SAĞ PARTİLERİN SİYASETTE YÜKSELMESİ .
Türkiye
de sağ partiler neden yükseldi, bunda dış güçlerin hangi etkisi oldu?
Türkiye'de
sağ partilerin yükselişi karmaşık bir olgudur ve tek bir nedene indirgenemez.
Bu
yükselişte iç ve dış etkenlerin bir araya gelmesi etkili olmuştur.
A) İç Etkenler:
1-Ekonomik Sorunlar: İşsizlik, enflasyon ve gelir
dağılımındaki "adaletsizlik" gibi ekonomik sorunlar, halkın mevcut
siyasi düzen ve partilere olan güvenini sarsarak sağ partilere yönelmesine
neden olabilir.
Sağ
partiler genellikle ekonomik istikrar, düşük vergiler ve serbest piyasa
ekonomisi gibi "sözlerde", vaatlerde bulunarak seçmenlerin ilgisini
çekerler.
2-Kimlik Siyaseti: Sağ partiler, genellikle
milli, dini veya kültürel kimlik vurgusu yaparak seçmenlerin duygularına hitap
eder.
Din,
tarikat yapılanmasına destek vererek kendilerine çok kişinin "bağlanmasını"
planlarlar.
Özellikle
toplumsal değişimlerin hızlı yaşandığı dönemlerde, bazı kesimler kendi
kimliklerinin tehdit altında olduğunu hissedebilir ve bu da sağ partilere olan
desteği artırabilir.
3-Güvenlik Endişeleri: Terör, suç oranlarındaki
artış veya dış tehditler gibi güvenlik sorunları, seçmenlerin devletin
otoritesine ve güvenliğine daha fazla önem vermesine neden olabilir.
Sağ
partiler, genellikle güvenlik politikalarına daha fazla vurgu yaparak ve "sert
önlemler" önererek bu endişeleri gidermeye çalışır.
Kendilerinden
birilerinin "devlete" olmasını isterler ve de onların kendilerine
kolaylıklar tanıyacağına inanırlar.
4-Siyasi Temsil: Mevcut siyasi partilerin
seçmenlerin beklentilerini karşılayamaması veya yeterince temsil edememesi,
yeni arayışlara yol açabilir.
Sağ
partiler, bu boşluğu doldurarak ve seçmenlere yeni bir alternatif sunarak
desteklerini artırabilir.
Devlet
yönetimine geldiklerinde kendi "inançlarına" yakın bir "rejim"
kurulacağına inanmak isteyenleri kazanmak için propagandalar yaparlar.
5-Eğitim,
Öğretim: Türkiye'de sağ partilerin yükselişinde eğitim
sistemindeki eksikliklerin ve yanlışların da rolü bulunmaktadır.
Ancak bu etkinin karmaşıklığı ve boyutları üzerine
farklı görüşler bulunmaktadır.
6- İdeolojik saflara ayrılmak ve bölünmeler: 68 olaylarının etkisi ile bir
özgürlük dalgalanması yalanması sonucu sol, demokrat ve liberal kesimde
örgütlenmeler, daha sonra kendi içlerinde yeniden bölünüp, yapılanmalar,
gösteri ve yürüyüşler sonucu sola karşı bir çekinme ve kaçış yaşayan büyük
kitleler sağa yanaşmıştır.
7-Feodal Yapılar: Özellikler ülkenin çok
geniş bir alanında yayılmış ve hakimiyet kurmuş olan "ağalık" "aşiret"
sistemi ve onların tüm "toprak ve üretim" araçlarını ellerinde
tutabilmeleri sonucu, bölgesel halkın içinde bulunduğu dar ve tutsaklaştırıcı
durum özgür düşünceye, eğitim ve öğretim şansına yer verememektedir.
B) Eğitim Sisteminin Sağ Partilerin
Yükselişine Etkileri:
1-Değerler
Eğitimi: Eğitim sisteminde milli ve dini değerlere yapılan
vurgunun artması, bazı kesimlerde muhafazakar ve sağ görüşlerin güçlenmesine
zemin hazırlayabilir.
Özellikle tarih ve edebiyat derslerinde yapılan
vurgular, öğrencilerin kimlik ve aidiyet duygularını şekillendirerek siyasi
tercihlerini etkileyebilir.
2-Eğitim
Seviyesi: Araştırmalar, eğitim seviyesi düşük olan
bireylerin genellikle daha muhafazakar ve sağ görüşlere sahip olduğunu
göstermektedir.
Düşük kalitedeki öğretimler ile dar görüşlü ve yılgın,
umutsuz kitlelerin oluşmasına neden olunmuştur.
Eğitim sistemindeki eşitsizlikler ve fırsat
yetersizlikleri, bu kesimlerin sayısını artırarak sağ partilere olan desteği
artırabilir.
3-Dini
Eğitim: İmam hatip okulları gibi dini eğitim veren
kurumların sayısındaki artış, bazı kesimlerde dini değerlere daha fazla önem
verilmesine ve sağ partilere olan yönelimin artmasına neden olabilir.
4-Eleştirel
Düşünme Becerisi: Eğitim sisteminde eleştirel düşünme becerilerinin
yeterince geliştirilmemesi, öğrencilerin farklı görüşleri değerlendirme ve
sorgulama yeteneklerini zayıflatabilir. Bu da öğrencilerin daha kolay manipüle
edilmesine ve sağ partilerin söylemlerine daha fazla inanmasına yol açabilir.
5-Bilgi
Kirliliği: İnternet ve sosyal medyanın yaygınlaşmasıyla
birlikte bilgi kirliliği de artmıştır. Özellikle gençlerin bu mecralarda
karşılaştığı yanlış veya eksik bilgiler, siyasi tercihlerini etkileyebilir.
Sağ partiler, bu mecraları kullanarak kendi
propagandalarını yayabilir ve seçmenleri etkileyebilir.
Her türlü alanda kendi kurdukları ağlarla, taraftar
(troll) kitlesi ile yaptıkları geniş propagandalar sağ seçmenleri
kedeflemiştir.
C) Eğitim Sistemindeki Eksikliklerin
ve Yanlışların Rolü Hakkındaki Görüşler:
1-Bazılarına
Göre: Eğitim sistemindeki eksiklikler ve yanlışlar, sağ
partilerin yükselişinde önemli bir rol oynamaktadır.
Özellikle değerler eğitimi, eğitim seviyesi, "dini
eğitim" ve "eleştirel düşünme becerisi" gibi konular, sağ
partilerin seçmen tabanını "genişletmesine katkıda" bulunmaktadır.
2-Bazılarına
Göre İse: Eğitim sisteminin etkisi sınırlıdır ve sağ
partilerin yükselişinde "ekonomik, sosyal ve siyasi faktörler" daha
belirleyicidir.
Eğitim sistemi, seçmenlerin siyasi tercihlerini
etkileyebilir ancak tek başına belirleyici bir faktör değildir de denilebilir.
3-Çağdaş,
demokratik, analitik, eleştirel bir eğitim sistemi olsa idi çok daha bilinçli
ve uyanık, aklını kullanabilen, sorgulayıcı, araştırıcı, çözümcül yollar
bulabilen kuşaklar yetişebiklirdi ve bu kuşaklar gerici, sağcı, totaliter
eğilimlerden yana olmazdı.
4-İş
eğitimine yönelik eğitim ve öğretim ile çok becerikli, çözümcül, çalışkan ve
çok yönlü öğrenciler yetiştirilebilirdi.
Bu
sistemde yetişen kuşaklar çok daha ilerici, demokrat ve bilinçli yurtseverler
olarak çağın dışında kalan, gerici ve sağcı politikalara ödün vermezlerdi. (Köy
Enstitüsü örneği)
Ç) Dış Etkenler:
1-Küreselleşme: Küreselleşme, ülkeler
arasındaki ekonomik ve kültürel etkileşimi artırırken, bazı kesimlerde ulusal
kimlik ve değerlerin "erozyona" uğradığı endişesini de beraberinde
getirebilir. Sağ partiler, bu endişeleri "kullanarak" ve
küreselleşmeye karşı "daha milliyetçi", dinci bir duruş sergileyerek
seçmenlerin desteğini kazanabilir.
2-Göç: Göçmen akınları, bazı
ülkelerde toplumsal gerilimlere ve yabancı düşmanlığına neden olabilir.
Sağ
partiler, genellikle "göç karşıtı" politikalar savunarak ve
göçmenleri sorunların kaynağı olarak göstererek bu tepkileri "kendi lehlerine"
çevirmeye çalışabilir.
3-Uluslararası Konjonktür: Dünyadaki bazı ülkelerde sağ
partilerin yükselişi, diğer ülkelerdeki benzer hareketlere "ilham"
kaynağı olabilir.
Ayrıca,
bazı "dış" güçler, "kendi
çıkarlarına hizmet" eden sağ partileri destekleyebilir veya "finanse"
edebilir.
D) Dış Güçlerin Etkisi:
1-Dış
güçlerin sağ partilerin yükselişinde ne kadar etkili olduğu tartışmalı bir konu
olsa da gizli, açık verdikleri destekler olmaktadır.
2-Bazı
iddialara göre, dış güçler, sağ partileri destekleyerek veya finanse ederek
onların "güçlenmesine" katkıda
bulunabilir ve bu partilerin yükselişinden "kendilerine
yarar" sağlanacağını bilirler.
Ancak,
bu iddiaların kanıtlanması zordur ve genellikle komplo teorileri olarak
nitelendirilir.
Yine
de bu alanda araştırmalar ve yazılmış kitaplar
bulunmaktadır.
E) Kısa özet:
Türkiye'de
sağ partilerin yükselişi karmaşık bir süreçtir ve iç ve dış etkenlerin bir
araya gelmesiyle şekillenir.
Bu
yükselişte ekonomik sorunlar, kimlik siyaseti,
güvenlik endişeleri, siyasi temsil,
küreselleşme, göç ve uluslararası konjonktür gibi etkenler etkili
olmuştur.
Son 75
yılık geçmişte özellikle sağcı partilerin dinci
siyasetleri kullanmaları, yayılmaları ve de yapılanmaları çok açık olmuştur.
Dinci,
islamcı partiler kurulmuş ve dinci propagandalar
ile siyasette yer almışlardır.
Dış
güçlerin etkisi ise daha tartışmalı bir konudur ve daha fazla araştırma
gerektirmektedir.
Algı-zihin operasyonları, medya kullanımı ve zihinleri tutsak
alma programlarının çok yüksek bir başarı oranı olduğunu düşünüyorum.
Ne
yazık ki son dönemde sağcı iktidarlar "enflasyonu" önleyememiş ve "toplumsal
sorunların artışını" durduramamıştır, halk büyük bir yoksulluğa düşmüştür.
. Kısa özetlemelerden oluşan bu yazım yalnızca "düşünce
üretmeye" yardımcı olsun diyedir ve her hangi bir siyasi amacı ve parti
taraftarlığı gütmemektedir.
. Bugün için istenilmesi gereken çağcıl,
demokrat, uygarlık düzeyi yüksek, Atatürkçü, aklını kullanabilen, bilinçli, kişilik
özellikleri ve ahlaki düzeyi yüksek… yurttaşlar yetiştirebilmektir.
. Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
2025.02.22, MŞ
. (Kişisel
araştırma ve değerlendirme yazım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: