SOSYAL YARDIM
. BELEDİYELER ve SOSYAL YARDIM
. Belediyeler yasasında belediyelerin görev ve
sorumluluk alanında "Sosyal Yardım" diye adlandırılan bir bölüm var
mıdır?
. Eğer böyle bir görev tanımı yapılmış ise
bunun bir çerçevesi, koşulları ve veriliş biçimi çok açıkça ve tüm belediyeler
için geçerli olmak üzere hazırlanmış olması gerekir. (Belediye
yardımlarından yararlanma hakları)
. Bunun da her an açıkça "görülür ve
denetlenir" olması gerekir.
. Bunun yerine belediye başkanı ve diğerlerinin
gününü havasına göre az ya da çok yardım yapması ortaya çıkar. Bu ise hiç de
demokratik ve adil olmaz.
. Belediyeler yasası, Türkiye'deki
belediyelerin kuruluşunu, organlarını, yönetimini, görev, yetki ve sorumlulukları
ile çalışma usul ve esaslarını düzenleyen temel kanundur.
. Türkiye'deki belediyelerin kuruluşunu,
organlarını, yönetimini, görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve
esaslarını düzenleyen temel kanundur.
. Şu anda yürürlükte olan temel belediye yasası
5393 sayılı Belediye Kanunu'dur. Bu kanun, 3 Temmuz 2005 tarihinde kabul
edilmiş ve 13 Temmuz 2005 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe
girmiştir.
. Belediyeler yasasının temel "amacı",
belde sakinlerinin yerel "müşterek nitelikteki" gereksinimlerini karşılamak
üzere kurulan ve "karar organları" seçmenler tarafından "seçilerek"
oluşturulan, "idari ve mali özerkliğe" sahip bir "kamu tüzel
kişiliği" olan belediyelerin işleyişini düzenlemektir.
BELEDİYELER YASASI'NIN TEMEL UNSURLARI
VE İÇERDİĞİ KONULAR:
·
Belediyenin Kuruluşu ve Sınırları:
Bir
yerleşim yerinde belediye kurulması için gereken nüfus şartı (genellikle 5.000
ve üzeri), il ve ilçe merkezlerinde belediye kurulmasının zorunluluğu, belediye
sınırlarının tespiti ve değiştirilmesi gibi konuları düzenler.
·
Belediyenin Organları:
Belediye
meclisi, belediye encümeni ve belediye başkanının görev, yetki ve
sorumluluklarını tanımlar. Bu organların seçim usulleri, toplantıları, karar
alma süreçleri ve birbirleriyle olan ilişkileri bu yasada belirtilir.
·
Belediyenin Görev, Yetki ve Sorumlulukları:
Belediyelerin
yerine getirmekle yükümlü oldukları hizmetler (imar, çevre sağlığı, ulaşım,
altyapı, sosyal hizmetler, kültür vb.) ile bu hizmetleri yerine getirirken
sahip oldukları yetkiler ve bu görevlerin yerine getirilmesindeki
sorumlulukları detaylı bir şekilde açıklanır.
·
Belediyenin Yönetimi:
Belediyenin
idari yapısı, personel alımı, bütçe yönetimi, taşınır ve taşınmaz mal yönetimi,
ihaleler ve diğer mali konulara ilişkin düzenlemeler içerir.
·
Belediyenin Çalışma
Usul ve Esasları:
Belediyenin
karar alma süreçleri, hizmet sunma yöntemleri, diğer kamu kurum ve kuruluşları
ile olan ilişkileri, halkla ilişkileri ve şeffaflık ilkeleri gibi konuları
kapsar.
·
Belediye Meclisi ve Encümeni Çalışma Esasları:
Bu
organların toplantı düzenleri, gündem oluşturulması, karar alma çoğunlukları,
ihtisas komisyonları ve denetim mekanizmaları gibi konular ayrıntılı olarak
düzenlenir.
·
Belediye Başkanının Görev ve Yetkileri:
Belediye
başkanının seçimi, görev süresi, temsil yetkisi, belediye idaresindeki rolü,
meclis ve encümen kararlarını uygulama sorumluluğu gibi konuları içerir.
·
Mali Hükümler:
Belediyelerin
gelir kaynakları (vergiler, harçlar, bağışlar, merkezi yönetimden gelen paylar
vb.), bütçe hazırlama ve uygulama esasları, borçlanma yetkileri ve mali denetim
konuları düzenlenir.
·
İdari Vesayet:
Merkezi
idarenin (Valilik, İçişleri Bakanlığı) belediyeler üzerindeki denetim yetkisi
ve bu yetkinin sınırları belirlenir.
·
Hemşehri Hukuku:
Belde
sakinlerinin belediye karar ve hizmetlerine katılma, bilgi edinme ve belediye
yardımlarından yararlanma hakları düzenlenir.
. Belediyeler Yasası, Türkiye'deki yerel
yönetim birimi olan belediyelerin hukuki çerçevesini çizen kapsamlı bir
düzenlemedir.
. Belediyelerin etkin, verimli ve halkın
ihtiyaçlarına uygun hizmet sunabilmesi için temel bir dayanak oluşturur.
. BELEDİYELERİN GÖREV VE SORUMLULUK ALANINDA "SOSYAL YARDIM".
5393
sayılı Belediye Kanunu'nun 14. maddesinde belediyelerin görev ve sorumlulukları
arasında "Sosyal hizmet ve yardım" açıkça belirtilmiştir. İlgili
madde şu şekildedir:
Madde
14 - Belediyenin görev, yetki ve sorumlulukları: .
. Bu madde ve kanunun diğer ilgili hükümleri
çerçevesinde belediyeler, sosyal yardım alanında çeşitli görev ve
sorumluluklara sahiptirler.
(a) Bendinde sayılan genel görevlerin yanı
sıra belediyeler aşağıdaki görev ve sorumlulukları da yerine getirirler:
(i)
Bütçede yoksul ve muhtaçlar için ayrılan ödeneği kullanmak ve bu amaçla gerekli
hizmetleri sunmak.
(n)
Özürlülere yönelik hizmetleri yürütmek ve özürlüler merkezleri oluşturmak.
(o)
Kadınlar ve çocuklar için koruma evleri açmak. (Büyükşehir belediyeleri ile
nüfusu 50.000'i geçen belediyeler için zorunludur.)
(p)
Diğer kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum örgütleriyle işbirliği yaparak
yaşlılara, çocuklara, kadınlara, özürlülere ve yoksullara yönelik hizmetler
sunmak.
(ş)
Belde sakinlerinin ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sosyal amaçlı tesisler
kurmak, işletmek veya işlettirmek.
SOSYAL YARDIM GÖREVİ İÇİN HAZIRLANMIŞ
TÜZÜK VE ÇERÇEVELER:
Belediyeler
Kanunu, sosyal yardım hizmetlerinin "genel çerçevesini" çizmekle
birlikte, bu hizmetlerin uygulanmasına yönelik "detaylı" düzenlemeler
genellikle "Belediye Meclisleri" tarafından çıkarılan "yönetmelikler"
ile belirlenir.
Bu
yönetmelikler, belediyenin sosyal yardım politikalarını, yardım kriterlerini,
başvuru usullerini, yardım türlerini (nakdi, ayni, psiko-sosyal destek vb.) ve
bu hizmetlerden yararlanma koşullarını "ayrıntılı" bir şekilde
düzenler.
Her
belediyenin "kendi yerel gereksinim" ve olanaklarına göre farklılık
gösterebilen "Sosyal Yardım Yönetmeliği" veya "benzeri"
adlarda bir düzenlemesinin bulunması olasıdır.
Bu
yönetmelikler, belediyenin sosyal yardım hizmetlerinin "yasal dayanağını"
ve "uygulama çerçevesini" oluşturur.
Bu
tür bir yönetmeliğe ulaşmak için ilgili belediyenin internetteki sitesine
bakılabilir, doğrudan belediyenin "Sosyal Yardım İşleri Müdürlüğü"
ile iletişime geçilebilir.
Bu
birimler, belediyenin sosyal yardım politikaları ve uygulama esasları konusunda
ayrıntılı bilgi verebilirler.
Kısacası
tüm ülkede var olan belediyelerin bu konudaki görev ve yetkileri,
sorumlulukları "genel" olarak" verilmiştir. Belediyenin nüfus
alanına, parasal olanaklarına dayanan "orantısal",
"matematiksel" bir öngörü yapılmamış.
Böyle
olunca da belediye yönetiminde bulunanların "görüşlerine, eğilimlerine"
göre değişmektedir.
Bu
yardım işleri her zaman "söylentilere" yol açmaya, "haksızlıklara"
açık olmaktadır.
Seçmenler,
yurttaşların bilinçli, donanımlı ve uyanık olmaları durumunda seçilenler de
daha nitelikli olup, doğru işler yapacaktır.
Çeşitli
kaynaklardan yararlanıp, hazırladığım bu çalışmamdan anlaşılacağı gibi
yurttaşların düzeyi, niteliği, ahlaksal yapısı, donanımı çağcıl "uygarlık
düzeyinden" geride olmamalıdır ki yerel yönetimler çok demokratik, adil ve
başarılı olabilsinler.
Ayni
durum devlet yönetimindeki genel yapı için de geçerlidir.
Bir
devlet, bir toplum büyük sorunlar içerisinde ise, çöküş yaşanıyorsa, halkın
durumu gittikçe kötüleşiyorsa "adaletten ve hukuktan" çok şeyler
"yitirilmiş" demektir.
Böyle
bir yapı "oluşmasın" diye herkese "görev ve sorumluluk"
düşmektedir; duyarlı, çalışkan, bilinçli ve uyanık olmak gerekmektedir.
. Öğretmen
Gönen ÇIBIKCI, 2025.05.06, MŞ.
. (Araştırma ve
değerlendirme yazım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: