5 Mayıs 2024 Pazar

Nasıl Bir Eğitim ve Öğretim

.  Nasıl Bir Eğitim ve Öğretim Düşünmeliyiz.

·       TÜRKİYE ileriye dönük olarak "çağdaş" bir "eğitim - öğretim"e kavuşmalıdır.

·       Eğitimde her çocuk ve genç için "şans eşitliği" sağlanmalıdır.

·       Devlet okulları çok daha donanımlı ve üst düzeyde olmalıdır.

·       Tüm bunların yanı sıra "parasız yatılı devlet okulları" olmalıdır.

·       Her ülke kendi yapısına, ekonomik durumuna, öz değerlerine, varlıklarına ... göre yurttaşlarına en çağdaş ve de en uygar bir eğitim modelini ve "işe yarayacak, akılcı" ve donanımlı öğretimi sağlamalıdır.

·       Dar gelirli ya da yoksul ailelerin çocukları da bu dünyada şans sahibi olmalıdırlar.

·       Eğitim derken yaşamın her alanına yayılması gereken bir eğitme, yetiştirme, geliştirme ve yönlendirme bir terbiye anlaşılmalıdır.

·       Bunun da adı "ulusal - milli - öz" eğitim olmalıdır.

·       Bu anlayışa ve yaygın eğitime dayalı öğretim modelleri, çeşitliliği ile dayanıklı, ileriye dönük, bilime ve teknolojiye "doğru yerleri" veren programlar uygulanmalıdır.

·       Ders programlarına,"müfredat"a çağ dışı, gerici ve de dinci unsurlar eklemek ise kabul edilemez.

·       Çağcıl, gerçekçi, işe ve "akla" dayalı, insana ve özgür iradeye yer veren okul modelleri geliştirilmelidir.

·       Her bir çocuk ve genç için ülkenin her yanında "devlet destekli" okul ve meslek edinme çabaları örgün olarak sağlanmalıdır.

·       Çocuklar ve gençler "ayni eşit haklara" sahip olacak bir biçimde eğitimden ve öğretimden yararlanmalıdır.

·       Hiç bir çocuk ailesinin "sosyal ve ekonomik yapısından dolayı" öğretimden, eğitimden yoksun bırakılmamalıdır.

·       "Okullar, öğretim ve eğitim" bir kazanç, bir "ticaret dalı olmamalıdır".

·       Özel olarak "paralı" olan bir okul türü olmamalıdır.

·       En büyük kazanç ve övünç konusu milli - ulusal öğretim ve eğitimde "erişilebilinen düzey" olmalıdır.

·       Ülkenin yurttaşları, anneler, babalar ve de öğretmenler, eğitmenler bu "düşünce ve arayış" içinde bilinçli olmalıdırlar.

·       Ezbere dayalı bir öğretme düşüncesinden "vaz" geçilmelidir.

·       Öğrenci "okuduklarını çok iyi anlayabilecek" bir düzeye doğru yetiştirilmelidir.

·       Derslerdeki öğretme ve öğrenme yöntemleri çocuğun "aklını ve bilgilerini kullanabileceği", yeteneklerini sunabileceği biçimde olmalıdır.

·       Çoklu cevaplardan seçmeli ve buna benzer TEST uygulamalarından kesinlikle "vaz geçilmelidir".

·       Bunun yanı sıra yine eş anlam ve değerde bir "ulusal eğitim ve öğretim: maarif" gereklidir.

·       Bunun kapsamı da anadilinin "en güçlü" olduğu ve öğretmen yetiştirmenin de en "ciddiye" alındığı bir sistem gerektirir.

·       Çocuklar için yüksek öğretime değin tüm okullar ve sınıflar "ücretsiz devlet okulu" olmalıdır.

·       Eğitim öğretimde şans eşitliği tüm ülkede eşit olarak sağlandığında ancak sağlıklı ve güvenilir bir eğitim - öğretim sisteminden yararlanılabilir.

·       Öğrencilerin okul için gereksindiği her türlü araç, gereç, kitap ve donatılar devlet tarafından karşılanmalı, ücretsiz olmalıdır.

·       Okulların donanımları ve modernleştirilmesi, çağdaş teknolojiye uyumu ise en üst düzeyde tutularak devlet tarafından karşılanmalıdır.

·       Okuduğunu anlayabilen, okudukları üzerinde fikir ve düşünce üretebilen "akla ve mantığa" dayalı bir eğitim ve içerikle öğrenci yetiştirilmelidir.

·       Her sınıf ve ders kendi içinde öğrencilerin anlayıp, kavraması ve "eleştirisel" düşünsel bakışla özümsemesi ilkesine dayanarak işlenmelidir.

·       "Test" adı verilen ölçme, değerlendirme sistemi tamamen kaldırılmalıdır.

·       Yüksek öğretime, üniversiteye giriş için ülke genelinde bir sınav yerine öğrencini bitirdiği lisenin belirlediği "bitirme notu" ve belgesi belirleyici olmalıdır.

·       Öğretmen olarak bu mesleğe giren kişi ayni zamanda kendini yetiştirmek, geliştirmek için gerekli olanaklara da kavuşabilmelidir.

·       Öğretmenlerin maaşları ülkenin, çağın gerektirdiği en iyi düzeyde olmalıdır.

·       Öğretmenlerin yaşamı, sosyal ve ekonomik düzeyleri en seçkin bir düzeyde olmalıdır.

·       Öğretmenlerin meslek içi gelişim ve ilerleme programları devlet tarafından karşılanmalı ve özgürce sunulmalıdır.

·       Çağın gereklerine erişebilen, enerjisi, umutları ve de öz güveni yüksek öğretmen modeli her açıdan istenmeli ve bu meslek toplumda olması gereken en yüksek düzeye erişmelidir.

·       Tüm eğitim sisteminde Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ve yasalar geçerlidir ve uygulanır olmalıdır.

·       Okullarda eğitim-öğretim için uygulanılacak "ders programları" ve içerikleri anayasaya ve Milli Eğitim Temel Yasasına aykırı olamaz.

·       Türkiye Cumhuriyeti çağdaş, demokratik, anayasal, akla ve bilime dayalı, uygarlık yolunda ilerlememizi sağlayabilecek bir eğitim-öğretim sisteminin geçerliliği için gerekli olan her türlü önlemi alacaktır ve bunun için de mücadele edecektir.

.   Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 05.05.2024