Okuma Alışkanlığı Edinebilmek
§
İnsan dünyaya gelip de yürümeğe ve de konuşmağa
başladığında artık algılarını yönlendirmeğe, yeni, yeni öğrenme ve eğitilme
alanlarına yönelmeğe başlar.
§
3-4 yaşlarından başlanılarak çizgi kitapları
incelemeğe hazır olabilir.
§
İlk kitapları ailesi ile birlikte inceleyip
dillendirebilir.
§
Birkaç kitap çalışmasından sonra da
"okuma-incele" yöntemlerini kavradıkca kendisi var sayımlar üreterek öyküleri
dillendirebilir.
§
Bu bir süreç olarak tüm yaşamı boyunca devam
edecek bir alışkanlık ve günlük etkenlik olmağa devam eder.
§
Anne, babalar daha ilk yıllarda çocukları sıkmadan,
oyun oynar gibi ve zaman ayırarak çocuğu ile bu yönde çalışmalıdır.
§
Okuma alışkanlığı daha küçük yaşlarda kazanılır
derken çocuğun bu alışkanlığı kazanmasındaki uyumuna çok dikkat edilmelidir. Onu
zorlamamak gerekir.
§
Okul ise artık ayrıca bir ödev-görev de yüklemeğe
başladı ise, okul ödevlerini de yine sıkılmadan, hoşlanarak ve kendisine bir
kazanım olacağını düşünerek yapmalıdır.
§
Ailesi çocuğun okul ve okula ilişkin ödevlerinin
yapımında çocuğu ruhsal olarak desteklemelidir.
§
Okulda verilen sıkıcı ve anlamsız ödevler çocuğun
okumasına ve okumadan bir zevk almasına zarar verebilir.
§
Bu konuda da yine ailesinin gözetimi ve yol
göstermesi çok önem kazanır.
§
Gerek ailesi gerekse de okul çocuğa gereksiz ve
anlamsız kitaplar önermemelidir.
§
Çocuk her dönemde kendi yaşına uygun kitapları
edinip, incelemeli ve okumalıdır.
§
Okuma alışkanlığını bir zevk olarak edinen bir
çocuk tüm yaşamında bu yönde araştırmak ve okumak ister.
§
Kendisine kitaplar alır, kütüphaneleri ziyaret
eder.
§
Günlük yaşamının içinde kesinlikle okumaya,
araştırmağa ayırdığı bir zamanı olur.
§
Tüm bu ilk girişimden şunu anlamalıyız. İnsan
küçük yaşlarından başlayarak düşünmeğe, araştırma ve okumağa
yönlendirilmelidir.
§
bu da durmadan devam eden bir süreç olmalıdır.
§
Araştırıcı olmayan, okumayan, düşünmeyen bir
çocuk zamanla okumayan bir gence ve de okumayan bir yetişkine dönüşür.
§
Bir insanın "kurumsal" olarak okula
gitmesi, çeşitli okulları bitirmesi, yüksek öğretimini tamamlaması aslında
sadece bir "temel" eğitim ve öğretim sayılmalıdır.
§
Yaşam ise çok daha yönlüdür ve de okulun dışında
da insanın tüm zamanını kendini yetiştirmesi ve geliştirmesi için kullanması
gerekir.
§
Okuma denilince sadece bir çocuk kitabı, gençlik
kitapları, öyküler, romanlar vb. akla gelmemelidir.
§
Tüm bunların yanı sıra, belki de en başında,
çeşitli bilgilendirici kitaplar, çocuk ansiklopedileri, renkli-resimli gezi
kitapları, insan ve hayvan dünyasını tanıtan kitaplar olmalıdır.
§
Yaşına göre çeşitli alanlarda sözlükler de elinin
altında olmalıdır. Anlamını öğrenmek istediğinde bir sözlüğe başvurabilmelidir.
§
Kısaca bir temel özet yapacak olur isek en önemli
olan noktalar şunlardır:
-
Okuma bir "temel alışkanlık" olmalıdır.
-
Yaşına ve düzeyine uygun kitaplar
edinebilmelidir.
-
Zamanla da okuma seçimi daha yararlı ve değerli
kitaplar seçimine yönelecektir.
-
Yaşamın içerisinden gelen, karşısına çıkan,
aklına gelen konuları araştırabilmek istemelidir.
-
Araştırmak, incelemek, öğrenmek ve tüm bunları
kişiselleştirmek için kendi yaşamında bir istek ve alışkanlık kazanılmış
olmalıdır.
-
Kişiliğinin gelişime okumanın, beşeri düşünmenin
ve de araştırmanın çok yaralı olacağını çok iyi kavramış olmalıdır.
-
Evinde kendi kitaplığı olmalıdır.
-
Bilgisayarında kitap ve bilgi yazıları arşivi
olmalıdır.
-
Okuma ve araştırmadan elde edeceği dil gelişimin
çok değerli ve önemli olduğunu çok iyi bilmelidir.
-
Çok küçük yaşlarda düşüncelerini, fikirlerini, tasarladıklarını
yazıya dökmeli ve bunları arşivlemelidir.
-
Zamanının en büyük bölümünü kendi kişisel
gelişimine ayırabilmelidir.
-
Yaşamını tüm bunların kazanımıyla daha ilkesel ve
nitelikli yapacağının bilincinde olmalıdır.
-
Seçici ve niteliksel bir donanımlı kişiliğe
erişebilmesinin ve bunların varlığı ile de daha mutlu bir insan olabileceğinin
bilincinde olacaktır.
§
Sizler güzel ve doyurucu, zevkli okumalar,
araştırmalar ve fikirsel üretimler dilemek istiyorum.
Saygılarımla...
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 25.01.2020,
MŞ.