13 Temmuz 2025 Pazar

ÜNİTER VE ULUS DEVLET

 .   Ünİter Yapı ve Ulus Devlet

.  Türkiye Cumhuriyeti'ni bölmeye, parçalamaya çalışan iç ve dış güçler bulunmaktadır.

.  Türkiye Cumhuriyeti üniter yapısını ve bir ulus devlet olmayı nasıl koruyabilir?

.  Nasıl bir mücadele verilmelidir?

.  Halkın uyanması ve bilinçlendirilmesi nasıl sağlanabilir?

.  Türkiye Cumhuriyeti'nin üniter yapısını ve ulus devlet niteliğini koruma mücadelesi, hem iç dinamikleri hem de dış etkenleri göz önünde bulundurmayı gerektiren çok boyutlu bir süreçtir.

.  Bu mücadele, sadece devletin güvenlik aygıtları tarafından değil, aynı zamanda "toplumun tüm kesimlerinin" katılımıyla yürütülmelidir.

Üniter Yapıyı ve Ulus Devleti Korumak İçin Atılacak Adımlar

1. Hukukun Üstünlüğü ve Demokrasinin Güçlendirilmesi:

-Hukuk Devleti İlkesi:

Anayasal hak ve özgürlüklerin güvence altına alınması, yargı bağımsızlığının sağlanması ve hukukun üstünlüğünün her alanda tesis edilmesi temeldir.

Hukukun ayrım yapmadan uygulanması, toplumsal adalet duygusunu pekiştirir ve ayrıştırıcı söylemlerin zeminini zayıflatır.

-Katılımcı Demokrasi:

Demokrasinin tüm kurum ve kurallarıyla işletilmesi, farklı seslerin meşru zeminlerde temsil edilmesi, şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkesinin benimsenmesi, toplumsal uzlaşmayı ve bütünleşmeyi sağlar.

2. Ekonomik Güç ve Kalkınma:

-Dengeli Bölgesel Kalkınma:

Bölgeler arası gelir ve refah farklılıklarının giderilmesi, kalkınma hamlelerinin ülkenin her köşesine eşit şekilde yayılması, eşitsizliklerden beslenen ayrılıkçı eğilimleri azaltır.

-Üretim Odaklı Ekonomi:

Güçlü bir ekonomi, devletin iç ve dış müdahalelere karşı direncini artırır. İstihdamın artırılması, genç işsizliğinin düşürülmesi ve toplumsal refahın yükseltilmesi, vatandaşların devlete olan aidiyetini güçlendirir.

-Stratejik Bağımsızlık:

Savunma endüstrisi, enerji, teknoloji gibi "stratejik alanlarda dışa bağımlılığın azaltılması", ülkenin karar alma mekanizmalarını dış baskılardan korur.

3. Milli Eğitim ve Kültürel Bütünleşme:

-Ortak Değerler Eğitimi:

Eğitim sisteminin, vatan sevgisi, milli birlik ve beraberlik, ortak tarih bilinci gibi değerleri güçlendirecek şekilde yapılandırılması önemlidir.

Farklılıkları reddetmeden "ortak paydalarda buluşmayı" öğreten bir eğitim anlayışı benimsenmelidir.

-Kültürel Çeşitliliğin Korunması:

Toplumun kültürel zenginlikleri, "milli birliğin" önündeki bir engel olarak değil, bir değer olarak görülmelidir.

Farklı kültürel unsurların özgürce yaşatılmasına imkan tanınırken, ulusal kimliğin bütünleştirici rolü vurgulanmalıdır.

-Medya Okuryazarlığı:

"Dezenformasyon ve manipülasyonla mücadelede" halkın medya okuryazarlığı düzeyinin artırılması, dış ve iç propaganda faaliyetlerinin etkisini kırar.

4. Güvenlik ve İstihbarat:

-Etkin Terörle Mücadele:

Terör örgütlerinin "ülkenin bölünmez bütünlüğüne yönelik" tehditlerine karşı tavizsiz ve kapsamlı bir mücadele yürütülmelidir.

Bu mücadele, sadece askeri operasyonlarla değil, terörün finans kaynaklarının kurutulması, ideolojik zemininin yok edilmesi ve toplumsal desteğinin kesilmesiyle bir bütün olarak ele alınmalıdır.

-Siber Güvenlik:

Dijitalleşen dünyada siber saldırılar, ülke güvenliği için ciddi tehditler oluşturmaktadır.

Siber güvenlik alanındaki kapasitenin artırılması, bilgi altyapılarının korunması hayati öneme sahiptir.

-Dış Politikada Aktif Rol:

Bölgesel ve küresel gelişmelerde aktif rol almak, ülkenin çıkarlarını korumak ve olası tehditleri bertaraf etmek için diplomatik ve askeri kapasiteleri etkin bir şekilde kullanmak gereklidir.

Halkın Uyanışını Sağlamak

.  Halkın ulusçu uyanışını sağlamak, devlet ve toplum arasındaki güven bağını güçlendirmekle doğrudan ilişkilidir.

-Şeffaf ve Açık İletişim:

Devletin karşılaştığı iç ve dış tehditler hakkında halkın doğru ve şeffaf bir şekilde bilgilendirilmesi önemlidir.

Spekülasyonlara ve yanlış bilgilere prim vermeden gerçeklerin anlatılması, manipülasyonların önüne geçer.

-Ortak Paydalarda Buluşma:

Toplumun farklı kesimlerini bir araya getirecek, ortak değerleri ve hedefleri vurgulayacak kampanyalar düzenlenmeli, sivil toplum kuruluşları, sanatçılar, sporcular gibi toplumun önde gelen isimleri bu sürece dahil edilmelidir.

-Demokratik Katılımın Özendirilmesi:

Halkın yönetim süreçlerine katılımının artırılması, kendi kaderine sahip çıkma bilincini güçlendirir.

Yerel yönetimlerin yetkilerinin artırılması ve vatandaşların karar alma süreçlerine daha aktif katılımı teşvik edilmelidir.

-Geçmişten Ders Çıkarma: Milli mücadele dönemi, cumhuriyetin kuruluşu gibi tarihteki birlik ve beraberlik ruhunu yansıtan dönemler, doğru bir şekilde anlatılarak gelecek nesillere aktarılmalıdır.

Mücadele Anlayışı

.  Türkiye Cumhuriyeti'nin üniter yapısını ve ulus devlet olma niteliğini koruma mücadelesi, yalnızca güvenlik güçlerinin omuzlarına bırakılacak bir görev değildir.

.  Bu, toplumsal bir seferberlik gerektirir.

-Kapsayıcı ve Bütünleştirici Bir Dil:

Ayrıştırıcı ve ötekileştirici söylemlerden kaçınılarak, farklılıkları zenginlik olarak gören, ancak ortak milli kimliği ve vatanseverliği ön planda tutan bir dil benimsenmelidir.

-Sabır ve Kararlılık:

İç ve dış tehditler karşısında kısa vadeli çözümler yerine, uzun vadeli ve stratejik yaklaşımlar benimsenmeli, sabır ve kararlılıkla mücadele sürdürülmelidir.

-Diyalog ve Uzlaşma:

Toplumun farklı kesimleri arasında diyalog köprüleri kurulmalı, sorunlar şiddet ve kutuplaşma yerine "uzlaşma kültürüyle" çözülmelidir.

ÖZETLE:

.  Türkiye Cumhuriyeti, köklü tarihi, güçlü milleti ve demokratik değerleriyle bu zorlukların üstesinden gelebilecek potansiyele sahiptir.

.  Önemli olan, milli birlik ve beraberlik ruhunu canlı tutmak, akılcı politikalarla hareket etmek ve toplumsal direnci güçlendirmektir.

.   Bu ilkeler, devletin üniter yapısını ve ulus devlet kimliğini korumak için gerekli olan milli birliği, bağımsızlığı, çağdaşlığı ve toplumsal refahı sağlayan yol gösterici birer ilkedir.

.   Onları yaşatmak ve gelecek kuşaklara aktarmak, Türkiye'nin "bekası" için en büyük güvencedir.

.   Her bir yurttaşımız bu bilgiler ve bilinçle donatılmalıdır; böylelikle kendisini ve yurdunu koruyabilir.

.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.07.13, MŞ.

. (Araştırma ve incelemeye dayanan değerlendirme yazım.)


 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: