25 Ocak 2020 Cumartesi

Okuma Alışkanlığı Edinebilmek


           Okuma Alışkanlığı Edinebilmek
§        İnsan dünyaya gelip de yürümeğe ve de konuşmağa başladığında artık algılarını yönlendirmeğe, yeni, yeni öğrenme ve eğitilme alanlarına yönelmeğe başlar.
§        3-4 yaşlarından başlanılarak çizgi kitapları incelemeğe hazır olabilir.
§        İlk kitapları ailesi ile birlikte inceleyip dillendirebilir.
§        Birkaç kitap çalışmasından sonra da "okuma-incele" yöntemlerini kavradıkca kendisi var sayımlar üreterek öyküleri dillendirebilir.
§        Bu bir süreç olarak tüm yaşamı boyunca devam edecek bir alışkanlık ve günlük etkenlik olmağa devam eder.
§        Anne, babalar daha ilk yıllarda çocukları sıkmadan, oyun oynar gibi ve zaman ayırarak çocuğu ile bu yönde çalışmalıdır.
§        Okuma alışkanlığı daha küçük yaşlarda kazanılır derken çocuğun bu alışkanlığı kazanmasındaki uyumuna çok dikkat edilmelidir. Onu zorlamamak gerekir.
§        Okul ise artık ayrıca bir ödev-görev de yüklemeğe başladı ise, okul ödevlerini de yine sıkılmadan, hoşlanarak ve kendisine bir kazanım olacağını düşünerek yapmalıdır.
§        Ailesi çocuğun okul ve okula ilişkin ödevlerinin yapımında çocuğu ruhsal olarak desteklemelidir.
§        Okulda verilen sıkıcı ve anlamsız ödevler çocuğun okumasına ve okumadan bir zevk almasına zarar verebilir.
§        Bu konuda da yine ailesinin gözetimi ve yol göstermesi çok önem kazanır.
§        Gerek ailesi gerekse de okul çocuğa gereksiz ve anlamsız kitaplar önermemelidir.
§        Çocuk her dönemde kendi yaşına uygun kitapları edinip, incelemeli ve okumalıdır.
§        Okuma alışkanlığını bir zevk olarak edinen bir çocuk tüm yaşamında bu yönde araştırmak ve okumak ister.
§        Kendisine kitaplar alır, kütüphaneleri ziyaret eder.
§        Günlük yaşamının içinde kesinlikle okumaya, araştırmağa ayırdığı bir zamanı olur.
§        Tüm bu ilk girişimden şunu anlamalıyız. İnsan küçük yaşlarından başlayarak düşünmeğe, araştırma ve okumağa yönlendirilmelidir.
§        bu da durmadan devam eden bir süreç olmalıdır.
§        Araştırıcı olmayan, okumayan, düşünmeyen bir çocuk zamanla okumayan bir gence ve de okumayan bir yetişkine dönüşür.
§        Bir insanın "kurumsal" olarak okula gitmesi, çeşitli okulları bitirmesi, yüksek öğretimini tamamlaması aslında sadece bir "temel" eğitim ve öğretim sayılmalıdır.
§        Yaşam ise çok daha yönlüdür ve de okulun dışında da insanın tüm zamanını kendini yetiştirmesi ve geliştirmesi için kullanması gerekir.
§        Okuma denilince sadece bir çocuk kitabı, gençlik kitapları, öyküler, romanlar vb. akla gelmemelidir.
§        Tüm bunların yanı sıra, belki de en başında, çeşitli bilgilendirici kitaplar, çocuk ansiklopedileri, renkli-resimli gezi kitapları, insan ve hayvan dünyasını tanıtan kitaplar olmalıdır.
§        Yaşına göre çeşitli alanlarda sözlükler de elinin altında olmalıdır. Anlamını öğrenmek istediğinde bir sözlüğe başvurabilmelidir.
§        Kısaca bir temel özet yapacak olur isek en önemli olan noktalar şunlardır:
-         Okuma bir "temel alışkanlık" olmalıdır.
-         Yaşına ve düzeyine uygun kitaplar edinebilmelidir.
-         Zamanla da okuma seçimi daha yararlı ve değerli kitaplar seçimine yönelecektir.
-         Yaşamın içerisinden gelen, karşısına çıkan, aklına gelen konuları araştırabilmek istemelidir.
-         Araştırmak, incelemek, öğrenmek ve tüm bunları kişiselleştirmek için kendi yaşamında bir istek ve alışkanlık kazanılmış olmalıdır.
-         Kişiliğinin gelişime okumanın, beşeri düşünmenin ve de araştırmanın çok yaralı olacağını çok iyi kavramış olmalıdır.
-         Evinde kendi kitaplığı olmalıdır.
-         Bilgisayarında kitap ve bilgi yazıları arşivi olmalıdır.
-         Okuma ve araştırmadan elde edeceği dil gelişimin çok değerli ve önemli olduğunu çok iyi bilmelidir.
-         Çok küçük yaşlarda düşüncelerini, fikirlerini, tasarladıklarını yazıya dökmeli ve bunları arşivlemelidir.
-         Zamanının en büyük bölümünü kendi kişisel gelişimine ayırabilmelidir.
-         Yaşamını tüm bunların kazanımıyla daha ilkesel ve nitelikli yapacağının bilincinde olmalıdır.
-         Seçici ve niteliksel bir donanımlı kişiliğe erişebilmesinin ve bunların varlığı ile de daha mutlu bir insan olabileceğinin bilincinde olacaktır.
§        Sizler güzel ve doyurucu, zevkli okumalar, araştırmalar ve fikirsel üretimler dilemek istiyorum.
    Saygılarımla...
    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 25.01.2020, MŞ.