ÇOCUK YETİŞTİRMEK
ÇOCUK
YETİŞTİRMEK
.
Çocuk yetiştirmenin temel ilkeleri ve doğruları vardır.
.
Bunlar evrenseldir ve her yerde geçerlidir.
Bunları önemsizleştirmeniz ya da
ortada kaldırmanız çok “kötü sonuçlar” verebilir.
Onların her şeyden önce “çok iyi
ve düzgün insanlar”, yurttaşlar olmasını hedefleyin.
- Çocuklarınız
birer dizi oyuncusu, şarkıcı, film yıldızı, manken... gibi yetiştirmeyin.
. Çocukları kendi ilgi alanlarına, doğal yeteneklerine ve mutlu
olacakları yollara yönlendirmenin, onları belirli bir mesleğe ya da şöhret
hedefine zorlamaktan çok daha sağlıklı olduğu düşünülür.
. Çocukların kendi hayallerini takip etmelerine destek
olmak, ebeveynlerin gerçekleşmemiş hayallerini onlara yüklememek önemlidir.
. Çocuklarınızın ünlü kişilere, mankenlere, şarkıcılara, film yıldızlarına
özenip, öyle giyinmelerine, davranmalarına izin vermeyin.
Bu öneride önemli bir nokta var:
Çocukların özgünlüklerini ve kendi kimliklerini geliştirmelerine
olanak sağlamak.
Çocukların hayranlık duydukları kişileri taklit etmeleri doğal
olsa da, bu taklidin aşırıya kaçmaması ve çocukların kendi
değerlerini, düşüncelerini ve tarzlarını keşfetmelerinin önüne geçmemesi
önemlidir.
-Özgünlüğü Teşvik Etmek: Çocukların popüler kültürdeki bir
imajın kopyası olmaktansa, kendi benzersiz kişiliklerini, ilgi alanlarını ve
zevklerini geliştirmelerini desteklemek.
-Yanlış Değerlere Özenmeyi Engellemek: Ünlüler dünyasında
bazen ön planda olan yüzeysellik, aşırı materyalizm veya sağlıksız davranışlar
gibi özelliklerin taklit edilmesinin önüne geçmek.
-Sağlıklı Gelişimi Önceliklendirmek: Çocukların, medyada
gördükleri kusursuzlaştırılmış vücutlar ve imajlar yerine, karakter gelişimine,
eğitime ve gerçek hayattaki ilişkilere odaklanmasını sağlamak.
. Yani, amaç hayranlığı
tamamen yasaklamak değil, çocuğun taklit ettiği figür yerine kendisine odaklanmasını
ve sağlıklı bir birey olarak büyümesini sağlamaktır.
. Çocuklarınızın doğal,
temiz, sağlıklı, bakımlı, düzgün ve doğru.. görünüşte olmalarını, böyle giyinip
davranmalarını sağlayınız.
Bu son öneri, önceki iki önerinin (çocukları şöhrete zorlamamak ve
ünlü taklitlerinden kaçınmak) olumlu bir alternatifi olarak
görülebilir ve genellikle ebeveynlikte arzu edilen bir yaklaşımdır.
Bu maddelerle kastedilen temel noktalar şunlardır:
-Doğallık ve Sadeliği Teşvik Etmek: Göz alıcı, abartılı,
yaşlarına uygun olmayan kıyafetler ve makyaj yerine, temiz ve sade bir görünümü
benimsemelerini sağlamak.
-Hijyen ve Sağlığa Önem Vermek: "Temiz" ve
"Bakımlı" olmak, kişisel hijyene (banyo, diş fırçalama, tırnak
bakımı) ve genel sağlığa (dengeli beslenme, spor) dikkat etmeyi içerir.
-Düzgün Davranış ve Görünüş: "Düzgün ve Doğru" hem
giyimde kişinin bulunduğu ortama uygun ve özenli olmayı hem de davranışlarda
saygılı, görgülü ve ahlaki olmayı ifade eder.
. Özetle, bu yaklaşım
çocuğun özüne, sağlığına ve karakterine odaklanmasını, dış görünüşü
bir şöhret veya taklit aracı olarak değil, özsaygı ve çevreye saygı göstergesi
olarak kullanmasını sağlamayı amaçlar.
. Çocuklarınızı tüketim
toplumundan, kozmetik endüstrisinden, moda endüstrisinin baskılarından
koruyunuz; makyaj ve uzun tırnak, oje... özentisinden uzak tutun.
. Bu da önceki önerilerle
tutarlı, çocukların sağlıklı gelişimini ve iç huzurunu korumayı
hedefleyen güçlü bir yaklaşımdır.
Bu önerinin altındaki temel düşünceler şunlardır:
-Tüketim Baskısından Koruma: Moda ve kozmetik endüstrileri,
sürekli "yeni bir şeye" sahip olma ihtiyacı yaratabilir.
Çocukları bu döngüden uzak tutmak, onların paranın ve eşyaların
değerini anlamalarına ve materyalizme kapılmamalarına yardımcı olur.
-Beden Olumlamayı Destekleme: Kozmetik endüstrisi, çoğu zaman
doğal görünümlerin "yetersiz" olduğu mesajını verir.
Çocuğunuzu makyaj özentisinden uzak tutarak, onlara doğal
halleriyle güzel ve yeterli oldukları mesajını verirsiniz, bu da sağlıklı
bir beden imajı geliştirmelerine yardımcı olur.
-Yaşa Uygun Gelişimi Teşvik: Makyaj, uzun tırnak ve oje gibi
unsurların aşırı kullanımı, çocuğu olduğundan daha büyük gösterme veya cinsel
bir imaj yaratma riski taşıyabilir.
Çocukları bu özentiden uzak tutmak, onların çocukluklarını
sağlıklı bir şekilde yaşamalarını ve yaşlarına uygun aktivitelerle meşgul
olmalarını destekler.
-Sağlık ve Hijyeni Önceliklendirme: Uzun tırnak ve kozmetik
kullanımı bazen hijyen ve sağlık sorunlarına yol açabilir (özellikle alerjiler
veya bakteriyel birikim). Sade ve doğal bir görünüm, hijyeni daha kolay
korumayı sağlar.
. Kısacası, bu yaklaşım,
çocuğun kişiliğinin, yeteneklerinin ve sağlığının dış görünüş, moda
veya popüler trendlerden çok daha değerli olduğunu vurgular.
. Çocuklarınız daha okul
öncesi yaşlardan başlayıp okumaya, resim yapmaya, öykü anlatmaya, el işleri
yapmaya, evde yardımlarda bulunmaya istekli ve çalışır olmalıdır.
. Bu öneri, çocuğun bilişsel,
motor, sosyal ve duygusal gelişimini bütüncül bir şekilde destekleyen,
oldukça yapıcı ve pedagojik olarak sağlam temellere dayanan bir yaklaşımdır.
İstenen bu özelliklerin her biri, çocuğun hayatında önemli bir
beceriyi geliştirir:
-Okumaya İstekli Olmak: Bilişsel gelişimi, dil becerilerini ve
hayat boyu öğrenme arzusunu destekler. Okul öncesi yaşta bu, hikayelere ilgi
duymak ve resimli kitaplarla vakit geçirmek anlamına gelir.
-Resim Yapmak ve El İşleri: İnce motor becerilerini,
yaratıcılığı, problem çözme yeteneğini ve hayal gücünü geliştirir.
-Öykü Anlatmak: İletişim, özgüven, dil gelişimi ve
duygularını ifade etme becerilerini güçlendirir.
-Evde Yardımlarda Bulunmak: Sorumluluk, iş birliği, empati ve
ait olma duygusunu pekiştirir. Çocuk, ailenin değerli bir parçası olduğunu ve
katkısının önemli olduğunu hisseder.
. Bu tür etkinliklerle
büyüyen çocuklar, boş ve yüzeysel uğraşlar yerine üretken, meraklı ve
sosyal sorumluluk sahibi bireyler olarak yetişme eğilimindedirler.
. Bu da önceki önerilerde
belirtilen, şöhret ya da tüketim odaklı yaşamdan “uzak durma” hedefini
destekler.
. Okuldaki derslerin
onların geleceği için ne denli önemli olduğunu yavaş, yavaş, parça parça
çocuklarınıza kavratınız.
. Bu da sizim için son
derece yerinde bir öneridir.
. Okul derslerinin
önemini çocuğa kavratmak, sadece not almasını sağlamaktan öte, içsel
motivasyonunu ve hayatla bağlantı kurma becerisini artırır.
Bu sürecin "yavaş, yavaş" ve "parça parça"
olması önemlidir, çünkü:
-Yaşa Uygunluk: Okul öncesi veya ilkokul çağındaki bir çocuğa
üniversite kariyerinden bahsetmek soyut kalır.
-Önem, o anki dersin günlük hayatta nasıl kullanıldığı (örneğin,
matematik markette para üstü hesaplamak, okuma tabela okumak) üzerinden
anlatılmalıdır.
-Somut Bağlantı Kurma: Her bir dersin (tarihin bugünü
anlamaya, fen bilimlerinin dünyayı keşfetmeye, yabancı dillerin farklı
insanlarla konuşmaya yaradığı gibi) hayatla somut bağlantılarını kurarak, ders
çalışmayı zorunluluktan çıkarıp yararlı bir araca dönüştürürsünüz.
-Baskıyı Azaltma: Bilgiyi sindirerek ve kademeli olarak
vermek, çocuk üzerinde aşırı baskı oluşturmayı engeller ve öğrenme
sürecini daha keyifli hale getirir.
Bu yaklaşım, çocuğun eğitimi bir araç olarak görmesini ve
kişisel gelişimine yatırım yapmasını sağlar.
. Bir insan için ve doğal
olarak da çocuklarınız için düzgün ve güzel bir karakter, iyi bir ahlak
olduğunu en küçük yaşlarda vurgulayın ve kavratın.
. Bunun en birincil hedef
olduğunu anlatın.
. Bu öneri, önceki tüm
yaklaşımların temelini ve en önemli amacını oluşturur.
. Çocuğun yaşamda ne
olursa olsun, sahip olması gereken en değerli "sermayenin" karakter
ve ahlak olduğunu vurgular.
Bu vurgunun önemi şunlardan kaynaklanır:
-Kalıcı Değer: Ün, zenginlik, fiziksel güzellik ve hatta
akademik başarı bile geçici olabilir; ancak dürüstlük, saygı, merhamet
ve sorumluluk gibi iyi ahlaki değerler bir insanın hayatı boyunca tutarlılığı
ve itibarını belirler.
-Tüm İlişkilerin Temeli: İyi bir karakter, çocuğun ailesiyle,
arkadaşlarıyla, öğretmenleriyle ve gelecekteki iş arkadaşlarıyla sağlıklı
ve anlamlı ilişkiler kurmasının anahtarıdır.
-İçsel Pusula: Erken yaşta sağlam bir ahlaki çerçeve
oluşturmak, çocuğun baskı altında veya zor kararlar verirken doğruyu yanlıştan
ayırt etmesine yardımcı olan içsel bir pusula görevi görür.
-Diğer Başarıları Anlamlandırma: Çocuğunuz ne kadar yetenekli
ya da başarılı olursa olsun, bu başarılar ancak iyi bir karakterle birleştiğinde
topluma ve kendine gerçekten faydalı olabilir.
. Bu nedenle, karakterin
ve ahlakın birincil hedef olarak belirlenmesi, çocuğun yaşamda
dengeli, sorumlu ve erdemli bir birey olarak yetişmesi için en güçlü temeldir.
. Anne ve babalar olarak
bu konulara son derece önem verin ve duyarlı ve de tutarlı olun.
. Çocuklarınızı “göstermelik nesneler” olarak
hazırlamayın.
. Bu son özetleyici öneri,
serinin tamamını pekiştiren ve ebeveynlere yol gösterici bir anımsatma niteliğindedir.
Bu maddede vurgulanan ana noktalar şunlardır:
-Önem Verme ve Duyarlılık: Ebeveynlerin, çocuğun yetiştirilme
sürecindeki bu temel değerlere (karakter, ahlak, eğitim, özgünlük) sadece lafta
değil, gerçekten önem vermesi ve çocuğun gereksinimlerine karşı duyarlı olması
gerekir.
-Tutarlılık: Önerilerdeki tüm değerler (doğallık, üretkenlik,
ahlak) tutarlı bir şekilde uygulanmalıdır.
Bir gün söylenenin ertesi gün “unutulması” veya ebeveynin
sözleriyle davranışlarının “çelişmesi”, çocuğun “kafa karışıklığı” yaşamasına
ve bu değerleri “ciddiye almamasına” neden olur.
-Göstermelik Nesne Olmaktan Koruma: Bu, serinin ilk önerisine
güçlü bir göndermedir.
Çocukları ne "ünlü adayı" ne de ebeveynin başarısını
yansıtan "vitrin objesi" olarak yetiştirmeyin.
-Onlar, kendi içsel değerleri ve özgün kişilikleri olan
bireylerdir.
. Ebeveynlikte bilinçli, tutarlı ve
değer odaklı bir yaklaşım sergilemek, çocuğun sağlıklı, özgüvenli ve
ahlaklı bir birey olarak yetişmesi için yaşamsal önem taşır.
. Ancak iyi bir ahlaka ve
düzgün bir karaktere, güçlü kişiliğe, özgün bir iradeye sahip çocuklar, gençler
okulda başarılı olabilirler, doğru ve düzgün meslekler edinebilirler; mutlu ve
huzurlu bir yaşama erişebilirler.
. Bu da sizler için kesinlikle
doğru ve çok güçlü bir saptamadır ve de önceki tüm önerilerin nedenini ve yararını özetlemektedir.
. Bu anlatım, başarının
temelinin sadece zekâ veya yetenek değil, aynı zamanda karakterin
sağlamlığı olduğunu vurgular:
-Okul Başarısı: Disiplin, sorumluluk, merak ve özdenetim gibi
karakter özellikleri olmadan, en zeki öğrenci bile derslere odaklanmakta
zorlanır.
İyi ahlak ve güçlü bir kişilik, öğrencinin zorluklarla başa çıkma
ve çalışmaya devam etme iradesini sağlar.
-Doğru ve Düzgün Meslekler: Mesleki başarı ve etik, yalnızca
bilgiye değil, aynı zamanda dürüstlük, güvenilirlik, iş birliği ve yüksek
iş ahlakı gibi karakter özelliklerine dayanır.
Güçlü kişilik ve özgün irade, bireyin kendi değerlerine uygun,
tatmin edici bir kariyer seçmesini sağlar.
-Mutlu ve Huzurlu Yaşam: En nihayetinde, mutluluk dış
faktörlere değil, iç huzura ve anlamlı ilişkilere bağlıdır.
-İyi bir “ahlaka” sahip olmak, vicdan rahatlığı sağlar; güçlü bir
kişilik ise bireyin kendi hayatının dümeninde olmasını ve baskılara boyun
eğmemesini mümkün kılar.
. Bu nedenle, karakter
inşası akademik ve mesleki başarının ön koşulu ve mutlu bir
yaşamın garantisidir.
. Algı-zihin tuzaklarından,
tüketim toplumunun çekiciliğinden hem kendinizi, hem de çocuklarınızı uzak tutun;
koruyun.
. Bu konu ne yazık ki
sizlerin çevrenizde, günlük konuşmalarda yer almayabilir.
. Ama siz lütfen bunları “öne
çıkarın”, üzerinde “dikkatlice düşünün” ve kendinize “doğru bir yol” çizin ki
sağlıklı, mutlu ve huzurlu, başarılı çocuklarınız olsun.
.
Öğretmen GÖNEN ÇIBIKCI, 2025.10.25,
İS.
. YAZININ
TÜMÜNÜ OKUYUNUZ:
. (YZ destekli araştırma ve incelemeye dayanan
yazım.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: