3 Nisan 2020 Cuma

Halk Sağlığı Örgün Eğitimde Yer Almalı

      Halk Sağlığı Örgün Eğitimde Yer Almalı
§        VİRÜS SALGINI gündeme geldiğinden bu yana dünyanın değişik bölgelerinden, ülkelerden haberler yayılmağa başladı.
§        Hasta sayısı, ölümler, test sayıları ve alınan önlemler, kararlar ... hiç durmadan basın yayın yolu ile, internet aracılığı ile yayılmağa başladı.
§        İlk günlerde ortaya sürülen "önlem"lere pek uyan ya da kabul eden olmasa da zaman ile bu öneriler kabul gördü.
§        Devletler belki de halkını paniğe itmemek endişesi ile oldukca yavaş kararlar aldı, yasaklar gecikti.
§        En önemli kurallar belirlendi, halka "lütfen" bunlara uyun denildi.
§        Birçok tıp uzmanı çeşitli tıp dallarının bakış açılarını yansıttılar, televizyonlarda açık oturumlarda konuyu ve ayrıntılarını tartıştılar.
§        Tehlikenin boyutu arttıkca, hastalık yayıldıkca ilk başta "yumuşak" gibi görülen kararlar sertleştirildi, önlemler artırıldı.
§        Halk ise kendi alışkanlıklarından ve "genel" dünya görüşlerinden pek de kopmadan yaşamağa devam etmek istedi.
§        Yasaklar getirildi ve uygulamaya sokuldu.
§        Cezalar belirlendi ve de her yerde olmasa da yavaş, yavaş cezalar kesilmeğe başlanıldı.
§        Toplum aslında böyle bir "salgın" konusunda çok daha önceden sistematik olarak bilgilendirilmeli idi.
§        Dünya tarihinde "salgın" hastalıkların getirdiği birçok felaket yaşanmış olmasına rağmen bu konu ne "eğitim sisteminde" ne de "genel bilgilendirme alanı"nda yer almadı.
§        Özel olarak "araştıranlar" ancak bu konularda bilgiye ulaşabildi.
§        Özellikle "virüs salgını" ile nasıl mücadele edilmesi gerektiği ve olası sonuçlar hiç de ciddiye alınmadı.
§        Bilim insanları ise her zaman böylesine bir tehlikenin olabildiğini ve "küresel" sonuçlarının çok büyük hasara yol açabileceğini biliyorlardı.
§        Devletler kendi "örgün eğitim" sisteminde bu konulara hemen, hemen hiç yer vermediler.
§        Türkiye yıllar içerisinde okul programlarını ve eğitim sistemini değişikliklere uğratmış ise de hiç birinde "salgın" hastalıklarla mücadele ve viral hastalıklardan korunma konusuna yer verilmedi.
§        Bu konu hiç bir zaman dikkati çekmedi ve okullarda ders konusu edilmedi.
§        Ele alınması gerekenler konular nelerdir?
-Virüs nedir?
-Bakteri nedir?
-Virüs ve bakteri insanlara ne gibi zarar verebilir?
-Virüs ve bakteri ile yaşamak nasıl olur?
-Hastalanmaya neden olan nedir?
-Hasta olmamak için neler yapılmalıdır?
-Hastalık duyulduğunda ne gibi durumlar ortaya çıkar?
-Devlet ve belediyeler nasıl davranmalıdır?
-Aile ve toplum ne gibi önlemler almalıdır?
-Halk sağlığı nedir, ne işe yarar?
-Enfeksiyon , bulaşma nedir nelere uyulması gerekir?
-Temizlik ve hijyen nedir, günlük yaşamda nelere uymalıyız?
-Hastalık bulaşmasına karşı neler yasaklanmalıdır?
-Salgın hastalıkların sonuçları neler olabilir?
-Dünyada görülmüş olan salgın hastalıklar ve sonuçları neler olmuştu?
-Beslenme nedir, sağlıklı beslenme nasıl olur?
-Ulusal ve küresel etki ne demektir?
             .......................................................................
__Bu soruların okulların kendi düzeylerine göre (sınıf) daha ilk yıllardan başlayarak ve artan bir öğretim içeriği ile programlarda yer alması acilen gereklidir.
__En küçük yaşlarda ailesindeki eğitim ile bu konularda bilinçlendirilmeğe başlanılan çocuk okula geldiğinde de belirlenmiş bir program çerçevesinde derslerinde hem teorik, hem de gerekli uygulamalı bir eğitim - öğretimden geçirilmelidir.
__Türkiye için temel eğitim yılları 12 yıl olarak kabul edildiğinde ve 12 yılın sonunda bilgili ve bilinçli bir kitle yaşamın içinde yerini alacaktır.
__Her hangi bir salgın hastalık gündeme düştüğünde yurttaşlar nerede, nasıl davranacaklarını bir "temel norm" olarak biliyor olmalıdırlar.
__Kim nerede ve nasıl davranmalıdır?
__Bireylere düşen davranış biçimleri nelerdir?
§        Bu tür halk bilimi ve halk sağlığı ie ilgili temel eğitim ve davranışları bilen ve uygulayan bir toplum kendisini çok daha iyi ve doğru koruyacaktır.
§        Bu tür bir temel sağlık, halk sağlığı eğitim ve öğretimi ülkenin tüm okullarında yaygın olarak uygulanmalıdır.
§        Hazırlıksız yakalanan toplumlar en çok hasarı gören toplumlar olacaktır.
§        Bu da nereden çıktı, diyerek düşünenler olabilir?
§        Her şey bitti de şimdi buna mı sıra geldi, diyenler de olacaktır.
§        Evet, tam da bu günlerde bu konu önem kazanmalıdır.
§        Yeni bir "dünyaya ve geleceğe bakış" zamanıdır.
§        Eski öğrenilmiş tüm kalıplar, şablonlar gözden geçirilmek ve elenmek durumundadır.
§        21. yüzyılın bu dönemi artık yep yeni görüş ve düşünceler getirmiştir.
§        Dijital dünya git gide çok daha önem kazanacak ve yaşamda yer alacaktır.
§        Ulusal devletler küresel gelişmelere ve olaylara duyarsız kalamaz.
§        Her ülke ilk önce kendi toplumunu hazırlamak ve onları korumak ile yükümlüdür.
§        Uluslararası kurumlarla, bilim insanları ile ortak bakış açısı ile, dayanışma ile çalışmalar yapılmalıdır.
§        Türkiye'de gerçekten kendi eğitim sistemine 21. yılın geleceğine hazırlanmak için gerekli adımlar acilen ve en bilinçli yöntemlerle alınmalıdır.
§        Nisan 2020de gözlemlediğimiz kadarı ile şu an toplum heniz tam bir donanım ve bilince, korunma sistematiğine sahip değildir.
§        Her gün ufak, ufak adımlarla, kararlarla virüsle savaş yapılmaktadır.
§        Tedavi, ilaç, araç, gereç, personel, aşı, hastaneler... ne kadar çok önemli ise, bunlardan asla vaz geçilmez ise de toplumun bilinçli ve kararlı olarak virüs savaşında olumlu davranması da önemlidir.
§        Devlet ve kamu kurumları da hiç zaman yitirmeden çok daha acil ve kararlı davranacaktır.
§        Kesin açık ve yaptırımları olan yasaklar şu anki toplum yapısına da çok daha uygundur.
§        Virüs yayılmasının kendi özelliği gereği hiç bir kişinin ayrımcılığa kapılmadan, umursamaz davranmadan
§        Virüsün vücutta 49 güne kadar kalabileceği ve bu nedenle de taşıyıcı olanın her an bir tehlike taşıyan olacağını hiç unutmamalıyız.
§        Bugün görülen yeni tabloda ise taşımalı trafikde, sokaklarda, pazar yerlerinde küçük küçük önlemler uygulanmaktadır.
§        Pazar yerleri için henüz "en uygun model" bulunamamış. Kargaşa yaşanıyor!
§        Zabıta ve polis görevlileri hem bir açıklama görevini yapmakta ve de gereken cezaları kesmektedirler.
§        Bu bile yeterli değildir. Gözden kaçan küçük ayrıntılar görülmektedir.
§        İnsanların oralara ulaşmaları (PTT önünde) toplanmaları, dolmuşlara ...binmeleri daha en baştan önlenmelidir.
§        Şu an TVde görüyorum: İnsanlar uzun bir kuyruk oluşturmuşlar, dip dibe bekliyorlar ve görevli bu insanların ateşini ölçüyor.
§        Peki bu tablo siz neyi anlatıyor?
§        Bir yandan ateş ölçerek, anonslar yapılarak doğru iş yapılırken, diğer yandan insanlar arka arkaya ve hiç aralık bırakmaksızın sırada tutuluyor....
§        Bunda eksik olan eğitim ve "bilinçli davranış" değil midir?
§        Kentlerin girişleri kapatılmış, taşıtlar tek, tek denetleniyor. Bir önlem olarak bu yöntem uygulanıyor.
§        Yurttaşların verdikleri yanıtlar ve gerekçeleri ise şaşırtıcı olabiliyor.
§        Otobüslerde, minibüslerde fazla olan yolcular aşağıya indiriliyor (salınıyorlar) ve sürücüye ya bir açıklama yapılıyor ya da ceza kesiliyor.
§        İyi bir uygulama belki.. ama o an o araçta bulunan kişilerin ve aşağıya indirilip, salını verilen kişilerin kimlikleri saptanılarak, kayıda geçirilemiyor.
§        Onlar taşıyıcı olamazlar mı? Onların kayıtlı olması ve takibi olabilmeli....
§        Bunun takibi nasıl olacak?
§        Yeni uygulama olarak pazar yeri denetleniyor, görevliler nasihatler veriyor, eve, gönderiyor, esnafa ceza yazıyor...
§        Görüntülere baktığınızda bir şeylerin yapılmakta olduğunu görüyorsunuz.
§        İlk bakışta iyi gibi görülüyor. "2 metre" mesafeye pek uyulduğu "söylenemez".
§        Kimler nerede bulunmaktadır, kişilerin kimlik kayıtları, yer ve saatle kayda geçilmiyor.
§        Ya da şöyle söylemek gerekir: "Yeni" sorunlara göre "başka modeller" geliştirilmelidir.
§        Buradaki ana sorun şudur: Her bir yer ve an için bir "şey" düşünülmeğe gerek duyuluyor.
§        Çok daha önceden, yıllar önceden bu konuda ne bir hazırlık ve de program var, ne de geliştirilmiş bir model...
§        Çok iyi bir önlem ve denetleme yaparken, yanlış ve eksik olanları da o görevlilerin daha bilinçli olarak algılayabilmesi de bir eğitim konusu değil midir?
§        Halk sağlığı konusunun temel ve örgün bir eğitim olduğunu çok geç kavrayacağız.
§        Evet, eğitim ve öğretim çok önemlidir.
§        Geç gelen öğrenme ise artık bir işe yaramayabilir
§        Küçük, küçük, parça, parça elde edilen öğrenmeler ve eğitilmeler ise genel bir tabloyu oluşturmayacağı için çok da yararlı olmayabilir.
§        Bugün çok önemli konu olan salgınla savaş var ise de yine de buna paralel olarak, parlamenterler, siyasi partiler, STK ve kuruluşlar bu açıkladığım konuda üzerilerine düşen hazırlığı, programları, tezler ve istemleri geliştirmelidirler.
§        Sağlıklı günlere, sağlıklı bireylerle ve de sağlıklı toplumla erişilir.
§        Biz de tek, tek bile olsa bunu istemeliyiz.
     Saygılarımla...
     Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2020.04.03, MŞ.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: