__ Öğrencilerin Başarılarının Değerlendirilmesi __
·
Her
ülke kendi sosyal ve hukuksal düzenine ve yapısına göre,
dünyaya bakışına göre bir
"okul, eğitim, öğretim sistemi" kurar, geliştirir ve uygular.
·
Türkiye'de
eskiden birçok içeriği kapsayan
"maarif"
sözcüğü vardı.
·
Milli
eğitim bakanlığı bu tür işlerle görevli ve sorumludur.
·
Eğitim ve öğretim ülke genelinde belli bir bakışa, ilkelere ve programlara, yasa ve
yönetmeliklere uygun olarak belli yaş gruplarına göre
okullarda görülür.
·
Türkiye
son yıllarda ne
yazık ki çok
kargaşa yaşayan bir ülke olmuştur.
·
Okul
işleri çok
yönlülük ve çeşitlilik
göstermiştir.
·
Devlet
okullarının yanı sıra onlara
rekabet eder durumda bir de özel okullar çıkmıştır.
·
Öğrencileri durumlarını düşünmekten
önce öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik eğitimine bakmak da çok yararlı olacaktır.
·
Bir
de günlük yaşamda bu
alanda ne hassa konu olan NOT verme, ölçme ve değerlendirme vardır.
·
Öğrencinin geleceğini ilerideki mesleğini, yaşamını
etkileyecek olan gözle görülen etken notları olmaktadır. Notlarının düzeyine
göre gideceği üst sınıflar ya da
okullar belirlenmektedir.
·
Peki,
öğrencinin aldığı notlar "neye" göre verilmiştir?
·
Hangi
sisteme ve kriterlere göre not verilmiştir. Yazılı sınavların kalitesi, düzeyi
ve değerlendirilmesi
(not verme işi) ne kadar doğru ve adil olmaktadır?
·
Öğretmenlerin yetiştirilmesinde bu konuda ne denli bir alt
yapı sağlanmıştır?
·
Öğrencinin aldığı notun yeniden incelenmesi ve incelenme
alt yapısını görme, sorgulama olanağı var mıdır?
·
Eğitim ve öğretim dalındaki örgütlenmeler, dernekler ve sendikalar ne kadar duyarlı ve bilgilidirler?
·
Veliler
bu alanda ne durumdadırlar, onlara
yardım eden , yol
gösteren var mıdır?
·
Ben
kendi öğretmenlik yıllarım içerisinde görev yaptığım çeşitli okul
tiplerinde ve yaş gruplarında ve ders alanlarında neler yaşadım, ne gibi
deneyimler elde ettim, kendimi nasıl geliştirdim, hangi
ilkelerle ve yöntemlerle "öğrenci başarılarının değerlendirilmesi" konusunda çalıştım?
·
Bunları
bir an kısaca bir düşündüm ve gözden geçirdim:
·
Çok
adil ve sisteme dayalı bir not
verildiğine ben pek inanmıyorum.
·
Kendi
çalışmalarımda "not sistemi" ve "not
skalası" ile
ilgili incelemelerde bulunmuştum.
·
Öğrencilerime yaptığım sınavlarda ayni zamanda değerlendirme çizelgesi hazırlayıp, en ince
detayına kadar ön
görüp saptamalarda bulunduktan "sonra" yazılı kağıtlarını okuyup tek, tek değerlendirmiş idim.
·
Ayrıca "kanaat" notu için de her
bir öğrenciye ait
"öğrenci değerlendirme tutanağı hazırlardım.
·
Not
vermek durumunda olan öğretmenin genel olarak
çok hassas ve adil bir not verecek durumda olması gerekir.
·
Öğretmenin kişisel istekleri ve duygularıyla öğrenci değerlendirilemez.
·
Verilen
notun değerlendirmesi
bu nedenle bilimsel bakış açısına dayanmalıdır.
·
Bazı çevrelerde bilimsel olarak hazırlanmış puantaj çizelgesi de uygulanıyordu.
·
Sınıfın ve okulun asıl yapısına, taşıdığı yükümlülüklere
ve de sınıfların durumuna (yaşına) bakılarak doğru ve adil değerlendirmeler yapılmalıdır.
·
Farklı okul tiplerinde ve programlarında doğal olarak farklı öğrenci değerlendirmeleri yapılacaktır.
·
Örneğin ilkokul 1. ve 2. sınıflarında öğrencilere rakamsal not verilmez.
·
Öğretmenlerin meslek içi yetiştirilmeleri katılabilecekleri seminerler, kurslar da
önemlidir.
·
Her
şeyden önce
aslında ülkenin
ve dünyanın genel
durumuna, gereksinimlerine ve gidişine uygun bir sitem ve programlama olmalıdır.
·
Okulların ve personelin donanımları, refahı ve çağdaş yaklaşımları ile de kalite ve düzey göstergelerine
sahip olunur.
·
Tüm
bunları o ülkenin
genel yapısına, okullarına ve eğitim
anlayışlarına, ekonomik durumuna göre bakmak ve
incelemek gerekir.
·
Yani
her bir ülke ayni konumda ve yapıda olamayabilir.
·
Çok
mu gereksiz yazdım?
·
"Gündem
bu mu şimdi", diyebilirsiniz.
·
Bu
konu beni tüm yaşamımda ilgilendirmiş olan hassas bir konu olmuştu.
·
Bugün
de her yerde okul yaşamı içerinde bulunan herkesi yine
ilgilendirmektedir.
·
Artık etken olarak, resmen bir öğretmenlik görevinde bulunmayanlar için
olduğu kadar anne, babayı ve de dedeleri, nineleri
bile ilgilendirecek bir konudur aslında.
·
Bazen
haberlerde karşılaştığımız olur: "Şu ülkede eğitim, öğretim,
okullar..."
diye yazılar okuruz...
·
zaman
yeniden aklımıza takılır, gündeme
gelir "okul
ve öğretim işleri"....
·
Bugün
de ben kısaca yazdım.
·
En
iyi dileklerimle...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: