4 Temmuz 2019 Perşembe

Kız Okulları Gündemde

           Kız Okulları Gündemde
·        Bu günlerin duyulan en önemli haberi şu olsa gerekir:
         -        Japonya'da 800 üniversite varmış ve bunların içerisinde bir bölümü de sadece kadınlar için düzenlenmiş...
·        Her 10 üniversiteden birisi kadın üniversitesi imiş.
·        İlkokuldan başlayarak bu yönde farklı bir model uygulanıyormuş.
·        Yani birçok kız okulu varmış.
·        Küçük yaşdan başlayarak üniversite sonuna değin kızlara özgü modeller uygulanmakta imiş...
·        Eskiden bizde çok uğraşmışlar, kız ve erkekler hepsi de bir okulda okusun diye...
·        Kız okullarını ve erkek okullarını birbirine karıştırmışlar.
·        Ama böyle birlikte okumanın yanlış olduğu artık anlaşılmış.
·        Bizde de artık bundan sonra kız okulları açılmalı imiş.
·        Eşin eğitim yerinde sayarken daha çok kız okullarına yönelmek gibi bir yeni eğilim kendisini gösterecek.
·        Yani eğitim-öğretimde yeni yeni modeller denenecek ve uygulamalar yakın zamanda kendisini gösterecek.
·        Gerçekten de bundan sonra eğitim üzerinde bilimsel uzmanlıkları olanlar ortaya çıkıp, çağdaş bir dünyada bu konuda neler düşünüldüğünü açıklamalılar.
·        Çağdaş ve uygar ülkelerde genel okul modeli eşin eğitimdir bildiğiniz gibi.
·        Ama kız okulları yok mudur?
·        Vardır tabii ki....
·        Kız okulları, orta ve liseler genelde hristiyan tarikatlarının kurdukları ve devletin izni ve denetlemesi ile çalışan okullardır. Buradaki eğitim tümüyle anayasaya ve eğitim-öğretim yasalarına bağlı olarak yapılır.
·        Yöneticiler ve öğretmenlerin içerisinde birçok da rahibe vardır.
·        Kendilerine göre bir kayıt-seçme sistemleri olabilir. Sadece hristiyan öğrencilerin kabul edildiği bu okullara artık çok uzun zamandan bu yana müslüman ailelerin çocukları da kabul edilmektedir.
·        Türkiye ise bu modeli uygulayamaz çünkü Türkiye'de "devletce kabul görmüş" ve özel "antlaşmalarla onaylanmış mezhep" modeli yoktur.
·        İslam'ın her türlü mezhep ve onların tarikatları, cemaatleri ülke içinde kendilerinde çalışmakta ve hizmet sunmaktadırlar.
·        Genelde kullandıkları model ise dernek ya da vakıf olarak kayıt göstermeleridir.
·        Federal Almanya'da ise bu model yerine çok yıllar önce "devlet ile kabul görmüş mezhep" arasında bir "devlet antlaşması" vardır. (Staatsvertrag)
·        Bunların dışındaki dinsel mezhep ya da tarikatlar vb. ise kabul görmez.
·        Örneğin İslam dini de bu durumdadır.
·        Katolik ve protestan (evangelisch) mezheplerinin kiliseleri "devletce kabul" görür ve bunlara bağlı olan yurttaşlar da kilise vergisi öder.
·        Ancak bu mezhepler "devlet okullarında" din derslerinde kendi inanç grubundan öğrencilere ders verebilirler .
·        Burada da sivil öğretmen değil "kilisenin rahibi" gelerek din dersini verir.
·        Kısaca söylemek gerekirse, "kız okulları", "cinsiyete ve etnik gruplara göre okullar", "dinsel mezheplere göre" okullar açmak işi çok, ama çok dikkatlice incelenmesi ve ilerisini de görerek düşünülmesi gerekir.
·        Çok kolay ve basit bir konu değildir.
·        Bu alanda en önemli bakış açısı sadece eğitim- öğretim değil, daha da önemlisi hukuk sistemi ve demokratik kurallar olacaktır. Anayasal kurallar ve çağdaş hukuk en önemli kıstas olacaktır.
·        Böyle bir konu basitce geçiştirilemez.
·        Politik etkilerle ve politik partilerin kendi eğilimlerine göre, aceleye getirerek, büyük konuşmalar ve kararlar ortaya atılarak "yeni" modeller ortaya atılmamalıdır.
·        Siyasi partiler de kendi konumlarına ve ilkelerine göre bu alanda araştırmalara ve incelemelere girmelidir.
·        Özellikle de dünyadaki örnekleri, nedenleri ve uygulamaları, sonuçları çok iyi incelenmelidir.
·        Bunun için de konuya ilişkin uzmanlık alanı olanları geniş bir çalışma yapması gerekir.
·        Aydınlık sorumluluğu taşıyan ve bu alanda bilgi ve gözlemleri olanlar da görüşlerini bildirmelidirler.
·        Türkiye'nin en önemli ilkesi ise her şeyde olabileceği gibi, devletin kuruluş ilkelerinin gözden kaçırılmamasıdır.
·        Çağdaş, demokratik ve uygar bir eğitim-öğretim modeli ülkedeki her bir yurttaş için yarar getirmelidir ki ülkenin geleceği bundan  bir umut sağlayabilsin.
                     Saygılarımla...
                     Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 04.07.2019, K. 

*
* Türk milli eğitiminde çok önemli yeri olan ve başarılı oldukları, kuruluş amaçlarına ulaştıkları kesin olan "Kız sanat enistitüleri" ve "Erkek sanat enistitüleri" birer meslek okulu olarak ayrıca incelenmelidir.

            

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: