. Nasıl Bir
Eğitim ve Öğretim Düşünmeliyiz.
·
TÜRKİYE ileriye dönük olarak "çağdaş" bir
"eğitim - öğretim"e kavuşmalıdır.
·
Eğitimde her çocuk ve genç için "şans
eşitliği" sağlanmalıdır.
·
Devlet okulları çok daha donanımlı ve üst düzeyde
olmalıdır.
·
Tüm bunların yanı sıra "parasız yatılı devlet
okulları" olmalıdır.
·
Her ülke kendi yapısına, ekonomik durumuna, öz
değerlerine, varlıklarına ... göre yurttaşlarına en çağdaş ve de en uygar bir
eğitim modelini ve "işe yarayacak, akılcı" ve donanımlı öğretimi
sağlamalıdır.
·
Dar gelirli ya da yoksul ailelerin çocukları da bu
dünyada şans sahibi olmalıdırlar.
·
Eğitim derken yaşamın her alanına yayılması gereken
bir eğitme, yetiştirme, geliştirme ve yönlendirme bir terbiye anlaşılmalıdır.
·
Bunun da adı "ulusal - milli - öz" eğitim
olmalıdır.
·
Bu anlayışa ve yaygın eğitime dayalı öğretim
modelleri, çeşitliliği ile dayanıklı, ileriye dönük, bilime ve teknolojiye
"doğru yerleri" veren programlar uygulanmalıdır.
·
Ders programlarına,"müfredat"a çağ dışı,
gerici ve de dinci unsurlar eklemek ise kabul edilemez.
·
Çağcıl, gerçekçi, işe ve "akla" dayalı,
insana ve özgür iradeye yer veren okul modelleri geliştirilmelidir.
·
Her bir çocuk ve genç için ülkenin her yanında
"devlet destekli" okul ve meslek edinme çabaları örgün olarak
sağlanmalıdır.
·
Çocuklar ve gençler "ayni eşit haklara"
sahip olacak bir biçimde eğitimden ve öğretimden yararlanmalıdır.
·
Hiç bir çocuk ailesinin "sosyal ve ekonomik yapısından
dolayı" öğretimden, eğitimden yoksun bırakılmamalıdır.
·
"Okullar, öğretim ve eğitim" bir kazanç,
bir "ticaret dalı olmamalıdır".
·
Özel olarak "paralı" olan bir okul türü
olmamalıdır.
·
En büyük kazanç ve övünç konusu milli - ulusal
öğretim ve eğitimde "erişilebilinen düzey" olmalıdır.
·
Ülkenin yurttaşları, anneler, babalar ve de
öğretmenler, eğitmenler bu "düşünce ve arayış" içinde bilinçli
olmalıdırlar.
·
Ezbere dayalı bir öğretme düşüncesinden
"vaz" geçilmelidir.
·
Öğrenci "okuduklarını çok iyi anlayabilecek"
bir düzeye doğru yetiştirilmelidir.
·
Derslerdeki öğretme ve öğrenme yöntemleri çocuğun
"aklını ve bilgilerini kullanabileceği", yeteneklerini sunabileceği
biçimde olmalıdır.
·
Çoklu cevaplardan seçmeli ve buna benzer TEST
uygulamalarından kesinlikle "vaz geçilmelidir".
·
Bunun yanı sıra yine eş anlam ve değerde bir
"ulusal eğitim ve öğretim: maarif" gereklidir.
·
Bunun kapsamı da anadilinin "en güçlü"
olduğu ve öğretmen yetiştirmenin de en "ciddiye" alındığı bir sistem
gerektirir.
·
Çocuklar için yüksek öğretime değin tüm okullar ve
sınıflar "ücretsiz devlet okulu" olmalıdır.
·
Eğitim öğretimde şans eşitliği tüm ülkede eşit
olarak sağlandığında ancak sağlıklı ve güvenilir bir eğitim - öğretim
sisteminden yararlanılabilir.
·
Öğrencilerin okul için gereksindiği her türlü araç,
gereç, kitap ve donatılar devlet tarafından karşılanmalı, ücretsiz olmalıdır.
·
Okulların donanımları ve modernleştirilmesi, çağdaş
teknolojiye uyumu ise en üst düzeyde tutularak devlet tarafından
karşılanmalıdır.
·
Okuduğunu anlayabilen, okudukları üzerinde fikir ve
düşünce üretebilen "akla ve mantığa" dayalı bir eğitim ve içerikle
öğrenci yetiştirilmelidir.
·
Her sınıf ve ders kendi içinde öğrencilerin
anlayıp, kavraması ve "eleştirisel" düşünsel bakışla özümsemesi
ilkesine dayanarak işlenmelidir.
·
"Test" adı verilen ölçme, değerlendirme
sistemi tamamen kaldırılmalıdır.
·
Yüksek öğretime, üniversiteye giriş için ülke
genelinde bir sınav yerine öğrencini bitirdiği lisenin belirlediği
"bitirme notu" ve belgesi belirleyici olmalıdır.
·
Öğretmen olarak bu mesleğe giren kişi ayni zamanda
kendini yetiştirmek, geliştirmek için gerekli olanaklara da kavuşabilmelidir.
·
Öğretmenlerin maaşları ülkenin, çağın gerektirdiği
en iyi düzeyde olmalıdır.
·
Öğretmenlerin yaşamı, sosyal ve ekonomik düzeyleri
en seçkin bir düzeyde olmalıdır.
·
Öğretmenlerin meslek içi gelişim ve ilerleme
programları devlet tarafından karşılanmalı ve özgürce sunulmalıdır.
·
Çağın gereklerine erişebilen, enerjisi, umutları ve
de öz güveni yüksek öğretmen modeli her açıdan istenmeli ve bu meslek toplumda olması
gereken en yüksek düzeye erişmelidir.
·
Tüm eğitim sisteminde Türkiye Cumhuriyeti Anayasası
ve yasalar geçerlidir ve uygulanır olmalıdır.
·
Okullarda eğitim-öğretim için uygulanılacak
"ders programları" ve içerikleri anayasaya ve Milli Eğitim Temel Yasasına
aykırı olamaz.
·
Türkiye Cumhuriyeti çağdaş, demokratik, anayasal,
akla ve bilime dayalı, uygarlık yolunda ilerlememizi sağlayabilecek bir
eğitim-öğretim sisteminin geçerliliği için gerekli olan her türlü önlemi
alacaktır ve bunun için de mücadele edecektir.
. Öğretmen
Gönen ÇIBIKCI, 05.05.2024