Araç Park Yeri Ve Sorunları
Araç
park sorunu her ülkede vardır.
Kentleşme
ile birlikte özel araç sayısı gittikçe artmakta ve park sorununu da beraberinde
getirmektedir.
Birçok
kentte park yeri sorunu yaşanmaktadır.
Yol
kenarında park eden araçlar yandan geçen hareketli trafiğin hızını etkiler ve
tıkanmalara neden olur.
Yol
içi otoparkların iyi planlanması gerekir.
Bunun
için öncelikle etüt ve sayım çalışmaları yapılmalıdır.
Aslında
uygun otoparklara ihtiyaç duyulmaktadır.
Kent
merkezleri yakınındaki iç ring yolu üzerinde ana merkeze uzak yerlerdeki
otoparklarda uzun süre parka izin verilebilir ve fiyatları çok ucuz
tutulabilir.
Merkeze
yakın yerlerdeki yol kenarı parklarında, park etmenin "sakıncalı"
olmadığı yerlerde "kısa" süreli park edenlere otopark ücretleri ucuz
tutulup ve bunlar teşvik edilmelidir.
Geleceğe
yönelik tahminler yapılırken, kent planlamasında otopark ihtiyacı hep göz önüne
alınmalıdır.
Günümüzde
ekonomik gelişme ile birlikte, taşıt sahipliğinin hızla artmaktadır.
Mevcut
alt yapının yetersizliği de bu sorunu içinden çıkılmaz bir duruma
getirmektedir.
Park
sorununun çözülmesi için gerekli araştırmaların yapılarak yerel yönetimlerce
bir park politikasının belirlenmesi zorunludur.
Bunun
yanında denetimin ve de eğitim bu politikanın içinde yer alması gereklidir.
Belediyeler
birer kamu görevi alanıdır.
Tüm
hizmetleri ve çalışmaları ile bölgesindeki insanlara yararlı çalışmalar yapmak
esas görevidir.
Sokakların
huzurlu ve ferah olması herkesin çıkarınadır ve de belediye bunu sağlamalıdır.
Yol
kıyılarına araçlar park etmesin diye araba park alanları tesis etmek de
belediyenin bir sosyal görevidir.
Park
etme ücreti akla, mantığa sığacak ve ödenebilecek bir düzeyde olması gerekir ki
yurttaşlar araçlarını oraya park etsinler ve yollar ferah kalsın...
Bazı
kentlerde "parkhaus" yapılacağı zaman belediye kesin görüş belirtir
ve katılımcı olur.
Özel
"parkhaus"ların alacağı fiyatların bile izni, onayı belediye
yetkisindedir.
Başarılı
belediyeler akılcı ve kolay çözümler sağlar.
Ödenebilir
ücretler alınır.
Hiç
bir zaman bir park yeri, bir parkhaus bir ticarethane zihniyeti ile kurulmaz.
Almanya
için sorarsanız parkhaus "çok katlı kapalı park binaları" saatı 1
Euro'dan asla fazla değildir.
Günlük,
aylık ve yıllık ücretler ise çok çok daha ucuzdur ve ödenebilirdir.
Bazı
"parkhaus" planlamasında belediye "katılımcı yatırımcı"
olarak yer alır ve planlar, gerçekleştirir.
Yoğun
trafiğin olacağı dönemlerde kent dışında toplu araç park sahaları hazırlanabilir.
Oraya aracını park eden kişilerin kente inişini kolaylaştırmak için ücretsiz
otobüs seferleri sağlanır.
Bu
yöntem ile çok sayıda aracın gereksiz yere merkeze girmesi önlenir.
Bu
tür ücretsiz yolcu taşıma bazı kentlerde yapılmaktadır.
Örneğin
Kuşadası'nda Migros ve Kipa için ücretsiz seferler vardır.
Asıl
olan kent içi trafik sorunlarına akılcı ve huzur verici çözümler bulmaktır.
Bu
da ancak bilinçli ve çağdaş belediyecilikle olur.
Bu
temel bilgi ve görüşleri de ülkemizin bu sorununa bir ışık tutmak için yazdım.
Saygılarımla...
Öğretmen
Gönen ÇIBIKCI,
2020.06.30, MŞ.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Yorum yapanın adı ve soyadı: