9 Aralık 2020 Çarşamba

Öğrencilerin Başarılarının Değerlendirilmesi

 __  Öğrencilerin Başarılarının Değerlendirilmesi  __

·        Her ülke kendi sosyal ve hukuksal düzenine ve yapısına göre, dünyaya bakışına göre bir "okul, eğitim, öğretim sistemi" kurar, geliştirir ve uygular.

·        Türkiye'de eskiden birçok içeriği kapsayan "maarif" sözcüğü vardı.

·        Milli eğitim bakanlığı bu tür işlerle görevli ve sorumludur.

·        Eğitim ve öğretim ülke genelinde belli bir bakışa, ilkelere ve programlara, yasa ve yönetmeliklere uygun olarak belli yaş gruplarına göre okullarda görülür.

·        Türkiye son yıllarda ne yazık ki çok kargaşa yaşayan bir ülke olmuştur.

·        Okul işleri çok yönlülük ve çeşitlilik göstermiştir.

·        Devlet okullarının yanı sıra onlara rekabet eder durumda bir de özel okullar çıkmıştır.

·        Öğrencileri durumlarınışünmekten önce öğretmen yetiştirme ve öğretmenlik eğitimine bakmak da çok yararlı olacaktır.

·        Bir de günlük yaşamda bu alanda ne hassa konu olan NOT verme, ölçme ve değerlendirme vardır.

·        Öğrencinin geleceğini ilerideki mesleğini, yaşamını etkileyecek olan gözle görülen etken notları olmaktadır. Notlarının düzeyine göre gideceği üst sınıflar ya da okullar belirlenmektedir.

·        Peki, öğrencinin aldığı notlar "neye" göre verilmiştir?

·        Hangi sisteme ve kriterlere göre not verilmiştir. Yazılı sınavların kalitesi, düzeyi ve değerlendirilmesi (not verme işi) ne kadar doğru ve adil olmaktadır?

·        Öğretmenlerin yetiştirilmesinde bu konuda ne denli bir alt yapı sağlanmıştır?

·        Öğrencinin aldığı notun yeniden incelenmesi ve incelenme alt yapısını görme, sorgulama olanağı var mıdır?

·        Eğitim ve öğretim dalındaki örgütlenmeler, dernekler ve sendikalar ne kadar duyarlı ve bilgilidirler?

·        Veliler bu alanda ne durumdadırlar, onlara yardım eden , yol gösteren var mıdır?

·        Ben kendi öğretmenlik yıllarım içerisinde görev yaptığım çeşitli okul tiplerinde ve yaş gruplarında ve ders alanlarında neler yaşadım, ne gibi deneyimler elde ettim, kendimi nasıl geliştirdim, hangi ilkelerle ve yöntemlerle "öğrenci başarılarının değerlendirilmesi" konusunda çalıştım?

·        Bunları bir an kısaca bir şündüm ve gözden geçirdim:

·        Çok adil ve sisteme dayalı bir not verildiğine ben pek inanmıyorum.

·        Kendi çalışmalarımda "not sistemi" ve "not skalası" ile ilgili incelemelerde bulunmuştum.

·        Öğrencilerime yaptığım sınavlarda ayni zamanda değerlendirme çizelgesi hazırlayıp, en ince detayına kadar ön görüp saptamalarda bulunduktan "sonra" yazılı kağıtlarını okuyup tek, tek değerlendirmiş idim.

·        Ayrıca "kanaat" notu için de her bir öğrenciye ait "öğrenci değerlendirme tutanağı hazırlardım.

·        Not vermek durumunda olan öğretmenin genel olarak çok hassas ve adil bir not verecek durumda olması gerekir.

·        Öğretmenin kişisel istekleri ve duygularıyla öğrenci değerlendirilemez.

·        Verilen notun değerlendirmesi bu nedenle bilimsel bakışısına dayanmalıdır.

·        Bazı çevrelerde bilimsel olarak hazırlanmış puantaj çizelgesi de uygulanıyordu.

·        Sınıfın ve okulun asıl yapısına, taşıdığı yükümlülüklere ve de sınıfların durumuna (yaşına) bakılarak doğru ve adil değerlendirmeler yapılmalıdır.

·        Farklı okul tiplerinde ve programlarında doğal olarak farklı öğrenci değerlendirmeleri yapılacaktır.

·        Örneğin ilkokul 1. ve 2. sınıflarında öğrencilere rakamsal not verilmez.

·        Öğretmenlerin meslek içi yetiştirilmeleri katılabilecekleri seminerler, kurslar da önemlidir.

·        Her şeyden önce aslında ülkenin ve dünyanın genel durumuna, gereksinimlerine ve gidişine uygun bir sitem ve programlama olmalıdır.

·        Okulların ve personelin donanımları, refahı ve çağdaş yaklaşımları ile de kalite ve düzey göstergelerine sahip olunur.

·        Tüm bunları o ülkenin genel yapısına, okullarına ve eğitim anlayışlarına, ekonomik durumuna göre bakmak ve incelemek gerekir.  

·        Yani her bir ülke ayni konumda ve yapıda olamayabilir.

·        Çok mu gereksiz yazdım?

·        "Gündem bu mu şimdi", diyebilirsiniz.

·        Bu konu beni tüm yaşamımda ilgilendirmiş olan hassas bir konu olmuştu.

·        Bugün de her yerde okul yaşamı içerinde bulunan herkesi yine ilgilendirmektedir.

·        Artık etken olarak, resmen bir öğretmenlik görevinde bulunmayanlar için olduğu kadar anne, babayı ve de dedeleri, nineleri bile ilgilendirecek bir konudur aslında.

·        Bazen haberlerde karşılaştığımız olur: "Şu ülkede eğitim, öğretim, okullar..." diye yazılar okuruz...

·        zaman yeniden aklımıza takılır, gündeme gelir "okul ve öğretim işleri"....

·        Bugün de ben kısaca yazdım.

·        En iyi dileklerimle...

 .     Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2020.12.09, MŞ.


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: