13 Nisan 2025 Pazar

YAŞAM BOYU

   YAŞAM BOYU ÖĞRENMEK

Yaşam boyu öğrenmek, bireyin "doğumundan ölümüne" kadar devam eden, kişisel, sosyal ve mesleki gelişimini destekleyen tüm "öğrenme etkinliklerini" kapsayan bir süreçtir.

Bu süreç, örgün öğretim (okul, üniversite vb.), yaygın öğretim (kurslar, seminerler, atölyeler vb.) ve informal (serbest) öğrenmeyi (kitap okuma, belgesel izleme, deneyimlerden öğrenme vb.) içerir.

Yaşam boyu öğrenme, bireylerin değişen dünyaya uyum sağlamalarına, yeni beceriler kazanmalarına, kişisel potansiyellerini gerçekleştirmelerine ve etken yurttaşlar olarak topluma katkıda bulunmalarına yardımcı olur.

Her gün, her an "öğrenmeye" yönelik kişisel disiplin ve "öğrenme merakı" ile yaşamın biçimlenmesidir.

"YAŞAM BOYU ÖĞRENMEK " İÇİN GEREKLİ UNSURLAR:

İnsanın öğrenmeye istekli ve meraklı olması çok önemli bir özelliktir.

Etkili okuma, yazma, dinleme, not alma, araştırma ve problem çözme gibi becerilere sahip olmak.

Araştırmak, incelemek, öğrenmek için kitaplar, dergiler, internet, kütüphaneler, eğitim kurumları, uzmanlar vb. gibi çeşitli bilgi kaynaklarına erişim olanaklarına sahip olmak.

Öğrenme için zaman ayırabilmek ve öğrenme sürecini planlayabilme becerisi ve öncelik tanımak.

Öğrenme hedeflerine ulaşmak için düzenli ve tutarlı bir şekilde çalışma alışkanlığı, disiplini.

Eleştirel düşünmeyi geliştirmek çok önemlidir.

Bilgiyi analiz etmek, değerlendirmek ve farklı bakış açılarını anlamak türünden becerilere ve düzene sahip olmak.

Adaptasyon Yeteneği: Değişen koşullara ve yeni bilgilere uyum sağlama becerisi.

"YAŞAM BOYU" ÖĞRENMENİN YARARLARI:

Yeni bilgiler öğrenerek, beceriler kazanarak ve farklı deneyimler yaşayarak bireyin kendini tanıması, potansiyelini keşfetmesi ve özgüvenini artırması kişisel gelişimi için önemlidir.

Toplumsal konulara duyarlılık geliştirmek, farklı kültürleri anlamak, iletişim becerilerini geliştirmek ve etken yurttaşlık bilinci kazanmak insana çok kazanımlar sağlar.

İş piyasasının değişen ihtiyaçlarına uyum sağlama, yeni meslekler öğrenme, mevcut işte ilerleme ve kariyer olanaklarını artırma.

Daha yüksek gelir elde etme potansiyeli, işsizlik riskini azaltma ve ekonomik kalkınmaya katkıda bulunma.

Zihinsel aktiviteyi artırarak bilişsel gerilemeyi yavaşlatma, stresle başa çıkma becerilerini geliştirme ve genel yaşam kalitesini artırma.

Hızla değişen dünyaya ayak uydurma, yeni teknolojileri ve gelişmeleri takip etme becerisi.

Sonuç olarak, yaşam boyu eğitim ve "kendi kendine" öğrenim, bireylerin kişisel, sosyal ve mesleki yaşamlarında başarılı ve mutlu olmaları için yaşamsal öneme sahiptir.

Bu yaklaşımlar, bireylere sürekli gelişme ve değişime ayak uydurma fırsatı sunarak, daha donanımlı ve bilinçli bireyler olmalarına katkıda bulunur.

"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENMEK NEDİR? (Autodidaktik) Otodidaktik

Bireyin herhangi bir öğretmen, okul veya kurumun rehberliği olmadan, kendi kendine öğrenme sürecini yönetmesi ve gerçekleştirmesidir.

Yunanca "autos" (kendi) ve "didaktikos" (öğretici) kelimelerinden türetilmiştir, yani "kendi kendini öğreten" anlamına gelir.

Kendi kendine öğrenim (otodidaktizm), bireyin kendi öğrenme sürecinin sorumluluğunu üstlendiği, öğrenme hedeflerini belirlediği, kaynakları seçtiği, öğrenme yöntemlerini uyguladığı ve kendi ilerlemesini değerlendirdiği bir öğrenme biçimidir.

Kendi kendine öğrenen kişiler, meraklı, motive, disiplinli ve öğrenmeye istekli bireylerdir.

Kendi kendine öğrenim, yaşam boyu öğrenmenin önemli bir parçasıdır ve bireylerin ilgi duydukları alanlarda derinlemesine bilgi sahibi olmalarını, yeni beceriler kazanmalarını ve kişisel gelişimlerini destekler.

"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENİM İÇİN GEREKLİ UNSURLAR

Bireyin neyi öğrenmesi gerektiğini ve hangi alanlarda gelişmek istediğini bilmesidir

Açık, ölçülebilir, ulaşılabilir, ilgili ve zamana bağlı öğrenme hedefleri iyi belirlenir.

Öğrenme hedeflerine uygun "güvenilir" ve "etkili" kaynakları belirleme ve değerlendirme becerisi gelişir.

Bireysel öğrenme biçimine uygun etkili "öğrenme yöntemleri" ve "teknikleri" uygulama geliştirilir.

Kendi öğrenme "sürecini" ve "ilerlemesini" düzenli olarak değerlendirme ve gerekli ayarlamaları yapma becerisini geliştirir.

Öğrenme sürecini etken olarak yönetme ve sorumluluk almak ve belirlemek.

Öğrenme sürecindeki "zorluklarla başa çıkmak" ve hedeflere ulaşmak için "sabır ve azim" sahibi olmak.

"KENDİ KENDİNE" ÖĞRENİMİN YARARLARI NELERDİR?:

Bireyin kendi öğrenme sürecini denetlemesi ve kendi hızında öğrenmesi ile birey, neyi, ne zaman, nerede ve nasıl öğreneceğine tamamen kendisi karar verir.

Kendi ilgi alanlarına ve öğrenme hızına göre bir öğrenme planı oluşturabilir. Bu özerklik, öğrenme motivasyonunu ve bağlılığını artırır.

Öğrenme zamanını, yerini ve yöntemini bireyin kendi durumuna göre ayarlayabilmek esneklik sağlar.

Öğrenme süreci, bireyin kendi öğrenme stiline, ihtiyaçlarına ve hedeflerine göre şekillenir.

Bu, öğrenmenin daha etkili ve verimli olmasını sağlar.

Kendi ilgi alanlarına yönelik öğrenme, içsel motivasyonun artmasını ve öğrenme isteğini artırır.

Öğrenme, dışsal ödüller (not, diploma vb.) yerine bireysel merak ve öğrenme arzusundan kaynaklandığı için içsel motivasyon daha güçlü olur.

Bu da öğrenme sürecinin daha keyifli ve sürdürülebilir olmasını sağlar.

Bireyin "bilgiye" ulaşma, değerlendirme ve uygulama süreçlerini kendi başına yönetmesi problem çözme ve "eleştirel düşünme" becerilerinin gelişimini güçlendirir.

Otodidaktik öğrenenler, bilgiye ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek, farklı kaynakları karşılaştırmak ve kendi başlarına sorunlara çözüm bulmak zorunda oldukları için "eleştirel düşünme" ve "sorun çözme" becerileri gelişir.

Birey, kendi öğrenme sürecinin sorumluluğunu üstlenir ve öğrenme hedeflerine ulaşmak için disiplinli bir şekilde çalışır.

Bu da, "öz disiplin" ve "sorumluluk" duygusunun gelişmesine katkıda bulunur.

Otodidaktik öğrenme, değişen ihtiyaçlara ve ilgi alanlarına kolayca uyarlanabilir.

Birey, yeni beceriler öğrenmek veya farklı konulara yönelmek istediğinde hızlı ve esnek bir şekilde hareket edebilir.

Kendi kendine öğrenme deneyimi, bireyde sürekli öğrenme ve gelişme arzusunu teşvik eder. Bu da yaşam boyu öğrenme alışkanlığının kazanılmasına yardımcı olur.

Formal eğitimlere kıyasla daha az maliyetli olabilir.

Özellikle çevrimiçi kaynakların yaygınlaşmasıyla otodidaktik öğrenme, geleneksel eğitim yöntemlerine göre daha ekonomik olabilir.

Farklı kaynaklardan ve farklı perspektiflerden bilgi edinmek, bireyin kendi özgün bakış açısını ve düşünce yapısını geliştirmesine olanak tanır.

Kendi çabalarıyla yeni bilgi ve beceriler kazanmak, bireyin kendine olan güvenini ve yeterlilik inancını artırır.

İlgi duyulan konulara daha fazla odaklanma ve derinlemesine bilgi sahibi olma olanağı sağlar.

Otodidaktik öğrenme, bireylerin kendi potansiyellerini keşfetmeleri, ilgi alanlarını derinleştirmeleri ve yaşam boyu öğrenen bireyler olmaları için güçlü bir araçtır.

Özellikle bilgiye erişimin kolaylaştığı günümüzde, otodidaktik öğrenme her birey için giderek daha "önemli" hale gelmektedir.

Ben de tüm yaşamımda aralıksız olarak hep bu yöntemlerle, araştırmalarla çalıştım ve kendimi geliştirdim.

.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.04.13, MŞ.

.      (Araştırma ve değerlendirme yazım)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: