12 Eylül 2025 Cuma

TÜRK MİLLETİ

   TÜRK MİLLETİ   

A) Türk milleti' ifadesi ne anlama gelir?

Türk milleti ifadesi, Türkiye Cumhuriyeti'ni oluşturan bireyleri tanımlamak için kullanılan siyasi ve kültürel bir kavramdır.

Atatürk'ün ve Türkiye Cumhuriyeti'nin kurucu ideolojisinin temelini oluşturan bu kavram, etnik bir kökene değil, ortak bir kültüre, tarihe, dile ve geleceğe sahip olan insanları kapsar.

Bu söz, Atatürk’ün millet anlayışını ve bu anlayış doğrultusunda inşa ettiği ulus-devletin temel değerlerini anlamak açısından önemli bir başlangıç noktasıdır.

Millet kavramı, modern Türkiye’nin inşasında hem “düşünsel” hem de “siyasal” bir temel olarak öne çıkar.

Osmanlı’nın çok kimlikli yapısından ulus-devlet modeline geçiş sürecinde, hem Atatürk’ün pratiğe döktüğü millet anlayışı hem de Ziya Gökalp’in kuramsal katkıları belirleyici olmuştur.

Osmanlı’dan kalan dağınık toplumsal yapı içinde yeni bir millet yaratmak, Atatürk’ün en büyük vizyonlarından biriydi. Onun millet anlayışı, ortak dil, kültür ve ülkü birliği etrafında şekillenen kapsayıcı bir kimlik inşasını esas alıyordu.

Atatürk’ün devamında söylediği “Millet, dil, kültür ve ülkü birliği ile birbirine bağlı vatandaşların teşkil ettiği bir politik ve toplumsal heyettir” ifadesi, millet kavramını tanımlarken temel alınan ortak unsurları açıkça ortaya koyar.

Atatürk de bunu çok iyi anlamış ve imparatorluğun ardından geriye kalan kimliksiz bir halktan yeni bir millet yaratmıştır. Türk kimliğini, tarihini, dilini ve kültürünü yeniden tanımlamış ve bu unsurlar etrafında toplumu birleştirmiştir.

Atatürk, bu anlayışla “Ne mutlu Türk’üm diyene!” demiştir.

Burada “Türk olana” değil, “Türk’üm diyene” ifadesi kullanılmıştır; çünkü Türk olmak onun için bir soy ya da kan meselesi değil, ortak değerler, kültür, dil ve aidiyet meselesidir. Atatürk’e göre millet, bu değerler çerçevesinde kendini Türk olarak tanımlayan herkesin bir araya geldiği büyük bir bütündür.

. Mustafa Kemâl Atatürk, bir Türk milliyetçisidir.

22 Mayıs 1919'da yazdığı raporda millî birlik, millî egemenlik ve Türk duygusunu amaç edinmişti.

İlk hedef Türk milletinin Türkiye'de bağımsızlığını elde etmesidir.

Türk milletinin oluşumunda tabiî ve tarihî bağlar ki, dil birliği, tarihî hatıralar, ahlakî örf ve âdetlerde ortak karakter, yurt ve siyasî varlıkta birlik şartlarıdır ve bunların hepsi de Türk milletinde vardır.

Ortak kültür mirasına sahip fertlerin teşkil ettiği millî birlik ise, bütün bu unsurların bağları ile güçlenir.

Atatürk'ün deyimi ile, "Ne Mutlu Türküm Diyene" sözünü millî benliğimizin bir ifadesi olarak kullanabiliriz

.   Türkiye Cumhuriyeti'nin millet-ulus tanımı ta 1923'ten beri yurttaşlık bağını esas alır; Cumhuriyeti kuranlar "Türk Milleti" derken sadece ırk ve köken olarak Türk olanları değil, "Türkiye Cumhuriyeti'ne vatandaşlık bağıyla bağlı olan tüm yurttaşları", etnik köken, ırk, din ve mezhep bakımından ayırmadan “Türk Milleti” olarak tanımlamıştır.

Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş felsefesindeki ve kurucu 1924 Anayasası'ndaki Türk Milleti tanımı ırka, dine, mezhebe dayanmayan kavrayıcı, kapsayıcı, çağdaş ve demokratik bir tanımdır.
1924 Anayasası'nın 88.Maddesinde millet "Türkiye ahalisine din ve ırk farkı olmaksızın vatandaşlık itibariyle (Türk) ıtlak olunur" diye tanımlanır.
Atatürk de 1930'da “Vatandaş İçin Medeni Bilgiler” kitabında milleti, "Türkiye Cumhuriyeti'ni kuran Türkiye halkına Türk milleti denir" diye tanımlar.

Dünyanın uygar uluslarında bu yaklaşım geçerlidir.

Bu ifadeyi daha iyi anlamak için üç temel noktaya odaklanabiliriz:

-Siyasi ve Hukuki Anlamı: Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'na göre, "Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı bağıyla bağlı olan herkes Türk'tür."

Bu madde, Türk kavramının etnik değil, bir vatandaşlık bağı olduğunu açıkça ortaya koyar.

Yani, Türk olmak bir ırka mensup olmak değil, Türkiye'ye vatandaşlık bağıyla bağlı olmaktır.

-Kültürel Anlamı: Türk milleti, ortak bir kültürü, tarihi, değerleri ve idealleri paylaşan bir topluluktur. Bu ortak kültürel zemin, farklı etnik kökenlerden gelen insanları bir arada tutan en önemli unsurdur.

Örneğin, Türkçe ortak dilimizdir, tarih derslerinde öğrendiğimiz ortak bir tarihimiz vardır ve bayramlarımız, geleneklerimiz gibi ortak kültürel değerlerimiz bulunur.

-Yurtseverlik ve Birlik: "Türk milleti" ifadesi, aynı zamanda vatanseverlik ve birlik duygusunu pekiştirir. Farklılıkları bir kenara bırakarak, ortak bir YURT ve gelecek için bir arada durmayı vurgular.

Bu bağlamda, Türk milleti, ulusal bir kimlik oluşturarak bireylerin kendilerini daha büyük bir bütünün parçası olarak hissetmelerini sağlar.

.  Kısacası, “Türk milleti” ifadesi bir “etnisiteyi değil”, “Türkiye Cumhuriyeti'ne yurttaşlık bağıyla bağlı” olan ve ortak bir kültürü, tarihi ve geleceği paylaşan insan topluluğunu ifade eden kapsayıcı bir kavramdır.

B) Günümüzde bazı parti önderleri, liderleri “Türk Milleti” demekten kaçınıyor.

Bu bir büyük hatadır.

Günümüzde bazı siyasi liderlerin bu ifadeyi daha az kullanmasının farklı nedenleri olabilir:

O siyasetçinin güçsüz bir duruma gelmesine neden olabilir.

Bu durum ulusal kimliğin zayıflaması ve birliğin bozulması olarak algılanabilir.

Bu farklı bakış açıları bize daha geniş bir bağlamda değerlendirmemize olanak tanır.

   -Kapsayıcılık Arayışı: Siyasetteki yeni yaklaşımlar, Türkiye'deki farklı etnik ve kültürel kimliklere vurgu yaparak daha geniş bir toplumsal kesimi kucaklamayı hedeflemeyi düşünüyor olabilirler.

Bu ise güçlü bir ulus devlet yerine çok parçalanmış, küçük grupları öne çıkarı ve zayıflık belirtisi olur. Bir hata olur.

   -Küresel ve Postmodern Kimlik Tartışmaları: Batı emperyalizminin ortaya attığı ulus-devlet kavramının sorgulandığı, kimliklerin çoğulculuğuna daha fazla önem verildiği bir gündem getirilmek isteniliyor.

Bilinci yetersiz siyasetçiler güç odaklarının etkisi ile TÜRK MİLLETİ sözünü kullanmayıp, lafı döndürüyorlar.

   -Siyasi Rekabet ve Duyarsızlık: Siyasi partiler, kendi seçmen kitlelerinin duyarlılığını göz önünde bulundurarak farklı ifadeler kullanmayı seçiyor olabilir.

"Türk Milleti" ifadesinin, bazı kesimlerde “etnik bir tanım” olarak algılanması üzerinde yoğun baskılar olabilir.

Bunu kendilerince önemseyip, bu ifadeden kaçınmak isteyebilirler, ki bu doğru bir seçim değildir.

C) CHP’de “gelenler, gidenler ve gelecek olanların” hiçbiri “Türk milleti” diyemiyor

 CHP’nin başına geçecek olanlarla gidecek olanların ortak bir noktası var. “Türk milleti” sözü iki grubun da sözcülerin ağzından hiç çıkmadı.

Bu, 10 yıllık Kılıçtaroğlu döneminde de böyleydi.

Şimdiki grubun “sözcü ve liderlerinde” de böyle bir kavram yok.

Ama konu Atatürkçülüğe, Kuvayı Milliyetçiliğe geldiğinde de kimseye sözü bırakmıyorlar. “Anayasaya dokundurtmayız!” diyenler, aslında Anayasa’nın Türklüğü şekilsel değil öz olarak kabul etmeden savunulamayacağını bilmezden geliyorlar.

CHP’nin başında olup geçmişte “Atatürk’ün koltuğunda” oturduğunu iddia edenlerle şimdi aynı şeyi yapanlar, Atatürk’ün CHP’den de önce temel aldığı olgunun Türk milleti olduğunu görmemeye çalışıyorlar. 

Görünen odur ki, söylemden ve beyinlerden çıkan Türk milleti kavramı yüreklerinden de çıkmıştır ama buna rağmen halen Anayasa’yı savunacaklarını iddia ediyorlar.

Koltuk için mahkeme kararı bekleyenler, arka kapı politikaları yapanlar, şu an olanlar ve gelecek olanlar yani iki taraf da aynı noktadadır.

 Oysa “Türk milleti” diyebilen bir muhalefet, Türk siyasetinin belkemiğini oluşturmalıdır. *

.  Öğretmen GÖNEN ÇIBIKCI, 2025.09.12, G
.                   YAZININ TÜMÜNÜ OKUYUNUZ:
.              (Araştırma, inceleme ve değerlendirme yazısı)

Bazı alıntı kaynakları:
https://yarininkulturu.org/2025/08/08/turk-milleti-kimdir/
Sinan Meydan:
https://www.instagram.com/p/C7mw3JatkxH/?utm_source=ig_web_copy_link
.   “ATATÜRK'E GÖRE MİLLET VE TÜRK MİLLİYETÇİLİĞİ””
https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1664154
Prof. Dr. Şener Üşümezsoy 12 Eylül 2025
https://www.turksolu.com.tr/chpde-gelenler-gidenler-ve-gelecek-olanlarin-hicbiri-turk-milleti-diyemiyor/
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: