11 Ocak 2025 Cumartesi

NEDEN OKUMAZLAR?

 .  "FİKİR YAZILARINI" NEDEN OKUMAZLAR?
Neden ciddi yazıları, fikir yazılarını okumazlar?
Çok genel bir durum ama birçok kişi, öğretim düzeyi ne olursa olsun uzun ve ciddi yazıları okumamaktadır.
Ciddi ve fikir yazılarının okunmama nedenleri oldukça çeşitli ve karmaşık bir yapıya sahiptir.
Sosyal medya ve akıllı telefonların yaygınlaşmasıyla birlikte insanların "dikkat süreleri" kısaldı.
Ciddi ve fikir yazılarında kullanılan dil ve kavramlar genellikle daha karmaşık ve akademik olabilir; bu dili de bazıları anlayamayabilir.
Kısa ve öz içerikler, "anlık tatmin" arayışı, ciddi ve uzun metinlerin okunmasını zorlaştırıyor.
Bu durum, okuyucunun düzeyini aşması durumunda metinden uzaklaşmasına neden olabilir
Günümüzde insanlar çok yoğun bir tempoda yaşıyor.
İş, aile ve sosyal hayat gibi birçok sorumluluk peş peşe sıralanınca okumaya ayıracak zaman kısıtlanıyor.
Sosyal medyada ilgi çekici ve tıklama sayısını artıracak başlıklar kullanılıyor.
Böyle olunca içeriğin kalitesinden yerine "dikkat çekmeye" yönelik bir yaklaşımlar ilgi görüyor.
İnternet sayesinde bilgiye ulaşmak çok kolaylaştı denilse bile doğru ve güvenilir bilgiye ulaşmak zahmet ister.
Çocukluktan itibaren okuma alışkanlığı kazanamayan bireyler, yetişkinlikte de bu alışkanlığı edinmekte zorlanabiliyor, okumak istemiyorlar.
Öğrenme merakı, inceleme ve araştırma alışkanlığı olmayan kişilerin entelektüel düzeyleri de gelişmemektedir; bu nedenle de okumayı ve öğrenmeyi ciddiye almamaktadırlar.
Belki de kendilerinden daha başarılı, düzeyi yüksek kişilere karşı onları umursamama duygusunu taşımaktadırlar.
Günlük yaşamda insanlar sıkıntılarından uzaklaşmak ve eğlenmek için daha çok vakit ayırıyor.
Ciddi ve fikir yazıları ise genellikle eğlenceli olarak algılanmıyor.; onun yerine fotoğraflar ve videolar tercih ediliyor.
Bu durumun böyle devam etmesinin sonuçları olacaktır:
Ciddi ve fikir yazılarını okumayan bireyler, farklı bakış açılarıyla karşılaşma ve bilgi birikimlerini artırma fırsatını kaçırırlar.
Fikir yazıları, farklı düşünceleri ve argümanları değerlendirerek "eleştirel düşünme" becerilerinin gelişmesine katkı sağlar; bunu yapamayan kişilerde analitik düşünce gelişmez.
Bu becerinin zayıflaması, bireylerin olaylara farklı perspektiflerden bakmasını "engelleyebilir".
Bu durum, genel bir toplumsal bilinç düzeyini "olumsuz" etkileyebilir.
Farklı görüşlere "açık olmamak" ve yalnızca "kendi inandığı" şeyleri okumak, toplumsal kutuplaşmayı artırabilir.
Bir toplumun gelişmişlik düzeyi bireylerinin "okuma alışkanlıklarına" ve "okunulanların niteliğine" de çok yakından bağlıdır.
.  Burada genel bir değerlendirme yapılmıştır.
.    Öğretmen Gönen ÇIBIKCI, 2025.01.11, MŞ.
.        (Kişisel araştırma ve değerlendirme yazım)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorum yapanın adı ve soyadı: