. ÖĞRETMEN TRANSFERLERİ .
Türkiye'de
milli eğitim bakanlığının kitleler halinde öğretmenleri başka yere sürmesi ne
anlama gelir? (Bu bir toplumsal deneme
projesi olabilir mi?)
Kitlesel öğretmen tayinleri, yani Milli Eğitim Bakanlığı'nın çok
sayıda öğretmeni aynı anda farklı okullara veya bölgelere göndermesi, çeşitli
anlamlara gelebilir ve tepkilere neden olur.
Bakanlığın
öğretmenleri kitleler halinde başka yerlere sürmesi eğitimin kalitesi üzerinde
etki yapar.
Toplu öğretmen transferlerinin eğitim kalitesi üzerindeki
potansiyel etkisine ilişkin endişeler ülkeye hızla yayılmaktadır.
Araştırmalar,
öğretim kadrosunda sık sık yapılan değişikliklerin öğrenme sürekliliğini
bozarak, öğretmen-öğrenci etkileşimini azaltarak ve öğretmenlerin iş yükünü ve
stresini artırarak öğrenci performansını olumsuz etkileyebileceğini
göstermektedir.
"Kitlesel baskı yöntemleri demokratik değildir"; bu
barışçıl "protesto hakkı" da dahil olmak üzere bireysel hak ve
özgürlükleri vurgulayan "demokratik ilkelerle" örtüşmektedir.
Lise
öğrencileri protestolarda bulunuyor. "Lise öğrencilerinin "protesto"
ediyor olması önemli bir toplumsal olgudur.
İzmir'de
Atatürk Lisesi öğrencileri ve mezunları bir araya gelerek öğretmen atamalarına
tepki gösterdi.
Çok sayıda öğrencinin,
liselilerin eğitimini kasıtlı olarak bozan ve potansiyel olarak toplumsal
huzursuzluğa yol açan öğretmen transferleri ciddi etik endişelere yol
açacaktır.
Öğrenci
protestoları belirli olaylara tepki olarak başlasa bile kısa sürede yayılıp,
daha geniş sosyopolitik şikayetlere, toplumun demokratik, ekonomik… sorunlarına
yönelik "geniş protestolara" dönüşebilir.
Tarihsel olarak, öğrenci hareketleri genellikle daha geniş
toplumsal hoşnutsuzluğun göstergeleri olmuştur ve kamu söylemini ve siyasi gelişmeleri
şekillendirmede rol oynayabilir.
İstanbul
belediye başkanının tutuklanması ve üniversite öğrencilerinin de dahil olduğu
protestolar gibi Türkiye'deki son olaylar bağlamında, lise öğrencilerinin de
endişelerini dile getirmeleri anlaşılabilir bir durumdur.
Bu transferleri planlı bir
"toplumsal deney"e bağlamak somut kanıtlardan yoksundur.
Öğretmen
transferlerinin hükümet tarafından düzenlenen kasıtlı bir "toplumsal
deneyin" parçası olması düşük bir olasılık olsa bile
"üzerinde" düşünülmelidir.
Hükümet politikalarının ve toplumsal huzursuzluğun olası
sonuçlarını eleştirel bir şekilde analiz etmek önemlidir.
Bakanlık
"öğretmen transferleri" için daha inandırıcı açıklamalar
bulunmalıydı… örneğin idari kararlar, personel ihtiyaçları, politik
motivasyonlar.
Bu
tür eylemler muhtemelen yaygın bir kınamayla karşılanacaktır.
Protestolar gibi
sosyal olgular karmaşıktır ve kontrol edilmesi zordur.
Bu
olayların eğitim ve demokratik değerler üzerindeki olası etkileri hakkında
bilgilendirici tartışmalara katılmak yine de büyük önem taşıyor.
. Toplu transferler için "hangi
nedenler" bulunabilir?
-Bakanlık,
okullardaki öğretmen sayısını öğrenci sayılarına göre dengelemek ve norm kadro
fazlası olan öğretmenleri ihtiyaç duyulan yerlere atamak isteyebilir. (Norm
Kadro Uygulamaları)
-Öğretmenlerin
hizmet puanları ve belirli bölgelerde zorunlu hizmet sürelerini tamamlamaları
gibi kriterlere bağlı olarak rutin yer değiştirme işlemleri yapılabilir. Bu,
özellikle zorunlu hizmet bölgelerindeki öğretmen açığını kapatmayı
amaçlayabilir. (Hizmet Puanı ve Rotasyon)
-Yeni
atanan sözleşmeli öğretmenlerin belirli bölgelere veya okullara
görevlendirilmesi, kitlesel tayinler şeklinde görünebilir. (Sözleşmeli Öğretmen
Atamaları)
-Bakanlık,
farklı bölgelerdeki okulların öğretmen kadrolarını güçlendirerek eğitimde
fırsat eşitliğini sağlamayı hedefleyebilir. Bu, özellikle dezavantajlı
bölgelere deneyimli öğretmenlerin atanması şeklinde olabilir. (Eğitimde Fırsat
Eşitliği)
-Bazı durumlarda,
idari veya siyasi nedenlerle toplu tayinler yapılabilir. Bu tür kararlar,
kamuoyunda tartışmalara yol açabilir. (İdari ve Siyasi Kararlar)
-Birden
fazla okulun birleştirilmesi veya bazı okulların kapatılması durumunda, bu
okullardaki öğretmenlerin başka okullara atanması gerekebilir. (Okul
Birleşmeleri veya Kapatmaları)
OLASI ANLAMLARI VE ETKİLERİ:
Kitlesel tayinler, bazı okullardaki deneyimli öğretmenlerin
ayrılmasına ve yerlerine yeni veya farklı deneyime sahip öğretmenlerin
gelmesine neden olabilir.
Bu
durum, eğitim kalitesini olumlu veya olumsuz etkileyebilir.
Sürekli
öğretmen değişiminin öğrenci başarısını olumsuz etkilediği yönünde araştırmalar
bulunmaktadır.
Özellikle
"isteği dışında" farklı yerlere atanan öğretmenlerin motivasyonu
düşebilir.
Bu
durum, öğretmenlerin performansını ve okula bağlılığını olumsuz etkileyebilir.
Sık öğretmen değişiklikleri, öğrencilerle öğretmenler arasındaki
bağın zayıflamasına ve öğrenme sürecinin aksamasına yol açar.
Kitlesel
tayinler, bölgeler arasındaki öğretmen dağılımını etkileyebilir.
İhtiyaç
duyulan bölgelere atama yapılması olumlu olabilirken, bazı bölgelerdeki
öğretmen açığı artabilir.
Öğretmenlerin farklı şehirlere veya bölgelere taşınması, onların
"sosyal ve ekonomik" yaşamlarını etkileyebilir. Özellikle aile
bütünlüğü ve yaşam standartları açısından zorluklar yaşanabilir.
Kitlesel
tayinler, öğretmen sendikaları, veliler ve kamuoyu tarafından farklı
karşılanabilir.
Uygulamanın
gerekçesi ve sonuçları hakkında yoğun tartışmalar ve protestolar yaşanabilir.
Milli
Eğitim Bakanlığı'nın kitleler halinde öğretmenleri başka yerlere sürmesi
altında çeşitli nedenlerin yattığı
karmaşık bir durumdur.
Gerek
öğretmenler, gerekse de kitle örgütleri ve halk bu durumu çok "olumsuz
olarak görmektedir.
Bu
tür uygulamaların eğitim sistemi, öğretmenler ve öğrenciler üzerindeki
etkilerini dikkatle değerlendirmek ve açık bir iletişimle kamuoyunu
bilgilendirmek önemlidir.
Kitleleri bölmek, güçlerini parçalamak, dayanışmalarını
zayıflatmak.. olarak görülür.
Öğrencilerde
şaşkın bir duruma düşmüştür, hem öğretmenlerinin, hem de kendilerin
cezalandırıldıklarını düşünmekte, kabul etmemekte ve protesto etmektedirler.
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.04.14, MŞ.
.
(Araştırma ve değerlendirme yazım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: