7 Nisan 2021 Çarşamba

ERKEN YAŞ ÇOCUĞA

    "ERKEN YAŞ ÇOCUĞA" ÇİZGİ ÖZGÜRLÜĞÜ

·       Çocukların kendilerini tanımaları ve sanatsal yöne eğilimlerini göstermeleri için onlara küçük yaşlarda neler yapılabilir?

·       İki ana kural ilk adım için çok önemli:

    1) Yaşı ne denli küçük ise üzerinde çalışacağı taban (kağıt) o denli büyük olmalıdır.

   2) Yaşı ne denli küçük ise eline alacağı kalemler o denli kalın çizer olmalıdır. Fırça ile çalışacaksa da ilk adımları büyük fırçalar olmalıdır.

·       Benim önerim ilk başlarda keçe kalemler olmalıdır.

·       Daha sonra renk çalışmaları olabilir.

·       Daha da sonra belki sulu boya olabilir.

·       Mumlu kalemler de çok yaygın kullanılır. Ben bunu hiç tercih etmedim.

·       Kuru kalem ve kurşun kalem çalışmaları ise daha ileri yaşlarda örneğin 7- 8 yaşlarında olmalıdır.

·       Küçük çocuğa DIN-A 4 resim defteri ve kalın keçeli kalemler verebilirsiniz.

·       İstediği gibi karalasın, çizsin, renklendirsin.

·       Sadece yırtmak yok!

·       İstediği zaman bıraksın .. Yeni başlasın..

·       Tekrar daha önce yaptığını eline alabilir ve devam edebilir.

·       Siz sadece temiz çalışmasını söyleyin.

·       Çizgilerini o kendisi belirlesin. ...

·       Bir çalışmada üç evreyi düşünebiliriz:

1) Kalın ve kaba çizgilerle kağıdın üstüne "içinden geldiği" gibi çizimler yapmak.

2) Biraz daha ince bir keçe kalemle dajha önce çizilmiş olanların üzerine "ekleme" çizimler yapmak.

3) Biraz daha ince bir kalem ile daha önceki çizimlerin eklemelerle geliştirilmesi.

·       Siyah keçe kalem ile göreceksiniz, çocuklar çok güzel "yapıtlar" ortaya çıkarabileceklerdir. Bunları böyle bırakabilirsiniz.

·       Renkli çalışmalar da olsun dediğinizde ise yine önce kalın keçe kalemlerle başlamak çocuğun önünü açacaktır.

·       8-10 yaşlarında çocuk artık sulu boyaya ve ince çalışmalara hazır olmuş olacaktır.

·       İncelikler, ayrıntılı çalışmalar, fotoğrafsal görüntülü objeler tasarlamağa başlama yaşı da ortalama olarak bence yine 9-10 yaşlarında bir olgunluğa erişmiş olacaktır.

·       Çok küçük yaştaki çocukların çalışması için de parmak ve avuş içi çalışmalarını da yaptırmak olabilir.

·       Bu durumda yine büyük ölçülerde kağıtlar kullanılır. Boya için ise bu iş için hazırlanmış boyalar satılmaktadır.

·       Bana sorarsanız şunu önerebilirim: Duvar boyalarında kullanılan renklendirici tüpler (300-500 ml) kullanılabilir. Hem çok ucuzdur, hem de işe çok yarar. Çocuk küçük ise bu tüplerden çıkarılacak renkleri siz ona önceden hazırlayıp önüne koyabilirsiniz.

·       Çocukların beyinsel etkenliklere girebilmesi hem kişiliğinin gelişmesine yarayacaktır, hem ye yine beyinsel gelişiminde çok yararlı olacaktır.

·       Bir önerim de şu olacaktır:

·       Tüm bu çalışmalar sizin ve özellikle de çocuğunuz için "NORMAL" sıradan bir çalışma gibi olmalıdır.

·       Aşırı övgüler, aşırı yönlendirmeler ve de yargılamalar, gereksiz müdahaleler yarardan çok zarar verecektir.

·       Ana amaç nedir, diye iyi düşünmek gerekir.

- Amacımız çocuğun zamanını iyi ve yararlı değerlendirebilmesidir.

- Amacımız: Çocuğun yeteneklerinin ortaya çıkarılabilmesi ve geliştirilmesidir.

- Amacımız : Toplumda ve yaşamda "sanatsal duygulara" yaklaşmaya hazır olabilmesidir.

- Amacımız: Aile içerisinde birlikte ve uyumlu bir ortak beraberliğin, çalışmanın yapılabilmesi aile yaşamına huzur ve mutluluk verecektir. (sosyal amaç)

·       Beden, zihin, el, göz, kol, parmak "koordinasyonu"nun işlerliliğinin ve gelişiminin sağlanmasıdır. (Eşgüdümsel amaç)

·       Ama hiç bir zaman çocuğun bir "sanat eseri" çıkarmasını beklemeyin.

·       Çalışmalar, desenler, boyamalar, resimler belli bir yerde ve özenle korunmalıdır.

·       Bir deneseniz, olur mu?

·       Göreceksiniz çok sevineceksiniz.

.  Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,

.   2021.01.30, MŞ.

 

 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: