28 Haziran 2020 Pazar

Yabancı Dil Olarak Türkçe


Yabancı Dil Olarak Türkçe
- 25 Şubat 2000 -
Almanya eğitim sistemi içerisinde TÜRKÇE dersi bir "yabancı dil" olarak tanınmalı ve kabul görmelidir.
Örneğin Gymnasium okul tipinde olabilmelidir.
Özellikle Türk kökenli çocuklar seçmeleri gereken bir yabancı dil olduğunda okulundaki dersler arasından Türkçe'yi seçebilmelidir.
Birinci yabancı dil İngilizce olduğunda seçmeli 2. yabancı dil Türkçe olabilmelidir.
Öğrencinin Türkçe dersine katılımı ona bir varsıllık ve bir öncelik kazandırmalıdır.
Öğrenciler bu dersten zevk alabilmelidirler.
Derse katılımın önemine ve yararına okuldaki diğer Alman öğretmenlerin de inanabilecekleri bir düzene ulaşılmalıdır.
Bunun da yolu bu dersin o okul programlarında bir yabancı dil kapsamına alınabilmesini sağlamak olabilir.
Orta düzeydeki okullarda (Hauptschule- Realschule-Gesamtschule-Gymnasium) yabancı dil olarak kabul edilebilecek Türkçe dersi olmalıdır.
Bu dersin uygulanmasında basamaklamalar olabilmelidir.
Ayrıca bu derse yalnızca anadili Türkçe olan öğrenciler değil, istekli olan diğer öğrenciler de katılabilmelidir.
Bu nedenle de bu ders çekici bir duruma getirilmelidir.
Bu ise birçok eyalette şu an olası değildir.
Yalnızca, bazı lise düzeyi okullarda ikinci ya da üçüncü yabancı dil olarak okutulması tartışılması gözlenmektedir.
Örneğin, liselerde 7. sınıftan başlayarak  bir "ikinci yabancı dil olarak Türkçe dersi"  olabilir.
Yine bunun gibi lise 9. sınıftan sonra "üçüncü yabancı dil olarak Türkçe" düşünülebilir.
Bu dersler doğal olarak tüm öğrenciler için geçerli olacaktır ve öğrencilerin aldıkları notlar karnelerine işlenilecektir.
"Almanya Federal Cumhuriyeti Eğitim Bakanları Ortak Kurulu" 13 ekim 1995 tarihinde "Abitur sınavlarında Türkçe dersinin sınav koşullarının tek düzenliliği" konusunu karara bağlamıştır.
Hamburg, Aşağı Saksonya ve Kuzey Ren-Batı Falya eyaletlerinde Türkçe o eyaletin kendine özgü bir lise bitirme dalı idi.
Bundan sonra tüm Almanya'da Türkçe'nin lise bitirmelerinde bir dal olarak yürürlüğe sokulmasının tüm koşullarınınn yerine getirilmesi; bir bütünlüğe ve tek düzenliliğe gidileceği karar bağlandı.
Şimdiye değin eyaletler buna benzer 35 ders dalında bir tek düzenliliği karar bağlamışlardı.
Çağdaş bir dil öğreniminin tüm koşullarının sağlanacağı konusunda eyaletlere görev verilmiş oluyor.
Ayni zamanda da o çocukların aileleriyle birlikte getirdikleri ekin ve geldikleri ülke ve ana kimliğini tamamlayıcı bilgiler de bu derslerin ana amaçlarından kabul edildi.
Öğrencilere lise bitirme sınavlarında üçünü ya da dördüncü yabancı dil olarak Türkçe dersini seçme olanağını tanımaktadır.
Berlinde 13 yıldır Rückert Gymnasim'da uygulanmakta olan ve tüm öğrencilerin ve velilerin büyük beğeni ile istediği 2. dil olarak Türkçe göstermektedir ki istenilirse liselerde Türkçe dersi uygulaması olabilmektedir.
Öğrencilerin genel başarısını da arttıran bir katkıda bulunmaktadır.
Eğitim ve okul modelleri sistemleri ülkenin yapısına ve gelişimine uygun olabilmelidir.
Bu nedenle de özellikle Türk aydınlar ve anne babalar çocukları için bu olanakların gerçekleşmesini istemeliler ve mücadele vermelidirler.
Veli dernekleri ve öğretmen dernekleri de yoğun olarak bu istemlerde yer almalıdırlar.
Zamanla birçok konu atıl kalıp, unutulmakta ve mücadele etme isteği ne yazık ki yok olmaktadır.
Bu ise üzücü bir durumdur.

Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
25 Şubat 2000 Cuma, Aschaffenburg,

(Son bölüm: 2020.06.29, MŞ.)


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: