PERSPEKTİVLER
"Coronavirüs"ün
getirdikleri
Tüm
Bu Olan Bitenleri İzlerken
___
BUGÜN ___ 5 nisan 2020 ___
............ AYNİ
ZAMANDA ............
.....Kullanmamız
gereken bakış açıları şunlar olmalıdır:::::
:::::.
ÇEŞİTLİ SORULAR, SORGULAMALAR::::::::...
1.
Halk sağlığı bir bilim ve
sistematik olsa gerekir mi? Bizi ilgilendir mi?
2.
Tıp ve özellikle insan sağlığı
(Human Medicine) ne denli önemlidir?
3.
Bilimsel ilerlemeler doğru yönde
midir?
4.
Tıp ve farmakoloji, deneysel
araştırmalar ve buralara yapılan yatırımlar nereden gelmektedir?
5.
Bilimsel araştırmalar için
gerekli olan ödenekler nasıl sağlanıyor? Bu alan bir yatırım alanı mıdır?
6.
Kimler bu yatırımlara,
araştırmalara ve buluş sonuçlarını yaymakta karar verebilmektedir?
7.
Bilim insanlarına ve bilim
örgütlenmelerine ne kadar çok inanabiliriz?
8.
Görülmeyen canlılar ve
cansızlar. Bakteriler ve virüsler ile ilgili ne kadar bilgimiz var?
9.
Gelecek yılların savaşları nasıl
olacak?
10. Kim kimlere karşı ve hangi gerekçelerle, ne tür saldırılarda
bulunacaklar?
11.
Ekonomik sistemler değişecek mi?
12. Finans sistemi ileride neleri
kaldıracak, neleri getirecektir?
13.
Endüstriyel alanda üretim ve
insanın iş gücü olarak yeri nasıl olacaktır.
14. Dijital sözcüğü ileride ne anlama gelecek ve hangi alanlarda
egemen olacak?
15.
Ulusal eğitim ve öğretim
sistemleri, örgün eğitim denildiğinde en önemli konular olarak neler akla
gelmektedir?
16. Örgün eğitimde her okul türünde bir "halk sağlığı"
dersi olmalı mıdır?
17.
Veri arama, verileri saptama,
veri toplama, dijital merkezi sistem kurma, bilgilerin istatistik
değerlendirilmesi, verilerin değerlendirilmesinden elde edilecek son tablolar
ve bunları kimler algılayıp yön verecek, şeffaf ve güncel yayınlamalar nasıl
olmalıdır?
18.
Elde edilen bilgiler ve
değerlendirilmelerin bir bölümünün saklanıyor olması akla gelir mi? Niçin?
19. Evrensel değerler olarak neleri anlayabiliriz?
20. Ülkemizin
sağlık sistemi, sağlık alt yapısı, sağlık politikaları v. b. iyi bir görünümde
midir?
21.
Günümüzde pek de önem kazanmamış
olan "yaşlılar" bakımı ve yaşlıların tedavisi ve yaşlılar evi
konuları ileride nasıl bir önem kazanmalıdır?
22. Geriatri uzmanları ne iş yapar ve sistemdeki önemleri nelerdir?
23. Sağlık sisteminde hekimlerin ve uzman hekimlerin yanı sıra,
hemşirelik, hasta bakıcılığı,, temizlik görevlileri, laborantlar, büro
personeli ve yöneticilik uzmanları v. b. ilk akla gelen görevliler grubudur. Bunların
donanımları ve sayıları (ileriye dönük olarak baktığımızda) yeterli midir?
24. Yüksek
öğretim, enstitü ve üniversiteler bilimsel araştırmalar ve özgür, özgün
donanımlara sahip midir?
25. İnsan haklarının nasıl anlaşılması gerekir?
26. Evrensel demokratik ilkeler neler olmalıdır?
27. Küresel
ve ulusal ne gibi değişiklikler gelecektir?
28. Global
güçler bu salgın hastalık olayında nasıl değerlendirilmelidir?
29. İnsanların
duyguları, duyuları, algı sistemleri günümüzün dünyasında nasıl kullanılıyor,
nasıl etkileniyor?
30. Kapitalizm mi,
emperyalizm mi... hangisi ?
31.
Globalizm
ne anlama gelmektedir?
32. Komplo
teorilerinden hangileri artık bir varsayım (hayal, uydurma) değildir?
33. Günümüzün
toplumlarında sınıflar ve kitleler nasıl farklılıklar gösteriyor?
34. Hangi kitle (sınıf, grup)
nasıl bir düşünce ve davranış sergiliyor?
35. Devlet
ve devlet sistemleri, yönetimsel modeller nasıl farklılıklar gösteriyor?
Eksiklikler ve fazlalıklar neler olabilir?
36. SALGINLA
savaşta en çok görülen eksiklikler, "geç kalmışlık"lar nelerdir?
37.
Günümüzün
yurttaşları örgün eğitimde ileriye yönelik olarak başarılı bir eğitim ve
öğretimden geçirilmiş midir?
38. Hiç
bir zaman akla gelmeyen, fark bile edilmeyen, ama her bir an gündemi etkileyen
hangi endüstri-yatırım dalı vardır?
39. İleride
geriye dönüp bakabilenler olsa (tarihciler, bilim insanları) "bugün
"için neler saptamış olabilirler?
40. Virüs
salgını ve insanların, ekonominin ... çektiği sıkıntılar, kayıplar hangi
kesimlerin işine yaramış olabilir?
41. Çevre
sağlığı, küresel sorunlar, klima, ekonomi, bankacılık (finans yatırım), bilim,
dünyanın küresel örgütleri, siyasi partiler, belediyecilik.... her biri kendi
içinde ve de karşılıklı olarak nasıl etkilemişlerdir, etkilenmişlerdir?
42. Salgın hastalığın sürmesi
ne kadar bir zaman dilimi için ön görülür?
43. Yeni bir virüs türü
ortaya çıkmaz mı?
44. Viroloji
bilimi daha da çok geliştirilmeli midir?
45. Tek tip yurttaş
(Prototype) en azından hangi donanımlara sahip olmalıdır?
46. Sadece
okullarda öğrenilen "şey"ler yeterli midir?
47. Sosyal
çevre ne denli yararlıdır, gereklidir ya da yalıtılmış yaşama biçiminin
avantajları nelerdir?
48. Sıradan bir insan ile
eleştirel analitik yorumlara girebilen düşünebilen insan arasındaki
farklılıklar nerede ve nasıl anlaşılıyor?
49. Birey
olarak kendi gelişimimiz ve donanımımız için ne tür yöntemler geliştirmeli ve
hangi yolları seçmeliyiz?
50. Bu tür sorular,
sorgulamalar, bakış açıları "biz"i daha iyi düşünmeğe ve de olayları
ve arka planlarını anlamamıza yardımcı olur.
........
Saygılarımla...
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
2020.04.05., MŞ. 20:55
2020.04.05., MŞ. 20:55
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: