18 Mart 2020 Çarşamba

ULUSLARARASI HAVALİMANLARI

       ___ ULUSLARARASI HAVALİMANLARI ___
........ 24 şubat, 11 mart, 15 mart günlerine özgü olarak gördüklerimizin ve deneyimlerimizin kısa bir özetini yapmak istiyorum:
§        TÜRKİYE ve ALMANYA gözlem ve deneyimlerimizin dayanağı olan görüşlerimiz kısaca şöyle belirtilebilir:
§        Her iki ülke virüs salgınına ve kriz ortamına tepki göstermede ve çok hızlı ve sistematik önlemler almada geç kalmıştır.
§        Ciddi ve temelden yapılması gereken arama ve taramalar bulunmamaktadır.
§        Havalimanları giriş ve çıkışlarında ortada ciddi ve uluslar arası işlevi olabilecek, takibi kolay ve hızlıca yapılabilecek bir model geliştirememişlerdir.
§        Frankfurt havalimanı uluslararası en büyük hava alanlarındandır.
§        Onun 2. bölümü ise daha çok Türkiye ve benzeri statüde olan ülkelerin kullanımına ayrılmıştır ve çok yoğun olarak kullanılmaktadır.
§        Frankfurt'da ne girişde, ne de çıkışlarda "güvenlik önlemi" dışında bir özel önlem, denetleme ve inceleme yoktur.
§        Güvenlik önlemi denilen aramalar da terörü önlemeye yöneliktir ve sağlıkla, hijyen ile hiç bir ilişkisi yoktur.
§        Yanınıza su almanıza bile izin verilmez.
§        Ama içeriye girdiğinizde bakkaldan para ile yine de pahalı bir su alıp uçağa binersiniz.
§        Antalya ise bir masa koymuş ve orada tek sıra ile önüne "gelen" yolcuların ateşini ölçüp bir form-kağıt doldurmaktadır.
§        Tüm dünyadaki haberlere ve istatistiklere verilen "bilimsel" duyurulara bakarak söylenilebilir ki bu her iki ülkede giriş ve çıkışlarda hemen, hemen hiç bir denetleme, muayene, tahlil, test ve uluslar arası kayıt bulunmamaktadır.
§        Bu durum ne yazık ki çok üzücü ve şaşırtıcıdır.
§        Salgın hastalık tehlikesinin çok üst boyutlarda olduğu söylentilerine hiç de yakışmamaktadır.
§        Ülke içindeki insanların alabileceği önlemler çok sınırlı ve bireysel kalırken devletlerin uluslararası bir model geliştirmeleri gerekmektedir.
§        İlk olarak ele alınması gereken bölgeler tüm giriş ve çıkış kapıları ve havalimanları olduğuna göre orada acilen ulusal ve uluslararası arama, tarama, kayda alma ve izleme içerikli bir model oluşturulmalıdır.
§        Her bir kişi, yolcu ya da görevli kim olursa olsun ateş, kan ve solunum testlerinden, taramalarından geçirilmelidir.
§        Kabul edilen ve taraması yapılan yolcuların beklemeleri için de kendilerine bir salon gösterilmeleri ve temel gereksinimleri sağlanmalıdır.
§        Elde edilen verilen bilgisayara aktarılmalı ve kendilerine elektronik yolda kayda geçmiş bir arama tarama kimlik kartı verilmelidir.
§        Bu elektronik kayıtlı kartın içerisinde bulunan tüm veriler ise daha ileriki noktalarda, kentlerde ve ülkelerde izlenmeli ve yenileri de işlenmelidir.
§        Ancak bu model ile kişilerin izlenmesini, geçtiği noktaları ve bireysel sağlık yapılarını denetlemek olasılığı olabilir.
§        Eski yöntemler ile, istatistik soru kağıtları ile yapılan işlerin hiç bir devamlılığı ve işe yararlılığı yoktur.
§        Üzerinde bir belirti, bir şüphe görülenleri ise acilen yardımına koşabilen bir devlet modeli oluşturulmalıdır.
§        Onlar için hastalığa yakalanma öncesinde ve hastalığa yakalandığında kalabilecekleri bu konuda donanımlı ve deneyimli sağlık kurumları acilen oluşturulmalıdır.
§        Ancak bu model ile yapılan bir eleme daha çözümsel olabilir ve izlenmesi, tedavisi kolay bir yol seçilmiş olabilir.
§        Uluslararası havalimanları için uygulanması gereken böylesi bir model çok yararlı olabilecektir.
§        Bireyleri izlemede ve hastalığın tablosunu görebilmede daha kesin verilere ulaşılacaktır.
§        Ayrıca ulusal havalimanlarında da benzeri bir destekleme modeli oluşturulabilir.
§        Şu an görülen bir diğer gerçek ise şudur: İnsanlar kaderlerine terk edilmiş gibidirler.
§        Onlara hizmet verecek görevlilerin gösterdikleri ilgi ve destek yok gibidir.
§        O görevliler de çok büyük bir sorumluluk ve stres altında kaldıkları için yolcuların sorularına bile zorlukla cevap verebilmektedirler.
§        Hava yolu şirketleri bu görevlileri daha iyi desteklemeli ve kendilerine çok daha fazla yardımcı eleman sağlamalıdır.
§        Yolcular da insandır ve de onların dayanma sınırları çok fazla değildir.
§        Birçoğu kendilerini savunamamakda ve perişanlıklar içinde ağlanmaktadır.
§        Uçağa kabul edilmeyip, geri gönderilen, savunma yapamayan insanların ruh durumlarını bir düşünün...
§        Şunu da diyenler olabilir:
§        "Yaa bilader, bana ne havaalanından, gelen, gidenden! Ben zaten uçağa bile binmiyorum!
§        Artık bu durumda bu saygıdeğer arkadaşlara gerekli açıklamaları sizler yapabilirsiniz...

Saygılarımla...
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2020.03.18, MŞ.