Yabancı
Dil Olarak Türkçe
- 25 Şubat 2000 -
Almanya eğitim sistemi içerisinde TÜRKÇE dersi bir "yabancı
dil" olarak tanınmalı ve kabul görmelidir.
Örneğin Gymnasium okul tipinde olabilmelidir.
Özellikle Türk kökenli çocuklar seçmeleri gereken
bir yabancı dil olduğunda okulundaki dersler arasından Türkçe'yi
seçebilmelidir.
Birinci yabancı dil İngilizce olduğunda seçmeli 2.
yabancı dil Türkçe olabilmelidir.
Öğrencinin
Türkçe dersine katılımı ona bir varsıllık ve bir öncelik kazandırmalıdır.
Öğrenciler
bu dersten zevk alabilmelidirler.
Derse
katılımın önemine ve yararına okuldaki diğer Alman öğretmenlerin de inanabilecekleri
bir düzene ulaşılmalıdır.
Bunun
da yolu bu dersin o okul programlarında bir yabancı dil kapsamına alınabilmesini
sağlamak olabilir.
Orta
düzeydeki okullarda (Hauptschule- Realschule-Gesamtschule-Gymnasium) yabancı
dil olarak kabul edilebilecek Türkçe dersi olmalıdır.
Bu
dersin uygulanmasında basamaklamalar olabilmelidir.
Ayrıca
bu derse yalnızca anadili Türkçe olan öğrenciler değil, istekli olan diğer
öğrenciler de katılabilmelidir.
Bu
nedenle de bu ders çekici bir duruma getirilmelidir.
Bu ise birçok eyalette şu an olası değildir.
Yalnızca, bazı lise düzeyi okullarda ikinci ya da
üçüncü yabancı dil olarak okutulması tartışılması gözlenmektedir.
Örneğin,
liselerde 7. sınıftan başlayarak bir
"ikinci yabancı dil olarak Türkçe dersi" olabilir.
Yine
bunun gibi lise 9. sınıftan sonra "üçüncü yabancı dil olarak Türkçe"
düşünülebilir.
Bu
dersler doğal olarak tüm öğrenciler için geçerli olacaktır ve öğrencilerin
aldıkları notlar karnelerine işlenilecektir.
"Almanya
Federal Cumhuriyeti Eğitim Bakanları Ortak Kurulu" 13 ekim 1995 tarihinde
"Abitur sınavlarında Türkçe dersinin sınav koşullarının tek
düzenliliği" konusunu karara bağlamıştır.
Hamburg,
Aşağı Saksonya ve Kuzey Ren-Batı Falya eyaletlerinde Türkçe o eyaletin kendine
özgü bir lise bitirme dalı idi.
Bundan
sonra tüm Almanya'da Türkçe'nin lise bitirmelerinde bir dal olarak yürürlüğe
sokulmasının tüm koşullarınınn yerine getirilmesi; bir bütünlüğe ve tek düzenliliğe
gidileceği karar bağlandı.
Şimdiye
değin eyaletler buna benzer 35 ders dalında bir tek düzenliliği karar
bağlamışlardı.
Çağdaş
bir dil öğreniminin tüm koşullarının sağlanacağı konusunda eyaletlere görev
verilmiş oluyor.
Ayni
zamanda da o çocukların aileleriyle birlikte getirdikleri ekin ve geldikleri
ülke ve ana kimliğini tamamlayıcı bilgiler de bu derslerin ana amaçlarından
kabul edildi.
Öğrencilere
lise bitirme sınavlarında üçünü ya da dördüncü yabancı dil olarak Türkçe
dersini seçme olanağını tanımaktadır.
Berlinde
13 yıldır Rückert Gymnasim'da uygulanmakta olan ve tüm öğrencilerin ve
velilerin büyük beğeni ile istediği 2. dil olarak Türkçe göstermektedir ki
istenilirse liselerde Türkçe dersi uygulaması olabilmektedir.
Öğrencilerin
genel başarısını da arttıran bir katkıda bulunmaktadır.
Eğitim
ve okul modelleri sistemleri ülkenin yapısına ve gelişimine uygun
olabilmelidir.
Bu
nedenle de özellikle Türk aydınlar ve anne babalar çocukları için bu olanakların
gerçekleşmesini istemeliler ve mücadele vermelidirler.
Veli
dernekleri ve öğretmen dernekleri de yoğun olarak bu istemlerde yer
almalıdırlar.
Zamanla
birçok konu atıl kalıp, unutulmakta ve mücadele etme isteği ne yazık ki yok
olmaktadır.
Bu
ise üzücü bir durumdur.
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
25 Şubat 2000 Cuma, Aschaffenburg,
(Son bölüm: 2020.06.29, MŞ.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: