. “Karşıtlıklar” Neyİ Anlatır?
. İyilik-
kötülük, yararlı- zararlı, vicdanlı- vicdansız, benzeri karşıtlıklar nedir?
. Ne
anlatırlar?
. Bu
konu felsefenin, etiğin ve dinlerin en temel konularından birine, yani
karşıtlıklar ilkesine odaklanıyor.
. İnsanlık
tarihi boyunca düşünülen bu karşıtlıklar, sadece ahlaki yargılarımızı değil,
aynı zamanda “varoluşu, mutluluğu ve toplumsal düzeni” anlama çabamızı da
şekillendirmiştir.
. İyilik-kötülük,
yararlı-zararlı, vicdanlı-vicdansız gibi karşıtlıklar, özünde değer yargılarını
ve seçimlerimizi ifade eden “zıt” kutuplardır.
. Bu
temel karşıtlıklar, “varoluşun ve ahlaki yaşamın çeşitli boyutlarını” açıklamak
için kullanılır.
A) Karşıtlıkların anlattığı
temel şeyler şunlardır:
1. Varoluşun Diyalektiği (Karşıtlıklar
Üzerine Kurulu Olma)
a-Birçok felsefi
ve dini gelenek, evrenin ve yaşamın karşıtlıklar üzerine kurulu olduğunu
(diyalektik yapı) öne sürer.
b-İyilik-Kötülük
karşıtlığı, tıpkı yaşam-ölüm, düzen-kaos, mutluluk-keder, sağlık-hastalık gibi
zıtlıklar silsilesinin bir parçasıdır. Örneğin, iyilik düzeni, kötülük ise
kaosu çağrıştırır.
c-Bazı
düşünürlere göre, kötülük mutlak bir varlık değil, iyiliğin yokluğu, eksikliği
veya iyilikten uzaklaşma durumudur. (Leibniz, Gazali'nin yorumları)
ç-Kötülük,
iyiliğin varlığını idrak etmemizi sağlayan bir "tamamlayıcı" olarak
bile görülebilir.
2. Ahlaki Davranışın Ölçütü
(Etik)
a-İyilik ve
kötülük kavramları, ahlak (etik) felsefesinin temelini oluşturur.
Ahlak, insan
davranışlarını "yapılması gereken" (iyi) ve "sakınılması
gereken" (kötü) olarak sınıflandıran ölçütler sunar.
b-İyi, ahlaken
değerli, olumlu anlam taşıyan eylem, istek ve nesneler bütünüdür.
Kötü ise bunun
zıttıdır.
c-Bu
karşıtlıklar, insanın özgür iradeye sahip olduğunu ve eylemleri arasından
"iyi" veya "kötü" olanı seçme gücüne sahip olduğunu
gösterir.
Hayvan
davranışları iyi-kötü diye nitelendirilemezken, insan eylemleri için bu ayrım
belirgindir.
3. Vicdan ve Sorumluluk
a-Vicdanlı-Vicdansız
karşıtlığı, ahlaki bir eylemi gerçekleştirme veya ondan kaçınma konusunda
bireyin içsel yargı mekanizmasını anlatır.
b-Vicdanlı olmak,
genellikle empati (duygudaşlık) ile ilişkilendirilir; yani kişinin, eyleminin
başkalarına vereceği zararı düşünmesi, haklarını gözetmesidir.
c-Vicdansızlık
ise empati eksikliği, bencillik, acımasızlık ve merhametsizlik gibi duyguların
sonucu olarak görülür.
Başkalarının
haklarını ve duygularını göz ardı etmek, kötülüğün kapısını açar.
Vicdansız
davranışlar, kişiyi ahlaki olarak sorumlu kılar ve yargılanabilir hale getirir.
4. Sonuç ve Yarar (Pragmatik
Yaklaşım)
a-Yararlı-Zararlı
karşıtlığı ise bu durumların daha pragmatik (yararcı) veya öznel boyutuna
odaklanır.
b-Filozof
Spinoza'ya göre:
-İyi (ve
Yararlı), kesinlikle bildiğimiz şeyin bizim için yararlı olduğunu anladığımız
şeydir.
-Kötü (ve
Zararlı) ise, iyi olan herhangi bir şeye sahip olmamızı engelleyen şeydir
(Kaynak 1.3).
c-Bu karşıtlık,
bir eylemin sonuçlarının mutluluk, sağlık veya huzur getirip getirmediğini
değerlendirmemizi sağlar.
ç-Örneğin, iyilik
mutluluk ve sevinç getirirken, kötülük hüzün ve kederdir (Kaynak 1.1).
d-Farabi'ye göre
iyilik, mutluluğa ulaştıran erdemli eylemlerdir (Kaynak 1.4).
B) Özetle:
. Bu
karşıtlıklar, evrenin ve insan doğasının zıtlıklar üzerine kurulu olduğunu
gösterir ve bize neyin arzu edilir (iyi, yararlı, vicdanlı) ve neyin arzu
edilmez (kötü, zararlı, vicdansız) olduğunu ayırt etme yeteneği sunarak ahlaki
ve yaşamsal seçimler yapmamızı sağlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: