YAŞAM BOYU ÖĞRENMEK
Yaşam boyu
öğrenmek, bireyin "doğumundan ölümüne" kadar devam eden, kişisel,
sosyal ve mesleki gelişimini destekleyen tüm "öğrenme etkinliklerini"
kapsayan bir süreçtir.
Bu süreç,
örgün öğretim (okul, üniversite vb.), yaygın öğretim (kurslar, seminerler,
atölyeler vb.) ve informal (serbest) öğrenmeyi (kitap okuma, belgesel izleme,
deneyimlerden öğrenme vb.) içerir.
Yaşam
boyu öğrenme, bireylerin değişen dünyaya uyum sağlamalarına, yeni beceriler
kazanmalarına, kişisel potansiyellerini gerçekleştirmelerine ve etken yurttaşlar
olarak topluma katkıda bulunmalarına yardımcı olur.
Her gün,
her an "öğrenmeye" yönelik kişisel disiplin ve "öğrenme
merakı" ile yaşamın biçimlenmesidir.
"YAŞAM BOYU ÖĞRENMEK "
İÇİN GEREKLİ UNSURLAR:
İnsanın
öğrenmeye istekli ve meraklı olması çok önemli bir özelliktir.
Etkili
okuma, yazma, dinleme, not alma, araştırma ve problem çözme gibi becerilere
sahip olmak.
Araştırmak, incelemek, öğrenmek için
kitaplar, dergiler, internet, kütüphaneler, eğitim kurumları, uzmanlar vb. gibi
çeşitli bilgi kaynaklarına erişim olanaklarına sahip olmak.
Öğrenme
için zaman ayırabilmek ve öğrenme sürecini planlayabilme becerisi ve öncelik
tanımak.
Öğrenme
hedeflerine ulaşmak için düzenli ve tutarlı bir şekilde çalışma alışkanlığı,
disiplini.
Eleştirel düşünmeyi
geliştirmek çok önemlidir.
Bilgiyi
analiz etmek, değerlendirmek ve farklı bakış açılarını anlamak türünden
becerilere ve düzene sahip olmak.
Adaptasyon
Yeteneği: Değişen koşullara ve yeni bilgilere uyum sağlama becerisi.
"YAŞAM BOYU" ÖĞRENMENİN
YARARLARI:
Yeni
bilgiler öğrenerek, beceriler kazanarak ve farklı deneyimler yaşayarak bireyin
kendini tanıması, potansiyelini keşfetmesi ve özgüvenini artırması kişisel
gelişimi için önemlidir.
Toplumsal
konulara duyarlılık geliştirmek, farklı kültürleri anlamak, iletişim
becerilerini geliştirmek ve etken yurttaşlık bilinci kazanmak insana çok
kazanımlar sağlar.
İş
piyasasının değişen ihtiyaçlarına uyum sağlama, yeni meslekler öğrenme, mevcut
işte ilerleme ve kariyer olanaklarını artırma.
Daha
yüksek gelir elde etme potansiyeli, işsizlik riskini azaltma ve ekonomik
kalkınmaya katkıda bulunma.
Zihinsel
aktiviteyi artırarak bilişsel gerilemeyi yavaşlatma, stresle başa çıkma
becerilerini geliştirme ve genel yaşam kalitesini artırma.
Hızla
değişen dünyaya ayak uydurma, yeni teknolojileri ve gelişmeleri takip etme
becerisi.
Sonuç
olarak, yaşam boyu eğitim ve "kendi kendine" öğrenim, bireylerin
kişisel, sosyal ve mesleki yaşamlarında başarılı ve mutlu olmaları için
yaşamsal öneme sahiptir.
Bu
yaklaşımlar, bireylere sürekli gelişme ve değişime ayak uydurma fırsatı
sunarak, daha donanımlı ve bilinçli bireyler olmalarına katkıda bulunur.
"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENMEK NEDİR? (Autodidaktik) Otodidaktik
Bireyin herhangi bir öğretmen, okul veya kurumun rehberliği
olmadan, kendi kendine öğrenme sürecini yönetmesi ve
gerçekleştirmesidir.
Yunanca "autos" (kendi) ve
"didaktikos" (öğretici) kelimelerinden türetilmiştir, yani
"kendi kendini öğreten" anlamına gelir.
Kendi
kendine öğrenim (otodidaktizm), bireyin kendi
öğrenme sürecinin sorumluluğunu üstlendiği, öğrenme hedeflerini belirlediği,
kaynakları seçtiği, öğrenme yöntemlerini uyguladığı ve kendi ilerlemesini
değerlendirdiği bir öğrenme biçimidir.
Kendi
kendine öğrenen kişiler, meraklı, motive, disiplinli ve
öğrenmeye istekli bireylerdir.
Kendi
kendine öğrenim, yaşam boyu öğrenmenin önemli bir parçasıdır ve bireylerin ilgi
duydukları alanlarda derinlemesine bilgi sahibi olmalarını, yeni beceriler
kazanmalarını ve kişisel gelişimlerini destekler.
"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENİM İÇİN GEREKLİ
UNSURLAR
Bireyin
neyi öğrenmesi gerektiğini ve hangi alanlarda gelişmek istediğini bilmesidir
Açık,
ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve zamana bağlı öğrenme hedefleri iyi belirlenir.
Öğrenme
hedeflerine uygun "güvenilir" ve "etkili" kaynakları belirleme
ve değerlendirme becerisi gelişir.
Bireysel
öğrenme biçimine uygun etkili "öğrenme yöntemleri" ve "teknikleri"
uygulama geliştirilir.
Kendi
öğrenme "sürecini" ve "ilerlemesini" düzenli olarak
değerlendirme ve gerekli ayarlamaları yapma becerisini geliştirir.
Öğrenme
sürecini etken olarak yönetme ve sorumluluk almak ve belirlemek.
Öğrenme sürecindeki "zorluklarla
başa çıkmak" ve hedeflere ulaşmak için "sabır ve azim" sahibi
olmak.
"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENİMİN YARARLARI
NELERDİR?:
Bireyin
kendi öğrenme sürecini denetlemesi ve kendi hızında öğrenmesi ile birey, neyi,
ne zaman, nerede ve nasıl öğreneceğine tamamen kendisi karar verir.
Kendi
ilgi alanlarına ve öğrenme hızına göre bir öğrenme planı oluşturabilir. Bu
özerklik, öğrenme motivasyonunu ve bağlılığını artırır.
Öğrenme
zamanını, yerini ve yöntemini bireyin kendi durumuna göre ayarlayabilmek esneklik
sağlar.
Öğrenme
süreci, bireyin kendi öğrenme stiline, ihtiyaçlarına ve hedeflerine göre
şekillenir.
Bu,
öğrenmenin daha etkili ve verimli olmasını sağlar.
Kendi
ilgi alanlarına yönelik öğrenme, içsel
motivasyonun artmasını ve öğrenme isteğini artırır.
Öğrenme,
dışsal ödüller (not, diploma vb.) yerine bireysel merak ve öğrenme arzusundan
kaynaklandığı için içsel motivasyon daha güçlü olur.
Bu da öğrenme sürecinin daha keyifli
ve sürdürülebilir olmasını sağlar.
Bireyin "bilgiye"
ulaşma, değerlendirme ve uygulama süreçlerini kendi başına yönetmesi problem
çözme ve "eleştirel düşünme" becerilerinin gelişimini güçlendirir.
Otodidaktik
öğrenenler, bilgiye ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek, farklı kaynakları
karşılaştırmak ve kendi başlarına sorunlara çözüm bulmak zorunda oldukları için
"eleştirel düşünme" ve "sorun çözme" becerileri gelişir.
Birey,
kendi öğrenme sürecinin sorumluluğunu üstlenir ve öğrenme hedeflerine ulaşmak
için disiplinli bir şekilde çalışır.
Bu da, "öz
disiplin" ve "sorumluluk" duygusunun gelişmesine katkıda
bulunur.
Otodidaktik
öğrenme, değişen ihtiyaçlara ve ilgi alanlarına kolayca uyarlanabilir.
Birey,
yeni beceriler öğrenmek veya farklı konulara yönelmek istediğinde hızlı ve
esnek bir şekilde hareket edebilir.
Kendi
kendine öğrenme deneyimi, bireyde sürekli öğrenme ve gelişme arzusunu teşvik
eder. Bu da yaşam boyu öğrenme alışkanlığının kazanılmasına yardımcı olur.
Formal
eğitimlere kıyasla daha az maliyetli olabilir.
Özellikle
çevrimiçi kaynakların yaygınlaşmasıyla otodidaktik öğrenme, geleneksel eğitim
yöntemlerine göre daha ekonomik olabilir.
Farklı
kaynaklardan ve farklı perspektiflerden bilgi edinmek, bireyin kendi özgün
bakış açısını ve düşünce yapısını geliştirmesine olanak tanır.
Kendi
çabalarıyla yeni bilgi ve beceriler kazanmak, bireyin kendine olan güvenini ve
yeterlilik inancını artırır.
İlgi
duyulan konulara daha fazla odaklanma ve derinlemesine bilgi sahibi olma olanağı
sağlar.
Otodidaktik öğrenme, bireylerin
kendi potansiyellerini keşfetmeleri, ilgi alanlarını derinleştirmeleri ve yaşam
boyu öğrenen bireyler olmaları için güçlü bir araçtır.
Özellikle
bilgiye erişimin kolaylaştığı günümüzde, otodidaktik öğrenme her birey için
giderek daha "önemli" hale gelmektedir.
Ben de tüm
yaşamımda aralıksız olarak hep bu yöntemlerle, araştırmalarla çalıştım ve
kendimi geliştirdim.
.
Öğretmen Gönen
ÇIBIKCI, 2025.04.13, MŞ.
.
(Araştırma ve değerlendirme yazım)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: