__ Benim için mi
okuyorsun? __
§
Bunu
söylediklerinde ardından hemen şu söz gelir:
- Kendin için okuyorsun!
§
Bu
konuşmayı genellikle anne ve babalar çocukları için dile getirirler.
§
Çocuk
derslerine özen göstermiyordur.
§
Okuluna
gitmeyi sevmiyordur.
§
Okuldaki
başarısı düzeyi düşüktür.
- Okuluna git, derslerine çok çalış,
okulu bitir!
- Senden başka hiç bir şey
istemiyoruz!
§
Temel
duygu ve düşünce aslında doğrudur.
§
Bir
öğrencinin okulunu sevmesi, derslerinde başarılı olması istenilen bir
düşüncedir.
§
Anne
ve babanın temel endişesi bir de şudur:
- Ya başarılı olamazsa, iyi bir
öğrenci olamazsa, okulunu bitiremezse...
- Ya bizim bu çocuk bir baltaya sap
olamadan yetişirse..
§
Anne
ve baba çocuklarının iyi meslekler edinmesini, onların refah içinde bir
yaşamlarının olmasını istemektedirler.
§
İstemekle,
sadece istemekle olmadığı da açıkça bellidir.
§
Çocuğun
gelişiminde ve başarılı olmasında o kadar çok etken vardır ki...
§
Çevresi,
anne ve babası, sokağı, mahallesi, içinde bulunduğu kültür çevresi, tek, tek
çok önemli ve etkendir.
§
Onların
"anne ve babası" olan kişiler kendileri ne durumdadırlar?
§
Ne
tür bir eğitim-öğretim almışlardır?
§
Günlük
yaşamları, alışkanlıkları nelerdir?
§
Örnek
birer insan olabilmişler mi çocuklarına?
§
Hangi
tür bir "okuma" alışkanlıkları vardır?
§
Okuma
ya da yazma eyleminden ne anlarlar?
§
Kendileri
"düşünce" yazıları okumakta mıdır?
§
Kişisel
gelişimleri için ne denli özenlidirler?
§
Ufak
tefek şeyleri okumanın dışında belli bir konuda okuma ve araştırma yapıyorlar
mı?
§
Şimdiye
değin bir insan olarak yazdıkları metinler ya da şiirler olmuş mudur?
§
Günlük
yaşamda kullandıkları "dil" nasıldır?
§
Etik
değerleri olarak neleri benimsemişlerdir? (Ahlak)
§
Çocukları
ile olan ilişkilerdeki "durum" nedir?
§
Evet,
toplumdaki genel kabul edilenler, genel kanılar, gelenekler, töreler her yerde
ve her ailede ayni etki yoğunluğu göstermez.
§
Aileler
yine kendi anne ve babalarından, ailelerinden aldıkları "temel"
kültürle dünyaya bakar olmuşlardır.
§
Tüm
buna rağmen çok eğitimli ve kültürlü aileler çocuklarını çok daha iyi eğitir ve
yetiştirirler, demek de tam bir kalıp değildir.
§
Ama
bir ailenin sosyal-kültürel ve ekonomik düzeyi hemen, hemen her şeyi belirler
ve etkiler.
§
Çok
dar gelirli ve eğitimde ileri gidememiş ailelerin çocuklarından çok başarılı
olanlar olmamış mıdır?
§
Olmuştur,
hem de çok güzel örnekler olmuştur.
§
Bu
durumda şöyle söylenilebilir:
- Dezavantajı "avantaja"
çevirebilenler..
- Olumsuz koşullar içerisinden doğru
yolu bularak "olumlu" örnekler oluşturabilenler...
§
Kültür
ve de eğitim öğretim denildiğinde genelde hep "dışarıdan" alınanlar olarak
anlaşılır.
§
İçinde
bulunulan çevre, devam edilen okullar... olarak temel etkenler düşünülür.
§
Asıl
önemli olanın bir bireyin yetiştirilmesi olduğu kadar, o bireyin (insanın)
"kendisine bakışı" ve "kendisi için neler" yaptığıdır.
§
Evet
asıl olan insanın "kendi kendisini" çok iyi algılayarak, tanıyarak,
"yönlendirebilmesi", eğitebilmesi ve "geliştirebilmesi"dir.
§
Bunun
içinde yine daha önceki etkenler büyük rol oynarlar.
§
Bir
de o insanın doğumla elde ettiği genetik miras olan özellikleri vardır ve
bunlar da hep geliştirilmek ve yönlendirilmek isterler.
§
İnsanın
yaşamında belki de en önemli olan "sorunları" görebilmesi ve de o
sorunları "çözebileceği" yolları bulabiliyor olmasıdır.
§
Her
şey belki de budur:
- Sorunları doğru tanımlayabilmek ve
iyi çözümleyebilmek...
§
Yine
başa dönersek:
- "Benim için mi
okuyorsun?
- Her şey senin kendi iyiliğin için.
- İster oku, istersen hiç okuma!"
- Her şey senin kendi iyiliğin için.
- İster oku, istersen hiç okuma!"
§
Bana
ne!
..................................
Saygılarımla....
Öğretmen Gönen ÇIBIKCI,
2020.08.02, MŞ.
2020.08.02, MŞ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: