:
İklim
anlaşması metinleri, uluslar arası iş birliğini artırır. Bunun parçası olan
iklim değişikliği kanunu, ülkelerin ortak sorumluluk almasını mümkün kılar.
3. İKLİM YASASI HANGİ ÜLKELERDE VAR?
Günümüzde
birçok ülke, gezegenin geleceğini korumak için “iklim yasası” çıkarmış durumda.
En bilinen örneklerden bazılarını aşağıda bulabilirsiniz:
-İngiltere: 2008’de
yayımlanan İklim Değişikliği Yasası (Climate Change Act), sera gazı
emisyonlarını %80 oranında azaltma hedefiyle yola çıktı. Daha sonra bu hedef,
“net sıfır” emisyonu da kapsayacak şekilde genişletildi.
-Almanya: 2019’da
İklim Koruma Yasası’nı kabul eden Almanya, 2030’a kadar karbon salımını %55
düşürmeyi hedeflediğini açıkladı.
-Danimarka: 2020
yılında İklim Yasası’nı güncelleyen Danimarka, 2030’a kadar emisyonları %70
azaltma hedefi belirledi.
-İsveç: İsveç
İklim Yasası, 2045 yılına kadar net sıfır sera gazı salımına ulaşmayı planlıyor.
TÜRKİYE’DE İKLİM YASASI VAR MI?
. Bir diğer merak konusu ise “Türkiye’de iklim
yasası var mı?” sorusu.
. Henüz kapsamlı bir kanun yürürlükte değil,
ancak çeşitli yönetmelikler ve kararnameler iklim politikalarını
şekillendiriyor.
Bununla
birlikte, özellikle son yıllarda farklı platformlarda “iklim kanunu” başlığı
altında çeşitli çalışmalar yürütüldüğünü görebiliriz.
Çevre ve
Şehircilik Bakanlığı, yenilenebilir enerji ve çevre dostu uygulamalar konusunda
birtakım teşvikleri devreye soktu.
Örneğin,
elektrikli araçlar için vergi avantajları sağlandı ve güneş enerjisi
yatırımları desteklendi. Ancak bunlar, kapsamlı bir “iklim kanunu” olarak
tanımlanmadı.
Daha çok,
mevcut iklim anlaşması hükümlerine uyum sağlamayı amaçlayan düzenlemeler olarak
karşımıza çıktı.
İklim
Değişikliği Kanunu bağlamında, Türkiye’deki sivil toplum kuruluşları ve
akademisyenler, uzun süredir kapsamlı bir metnin gerekliliğini savunuyor. Çünkü
Türkiye de çevreyle ilgili sorunlar yaşıyor ve fosil yakıt ağırlıklı enerji
sisteminden yenilenebilir kaynaklara geçme ihtiyacı hissediyor. Sıcaklıkların
artması, kuraklık ve su kaynaklarının azalması gibi sorunlar, gündemi işgal
ediyor. Dolayısıyla, kapsamlı bir iklim yasası talebi her geçen gün büyüyor.
https://camlicacevre.com/iklim-kanunu-nedir/
TÜRKİYE’NİN İLK İKLİM KANUNU
NELER GETİRİYOR?
. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği
Bakanlığı, Türkiye’nin ilk İklim Kanunu ile ilgili merak edilen 14 soruyu
yanıtladı.
20 madde, 2
geçici madde ve 3 farklı kanunda değişiklik içeren kanun teklifi ile iklim
değişikliğiyle mücadele yasal zemine kavuşturulacak.
İklim Kanunu
ile; iklim değişikliği kaynaklı afetlerin yıkıcı etkilerine karşı dirençli
şehirlerin oluşturulması, yenilenebilir enerji kaynaklarının teşvikiyle doğa
dostu üretim, biyoçeşitlilik ve yeşil alanların korunması sağlanacak.
Su ve gıda
güvenliğinin artırılması için alınması gereken tedbirler yasal düzenleme altına
alınacak. Ekonominin, şehirlerin, tarım ve gıda başta olmak üzere kritik
sektörlerin iklim krizinden en az etkilenmesi için yapılacak düzenlemeleri
içeren kanun teklifi ile yerel ve ulusal eylem planlarının hazırlanması
sağlanacak.
Afetlerin
neden olduğu kayıp ve zararların azaltılması amacıyla risk değerlendirme,
izleme, bilgilendirme ve erken uyarı sistemler bütünleşik afet yönetimi esas
alınarak geliştirilecek. Sektörlerin uluslararası rekabet gücünün artırılması
için doğa dostu üretim süreci yasal güvenceye alınacak.
https://csb.gov.tr/turkiye-nin-ilk-iklim-kanunu-neler-getiriyor-bakanlik-faaliyetleri-40594
- İKLİM
KANUNU İLE İLGİLİ ARAŞTIRMALAR SON GÜNLERDE ARTIŞ GÖSTERDİ.
Türkiye'nin
ilk iklim kanunu için teklif geçtiğimiz haftalarda Meclis'e geldi.
TBMM Genel
Kurulu'nda bu hafta İklim Kanunu Teklifi’nin görüşmelerine devam edilecek.
TBMM’ye
sunulan Türkiye’nin ilk "İklim Kanunu" 20 maddelik teklifinin ilk 4
madde kabul edildi.
Peki, TBMM
iklim kanunu kabul edildi mi?
. İklim Kanunu Teklif maddeleri neler?
. Kabul
edilen maddelere göre, yeşil büyüme vizyonu ve net sıfır emisyon hedefi
doğrultusunda iklim değişikliğiyle mücadeleyi amaçlayan teklif, iklim
değişikliği ile mücadelede esas olan sera gazı emisyonlarının azaltılması ve
iklim değişikliğine uyum faaliyetlerini, planlama ve uygulama araçlarını,
gelirleri, izin ve denetim ile bunlara ilişkin yasal ve kurumsal çerçevenin
usul ve esaslarını kapsıyor.
. Teklifte, "Adil geçiş",
"Birincil piyasa", "Denkleştirme", "Emisyon Ticaret
Sistemi (ETS)", "Gömülü sera gazı emisyonları" ile "Gönüllü
karbon piyasaları", "İklim adaleti" gibi tanımlar yer alıyor.
İklim
değişikliğiyle mücadelede genel ilkelerin belirlendiği teklife göre, iklim
değişikliği ile mücadelede Türkiye'nin "ortak fakat farklılaştırılmış
sorumluluklar ve göreceli kabiliyetler" ilkesi dikkate alınarak, eşitlik,
iklim adaleti, ihtiyatlılık, katılım, entegrasyon, sürdürülebilirlik,
şeffaflık, adil geçiş ve ilerleme yaklaşımları esas alınacak.
. Ulusal Katkı Beyanında, net sıfır emisyon
hedefi doğrultusunda ülkenin kalkınma öncelikleri ve özel koşulları göz önünde
bulundurulacak ve bu çerçevede önlemler alınacak.
Sera gazı
emisyonlarının azaltımı ve iklim değişikliğine uyum faaliyetlerine ilişkin
ilerlemeler yıllık bazda İklim Değişikliği Başkanlığınca izlenecek.
. Gerekli görülen tedbirlerin alınması amacıyla
görev alanı dahilinde, kurumlar arası koordinasyonu sağlamak, faaliyetleri ve
standartları belirlemek, gelişmeleri izlemek, karbon fiyatlandırmasına ilişkin
piyasaya dayalı mekanizmaları düzenlemekle İklim Değişikliği Başkanlığı yetkili
olacak.
Kamu kurum ve
kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişiler, kendi yetki ve sorumlulukları
çerçevesinde plan ve projeler yapacak, yaptıracak, uygulayacak, destekleyecek
ve işbirliği yapacak.
. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu hükümleri
saklı kalmak kaydıyla, İklim Değişikliği Başkanlığı, düzenlemenin uygulanmasına
yönelik gerekli gördüğü bilgi, belge ve veriyi, kamu kurum ve kuruluşları ile
gerçek ve tüzel kişilerden doğrudan istemeye yetkili olacak.
. Kendilerinden bilgi ve belge talebinde
bulunulanlar, bunları istenilen sürede bedelsiz olarak Başkanlıkla paylaşacak.
. Başkanlık, kendi iş ve işlemleri için ihtiyaç
duyduğu verileri de öncelikli olarak Ulusal Coğrafi Bilgi Platformundan temin
edecek. Başkanlık, temin ettiği veriler ile kendi ürettiği verileri de kamu
kurum ve kuruluşları ile paylaşılmak üzere Ulusal Coğrafi Bilgi Platformuna
aktaracak.
İklim
Değişikliği Başkanlığı, Ulusal Coğrafi Bilgi Platformunda bulunmayan verileri
ilgili kamu kurum ve kuruluşları ile protokol yaparak temin edebilecek. Milli
savunma ve milli güvenliğe ilişkin bilgi ve belgelerin paylaşılmasına dair usul
ve esaslar Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı ve ilgili bakanlık
tarafından müşterek belirlenecek.
Çevre,
Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, sınırlarını açıkça belirlemek ve
yazılı olmak kaydıyla gerektiğinde yetkilerini Başkanlığa devredebilecek.
- İklim
Kanunu'nda kabul edilen ilk 4 madde neler?
TBMM Genel
Kurulunda, İklim Kanunu Teklifi'nin ilk 4 maddesi kabul edildi. AK Parti'nin
hazırladığı teklif ile iklim değişikliğiyle daha etkin mücadele sağlanması
hedefleniyor. 2053 net sıfır emisyon hedefine yönelik de pek çok adım atılacak.
. Kabul
edilen maddelere göre, yeşil büyüme vizyonu ve net sıfır emisyon hedefi
doğrultusunda iklim değişikliğiyle mücadeleyi amaçlayan teklif, iklim
değişikliği ile mücadelede esas olan sera gazı emisyonlarının azaltılması ve
iklim değişikliğine uyum faaliyetlerini, planlama ve uygulama araçlarını,
gelirleri, izin ve denetim ile bunlara ilişkin yasal ve kurumsal çerçevenin
usul ve esaslarını kapsıyor.
https://www.yenisafak.com/foto-galeri/ozgun/iklim-kanununda-son-gelismeler-2025-tbmm-iklim-kanunu-kabul-edildi-m-iklim-kanunu-nedir-ne-zaman-cikacak-iklim-kanunu-teklifi-maddeleri-nelerdir-4695180/6
- İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ POLİTİKALARI VE YASAL
YÜKÜMLÜLÜKLER: TÜRKİYE’DEKİ GÜNCEL DURUM (2025)
. İklim değişikliği politikalarının temel
amacı, sera gazı emisyonlarını azaltarak ve iklim değişikliğinin
olumsuz etkilerine karşı direnci artırarak sürdürülebilir bir gelecek inşa
etmektir. Küresel ısınmayı 1.5°C ile sınırlama hedefi doğrultusunda,
ülkeler emisyon azaltım taahhütlerini artırmakta ve daha iddialı politikalar
uygulamaya koymaktadır.
. Bu amaç doğrultusunda geliştirilen
politikalar genellikle şu hedeflere odaklanır:
-Sera Gazı
Emisyonlarını Azaltmak: Fosil yakıt kullanımını azaltmak, enerji
verimliliğini artırmak, yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmek, sanayi ve
ulaşım sektörlerinde emisyonları düşürmek gibi önlemlerle atmosferdeki sera
gazlarını düşürmek.
-İklim
Değişikliğine Uyum Sağlamak: İklim değişikliğinin kaçınılmaz etkilerine
(kuraklık, sel, aşırı hava olayları vb.) karşı tarım, su kaynakları, şehirler,
altyapı ve ekosistemlerin direncini artırmak.
-Sürdürülebilir
Kalkınmayı Desteklemek: İklim politikalarını ekonomik kalkınma ve sosyal
refah hedefleriyle uyumlu hale getirerek, çevreci bir ekonomiye geçişi
sağlamak.
-Uluslararası
İşbirliğini Güçlendirmek: Küresel bir sorun olan iklim değişikliğiyle
mücadelede uluslararası işbirliğini teşvik etmek ve ortak hedeflere ulaşmak
için çaba göstermek.
https://yesilbuyume.org/iklim-degisikligi-politikalari-ve-yasal-yukumlulukler/
- İKLİM
KANUNU NEDİR, MECLİSTEN GEÇTİ Mİ?
İklim kanununda
neler var? 14 soruda İklim Kanunu 2025 teklifi son durum
-14 SORUDA
İKLİM KANUNU TEKLİFİ 2025
1- İklim
Kanunu’na neden ihtiyaç duyuldu?
2- Kanun hangi sektörleri ilgilendirecek?
3- Yerel düzeyde hangi adımlar atılacak?
4- İklim kaynaklı afetlere karşı hangi
tedbirler alınacak?
5- Su yönetimi ve arazi tahribatının önlenmesi
için neler yapılacak?
6- Temiz teknoloji nasıl yaygınlaştırılacak?
7- İklim değişikliği ve yeşil dönüşüm
farkındalığı için ne yapılacak?
https://www.hurriyet.com.tr/bilgi/galeri-iklim-kanunu-nedir-maddeleri-neler-iklim-kanununda-neler-var-14-soruda-iklim-kanunu-2025-teklifi-son-durum-42756939
. Öğretmen
Gönen ÇIBIKCI, 2025.04.15,
MŞ.
.
(Araştırma ve değerlendirme yazım)