14 Nisan 2025 Pazartesi

ÖĞRETMEN TRANSFERLERİ

.  ÖĞRETMEN TRANSFERLERİ    .

Türkiye'de milli eğitim bakanlığının kitleler halinde öğretmenleri başka yere sürmesi ne anlama gelir? (Bu bir toplumsal deneme projesi olabilir mi?)

Kitlesel öğretmen tayinleri, yani Milli Eğitim Bakanlığı'nın çok sayıda öğretmeni aynı anda farklı okullara veya bölgelere göndermesi, çeşitli anlamlara gelebilir ve tepkilere neden olur.

Bakanlığın öğretmenleri kitleler halinde başka yerlere sürmesi eğitimin kalitesi üzerinde etki yapar.

Toplu öğretmen transferlerinin eğitim kalitesi üzerindeki potansiyel etkisine ilişkin endişeler ülkeye hızla yayılmaktadır.

Araştırmalar, öğretim kadrosunda sık sık yapılan değişikliklerin öğrenme sürekliliğini bozarak, öğretmen-öğrenci etkileşimini azaltarak ve öğretmenlerin iş yükünü ve stresini artırarak öğrenci performansını olumsuz etkileyebileceğini göstermektedir.

"Kitlesel baskı yöntemleri demokratik değildir"; bu barışçıl "protesto hakkı" da dahil olmak üzere bireysel hak ve özgürlükleri vurgulayan "demokratik ilkelerle" örtüşmektedir.

Lise öğrencileri protestolarda bulunuyor. "Lise öğrencilerinin "protesto" ediyor olması önemli bir toplumsal olgudur.

İzmir'de Atatürk Lisesi öğrencileri ve mezunları bir araya gelerek öğretmen atamalarına tepki gösterdi.

Çok sayıda öğrencinin, liselilerin eğitimini kasıtlı olarak bozan ve potansiyel olarak toplumsal huzursuzluğa yol açan öğretmen transferleri ciddi etik endişelere yol açacaktır.

Öğrenci protestoları belirli olaylara tepki olarak başlasa bile kısa sürede yayılıp, daha geniş sosyopolitik şikayetlere, toplumun demokratik, ekonomik… sorunlarına yönelik "geniş protestolara" dönüşebilir.

Tarihsel olarak, öğrenci hareketleri genellikle daha geniş toplumsal hoşnutsuzluğun göstergeleri olmuştur ve kamu söylemini ve siyasi gelişmeleri şekillendirmede rol oynayabilir.

İstanbul belediye başkanının tutuklanması ve üniversite öğrencilerinin de dahil olduğu protestolar gibi Türkiye'deki son olaylar bağlamında, lise öğrencilerinin de endişelerini dile getirmeleri anlaşılabilir bir durumdur.

Bu transferleri planlı bir "toplumsal deney"e bağlamak somut kanıtlardan yoksundur.

Öğretmen transferlerinin hükümet tarafından düzenlenen kasıtlı bir "toplumsal deneyin" parçası olması düşük bir olasılık olsa bile "üzerinde" düşünülmelidir.

Hükümet politikalarının ve toplumsal huzursuzluğun olası sonuçlarını eleştirel bir şekilde analiz etmek önemlidir.

Bakanlık "öğretmen transferleri" için daha inandırıcı açıklamalar bulunmalıydı… örneğin idari kararlar, personel ihtiyaçları, politik motivasyonlar.

Bu tür eylemler muhtemelen yaygın bir kınamayla karşılanacaktır.

Protestolar gibi sosyal olgular karmaşıktır ve kontrol edilmesi zordur.

Bu olayların eğitim ve demokratik değerler üzerindeki olası etkileri hakkında bilgilendirici tartışmalara katılmak yine de büyük önem taşıyor.

.       Toplu transferler için "hangi nedenler" bulunabilir?

-Bakanlık, okullardaki öğretmen sayısını öğrenci sayılarına göre dengelemek ve norm kadro fazlası olan öğretmenleri ihtiyaç duyulan yerlere atamak isteyebilir. (Norm Kadro Uygulamaları)

-Öğretmenlerin hizmet puanları ve belirli bölgelerde zorunlu hizmet sürelerini tamamlamaları gibi kriterlere bağlı olarak rutin yer değiştirme işlemleri yapılabilir. Bu, özellikle zorunlu hizmet bölgelerindeki öğretmen açığını kapatmayı amaçlayabilir. (Hizmet Puanı ve Rotasyon)

-Yeni atanan sözleşmeli öğretmenlerin belirli bölgelere veya okullara görevlendirilmesi, kitlesel tayinler şeklinde görünebilir. (Sözleşmeli Öğretmen Atamaları)

-Bakanlık, farklı bölgelerdeki okulların öğretmen kadrolarını güçlendirerek eğitimde fırsat eşitliğini sağlamayı hedefleyebilir. Bu, özellikle dezavantajlı bölgelere deneyimli öğretmenlerin atanması şeklinde olabilir. (Eğitimde Fırsat Eşitliği)

-Bazı durumlarda, idari veya siyasi nedenlerle toplu tayinler yapılabilir. Bu tür kararlar, kamuoyunda tartışmalara yol açabilir. (İdari ve Siyasi Kararlar)

-Birden fazla okulun birleştirilmesi veya bazı okulların kapatılması durumunda, bu okullardaki öğretmenlerin başka okullara atanması gerekebilir. (Okul Birleşmeleri veya Kapatmaları)

   OLASI ANLAMLARI VE ETKİLERİ:

Kitlesel tayinler, bazı okullardaki deneyimli öğretmenlerin ayrılmasına ve yerlerine yeni veya farklı deneyime sahip öğretmenlerin gelmesine neden olabilir.

Bu durum, eğitim kalitesini olumlu veya olumsuz etkileyebilir.

Sürekli öğretmen değişiminin öğrenci başarısını olumsuz etkilediği yönünde araştırmalar bulunmaktadır.

Özellikle "isteği dışında" farklı yerlere atanan öğretmenlerin motivasyonu düşebilir.

Bu durum, öğretmenlerin performansını ve okula bağlılığını olumsuz etkileyebilir.

Sık öğretmen değişiklikleri, öğrencilerle öğretmenler arasındaki bağın zayıflamasına ve öğrenme sürecinin aksamasına yol açar.

Kitlesel tayinler, bölgeler arasındaki öğretmen dağılımını etkileyebilir.

İhtiyaç duyulan bölgelere atama yapılması olumlu olabilirken, bazı bölgelerdeki öğretmen açığı artabilir.

Öğretmenlerin farklı şehirlere veya bölgelere taşınması, onların "sosyal ve ekonomik" yaşamlarını etkileyebilir. Özellikle aile bütünlüğü ve yaşam standartları açısından zorluklar yaşanabilir.

Kitlesel tayinler, öğretmen sendikaları, veliler ve kamuoyu tarafından farklı karşılanabilir.

Uygulamanın gerekçesi ve sonuçları hakkında yoğun tartışmalar ve protestolar yaşanabilir.

Milli Eğitim Bakanlığı'nın kitleler halinde öğretmenleri başka yerlere sürmesi altında çeşitli nedenlerin  yattığı karmaşık bir durumdur.

Gerek öğretmenler, gerekse de kitle örgütleri ve halk bu durumu çok "olumsuz olarak görmektedir.

Bu tür uygulamaların eğitim sistemi, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki etkilerini dikkatle değerlendirmek ve açık bir iletişimle kamuoyunu bilgilendirmek önemlidir.

Kitleleri bölmek, güçlerini parçalamak, dayanışmalarını zayıflatmak.. olarak görülür.

Öğrencilerde şaşkın bir duruma düşmüştür, hem öğretmenlerinin, hem de kendilerin cezalandırıldıklarını düşünmekte, kabul etmemekte  ve protesto etmektedirler.

.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.04.14, MŞ.

.      (Araştırma ve değerlendirme yazım)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: