. ÖĞRENCİ KARNESİ
·
Bir
eğitim öğrenim döneminin bitmesine yakın derslerinde başarılı olamayan çocuklarda bir 'karne
korkusu' başlar.
·
Bu
endişeyi anne ve babalar da taşırlar.
·
Bir
anda, bir günde öğretim yılı sona erer ve tüm öğrencilere o yılın durumunu
yansıtan özel bir karne verilir.
·
Milyonlarca
aileyi etkileyen, onların çevreleri ile birlikte sosyal, ruhsal durumlarını da
doğrudan etkileyen bir durum yaşanır.
·
Dünyanın
genel gidişini, ülkenin genel yapısını, uygulanmakta olan eğitim sistemini, öğrencinin
devam ettiği okulun yapısını ve bulunulan çevreyi irdelemeden, düşünmeden
öğretilmiş ezberler ile, duygusal davranışlar ile "karne" olayına
yaklaşmak ne denli doğrudur?
·
Okulda
öğrenciye verilen karne çok önemli ise de üzerinde iyi düşünülmesi gereken bir
olgudur.
·
Karne
her şeyi tam olarak yansıtan bir belge midir?
·
Karnenin
içeriği sadece çocukların durumunu mu yansıtır?
·
Bir
öğrenci neden iyi not alamaz?
·
Karne
notları çocuğun okuldaki başarısını mı yansıtır?
·
Karnedeki
durumun oluşmasında çocuğun annesinin, babasının, ailenin "sosyo-ekonomik-kültürel"
düzeyinin, sınıfa gelen öğretmenlerin, okulun, çevrenin, ülkedeki eğitim
düzeninin…. etkileri nedir?
·
Çocuğun
karnesinin iyi olmasında ne gibi etkenler olabilir?
·
Kötü
bir karnenin nedenleri neler olabilir?
·
Karne
alan öğrenciye nasıl davranmak gerekir?
·
Karnesi
kötü olan çocuğa nasıl davranmak gerekir?
·
Karne
gününde öğrenciye nasıl bir yaklaşımda bulunmak gerekir?
·
Karnenin
içeriği çocuğun kişiliğini bedensel ve ruhsal yapısını ne denli yansıtmaktadır?
·
Karnesi
iyi olmayan çocuk yaşamda başarılı olamaz mı?
·
Eğer
bir çocuk iyi karne getirmiyorsa hemen dört etken öne sürülür ve
değerlendirilmesi istenir:
·
Çalışma
alışkanlıkları, evde ders çalışma ortamını, sorumluluk duygusu, duygusal
sorunlarının yoğunluğu…
·
Bunlar
aslında çok büyük bir bütünün ancak çok küçük birer parçası olabilir…
·
Karne
çocuğun tüm başarısını ya da başarısızlığını yansıtmaz..
·
Not
veren kişi hangi düzeyde mesleğinin bilincindedir?
·
Ölçme
ve değerlendirme sistemini nasıl uygulamışlardır, notları neye gör vermişler?
·
Çocuk
başka bir sınıfta ve başka bir okulda olsa idi karnesi ne durumda olabilirdi?
·
Notları
çok iyi olan bir çocuk gelecek yaşamında mu çok başarılı olacaktır?
·
Karnesi
iyi olmayan bir çocuk yaşamında çok başarısız mı olacaktır?
·
Bir
okulda not vermek ne denli doğrudur, bunun ölçüsü nedir?
·
Bir
çocuğun başarılı olabileceği ya da başarısız olabileceği yönleri vardır.
·
Çocuğun
doğuştan getirdiği genetik özellikleri, yetenekleri, engelleri nelerdir?
·
Çocuğun
tüm özellikleri göz önüne alıp, değerlendirmek ve eğitim-öğretim sistemi
içerisinde bunlara en iyi ve uygun yaklaşımı göstermek gerekir.
·
Kişiye
özgü öğretme ve eğitme çalışmaları yapılabilmelidir. (Individuelle
Lernförderung)
·
Bu
ise temelde o sistemin, öğretmen yetiştirmenin, okulların yapısının… temel
düzeyi ve donanımı ile ilgilidir.
·
Çağdaş
bir düzeye erişememiş eğitim- öğretim sistemlerinin çok sayıda sorunu ve
eksiklikleri vardır.
·
Devletin
okullarının donanımından, öğretmen yetiştirmeye ve ülkedeki eğitim-öğretimin
birlikteliğine, temel ilke ve prensiplere değin o kadar çok etken vardır ki,
bunların ne yazık ki gündeme gelmediği ve hiç konuşulmadığı bir dönemi
yaşıyoruz.
·
Ülkenin
genel durumuna, eğitim-öğretim sitemine bizim doğrudan bir etkimiz ve
yönlendirmemiz olası değildir.
·
Buna
rağmen her aile kendi çocuğundan dolayı eğitim-öğretim sorunlarına, ilkelerine
ve sisteme dair düşünceler, araştırmalar, incelemeler yapabilmelidir.
·
Sözü
çok fazla dağıtmadan daha yakın sorulara yönelebiliriz:
·
Bugün
için en iyi ve en akılcıl nasıl davranabiliriz?
·
Aile
olarak nasıl davranmalıyız, sorusunu kendimiz sormalıyız.
·
Çocuğumuzun
aile içerisinde yerini ve ona nasıl davrandığımızı çok sağlıklı bir biçimde
gözden geçirmeliyiz.
·
Her
bir çocuğu kendisine göre ve tek, tek ele alıp, değerlendirmeliyiz.
·
Çevrenizin
etkisinden, başkalarının davranış biçimlerinden kendimizi korumalıyız.
·
Özellikle
dijital çağın getirdiği olanaklar ile insanların ilişkilerindeki yeni tür
davranış ve algılardan kendimiz korumalıyız: Çocuğumuzu ve onun okulunu, okuldaki
notlarını kendimiz için bir başarı ya da övgü aracı yapmamalıyız.
·
Karşılıklı
beğenmeler-övgüler, şirinlikler gösterme duyguları ile davranan çevrelerden hem
ailemizi hem de çocuklarımızı uzak tutmalıyız.
·
Eğitimde
birlik ve teklik ilkesi yasaya rağmen uygulanmadığı için ülkenin her yerinde
çok yüksek sayıda paralı okullar açılmış durumdadır.
·
Parası
çok olan aileler çocukları için en iyi eğitimi verdiklerini düşündükleri özel-paralı
okulları seçmektedirler.
·
O
okulları seçmeleri ile hem kendi görevlerini yerine getirdiklerini, hem de
çocukları için en iyi olanı seçtiklerini var sayıyorlar.
·
Bu
da onların bileceği bir durumdur ve bunun ile gurur duyup, övünebilmektedirler.
·
Sosyal-ekonomik
düzeyleri nedeni ile çocuklarını paralı okullara gönderemeyen ailelerin devlet
okullarına çocuk göndermesi bir eksiklik değildir.
·
Bir
tek sözcük ile "karne" dediğimiz olayın ardında yatan etkenleri
algılamadan düşünmeden kendi çocuğumuzun karnesi üzerinden ne çok sevinmeli, ne
de çok üzülmeliyiz.
·
Şu
an içinde bulunulan duruma göre çocuğunuzun karnesini onun ile birlikte sakince
değerlendirin.
·
Birlikte
rahat bir ortam sağlayıp konuşun, çocuğunuzun anlatmasını, açıklamalar
getirmesini, karnesini kendince değerlendirmesini sağlayınız.
·
Yakın
akrabalar, komşular, dost ve arkadaşlar ise sizin çocuğunuzun karnesi üzerinden
bir görüşte bulunmamalıdırlar.
·
Özete
şunu söylemeliyiz:
ü
Ortadaki
karne üzerinden ne çok üzülmeli ne de çok sevinmeliyiz.
ü
Bizim
için bir prestij, onur, gurur, övgü, yergi, üzüntü… kaynağı asla olmamalıdır.
ü
Peki
ne olmalıdır?
ü
Bugüne
değin çocuk üzerinde etki yapan aile içi eğitim, okul eğitim ve öğretimleri,
çevresel etkenler, davranış ve yönlendirmeler …anne ve baba tarafından bir, bir
düşünülmeli ve gözden geçirilmelidir.
ü
Nerede
doğru yapılmış, nerede yanlışlıklar olmuş?
ü
Bu
öğretim yılı içerisinde çocuğunuza ne denli ilgi gösterdiniz ve onu ne denli
düzenli gözlemlediniz?
ü
Yıl
içerisinde aldığı notları zamanında ve nasıl değerlendirdiniz, önlemler aldınız
mı?
ü
Yıl
içerisinde çocuğunuzun üzüntülerini, sevinçlerini ne denli paylaştınız?
ü
Çocuğunuz
ile birlikte ne kadar ve nasıl zaman geçirdiniz?
·
En
kısa özet ise şu olmalı:
ü
Çocuğunuzu
ve iyi-kötü tüm özelliklerini çok iyi ve gerçekçi olarak tanıyınız ve bunlara
göre davranınız.
ü
Tüm
zamanlı olarak çocuğunuzun yaşamını gözleyiniz ve karşılıklı değerlendiriniz.
ü
Çocuğunuzun
öğretmenleri ile düzenli, saygılı, açık ve dikkatli görüşmeler yapınız.
ü
Çocuğunuzun
okul dışında geçen zamanlarını ve yapabileceği yararlı etkenlikleri iyi
planlayınız.
ü
Çocuğunuzun
kendine ait kitaplarının olmasını ve düzenli okumalar yapmasını sağlayınız.
ü
Paraya
ve övünmeye, gösterişe.. dayanabilecek düşünce ve davranışlardan ailece
kaçının.
ü
Çocuğunuzun
iyi karakterli, ve güzel ahlaklı olabilmesi için neler yapabileceğinizi çok iyi
saptayıp, ona göre davranın.
ü
İyi
bir yurttaş, iyi birer insan olmayı, zamanı en iyi bir biçimde geçirmeyi
hedefleyerek, kişisel gelişiminize özen gösterin.
·
Evet,
her şey çok güzel olacak!
. Öğretmen Gönen Çıbıkcı,
18.06.2022, MŞ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: